Hoi samen
ik heb het volgende probleem
mijn mondeo houd heel erg in en ik krijg de volgende meldingDiesel particulate filter-scoot accumulation.
ik heb de auto uitgelezen en krijg de volgende codes
P246b Vehicle Conditions Incorrect for Diesel Particulate Filter Regeneration
P2463 Diesel Particulate Filter Restriction - Soot Accumulation
P242F Diesel Particulate Filter Restriction - Ash
P244b Diesel Particulate Filter (DPF) Differential Pressure Too High
Weet iemand wat het kan zijn roetfilter verstopt ?
Weet iemand een oplossing of de oorzaak ?
ik heb de fotos er bij gedaan wie weet zegt het iemand iets
alvst bedankt Ginny
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Foutcode P242F is de belangrijkste. Die geeft aan dat er te veel as in het roetfilter zit.
In zo'n geval kun je alleen nog het roetfilter demonteren en mogelijk laten reinigen, anders vernieuwen.
De oorzaak is normaal, bij het regenereren van het roetfilter wordt de aanwezige roet verbrandt.
Daar blijft een kleine hoeveelheid as van over die in het filter blijft zitten.
Na verloop van tijd zit het filter dan vol met as.
Dank voor reactie.
Het zou dus niet aan de sensor ligen?
dan ga ik morgen een roetfilter bestelllen.
die dingen zijn wel erg duur Pffff
5 jaar
Met je roetfilter DPF kunnen twee dingen mis zijn:
1. het zit verstopt omdat er niet meer wordt geregenereerd
2. er wordt gedetecteerd dat het filter vol as zit als product van het voorheen goed regenereren.
De laatste 3 meldingen duiden volgens mij op teveel as in het roetfilter.
Dan heb je twee mogelijkheden:
1. een nieuw roetfilter monteren en kijken of alle meldingen wegblijven en de auto weer goed rijdt. Dat is een dure oplossing.
2. de as uit het filter halen en ook dan weer kijken of alle meldingen wegblijven en de auto weer goed rijdt. Dit is een veel goedkopere oplossing.
In Duitsland zijn diverse bedrijven die as uit roetfilters halen: je krijgt dan je roetfilter leeg terug en goed functionerend.
Die bedrijven doen blijkbaar twee dingen voordat ze je roetfilter aannemen:
- ze kijken of de voorzijde van de kern niet is verbrand. Sommigen gebruiken vloeibare middeltjes die de as zouden verbranden en die laten blijkbaar je kern aan de voorzijde smelten door de grote hitte. In dat geval kan je je roetfilter alsnog weggooien.
- ze kijken of het roetfilter zelf nog in orde is, zodat je roetfilter na hun behandeling identiek als een nieuw roetfilter werkt.
De ervaringen met deze bedrijven zijn goed.
Een nieuw roetfilter zou 185 gram as kunnen herbergen voordat het als "vol" wordt uitgelezen en hoeveel as er bij jou in zit kan ook worden uitgelezen met geschikte apparatuur.
Het inhouden van je motor wordt gedekt door de eerste foutmelding: de condities voor regeneratie worden niet bereikt. Dat kunnen volgens mij zijn motortermperatuur te laag, buitentemperatuur te hoog, onvoldoende snelheid of teveel as aanwezig. Het zou zomaar kunnen dat de laatste bij jou regeneratie verhindert met teveel uitlaatgastegendruk als gevolg, waardoor de motor smoort en noodloop kan voorkomen.
5 jaar
bedankt voor je reactie Heino
Ik heb vandaag de wagen naar een garagen gebracht even kijken wat ze kunnen vinden.
ik wou een roetfilter bestellen maar er konden 6 verschilende zijn.
ik hoop dat het snel opgelost wordt.
als het de roetfilter is laat ik gewoon een nieuwe plaatsen dat lijkt mij de snelste oplossing.
ik hou julie op de hoogte of het opgelost is
Gr
5 jaar
hoi samen
Het was de roetfilter die zat potdicht.
ik heb er een gaatje ingeboord en schoongemaakt auto rijd nu weer zoals het moet gr
5 jaar
opgelost
5 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Mondeo of stel zelf een nieuwe vraag.
5 jaar