Ford MONDEO: Klepseals

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: CHBA, Motorinhoud (cc): 1800, Vermogen (kw): 92

Hoe kan ik zien of de klepseals lekken? Auto gebruikt vrij veel olie.

Truckermark

Geplaatst door Truckermark (0) , lid sinds 5 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Mondeo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

Autoreparatiehobby (0), 4 jaar geleden

Als de auto vrij veel olie gebruikt kunnen de zuigerveren ook versleten zijn.

Autoreparatiehobby (0), 4 jaar geleden

Als je de klepseals wil controleren dan moet je de kop er afhalen.

Truckermark (0), 4 jaar geleden

Oke duidelijk. Maar rookt niet overmatig en de bougies zijn schoon( niet zwart en vet).

Autoreparatiehobby (0), 4 jaar geleden

De ontbranding is dus goed. Dan lekt hij iets aan olie bij dr zuigerveren.

Heino4267 (205), 4 jaar geleden

Dan ga je naar de autoweg en je laat iemand achter je auto rijden.
Bij 120 km/uur laat je het gas los: als de persoon achter je dan olie uit de uitlaat ziet komen lekken de klepseals.
Als je daarna flink gas geeft en de auto rookt dan, loopt de druk in het ondercarter op, waarschijnlijk door vastzittende of versleten zuigerveren.

Maar de 1800 staat bekend om dit euvel en dat kan inééns en meteen heftig beginnen. Op het Mondeoforum zeggen ze dat het dan aan de zuigerveren ligt en daar is dan weinig aan te verhelpen zonder sleutelen.

Een andere bekende oorzaak is een defecte PCV-klep onder het inlaatspruitstuk en daar is ook een servicemededeling van.

Heino4267 (205), 4 jaar geleden

Even een tekst geleend van het Mondeoforum:

"Nog even een update over het inlaatspruitstuk: eronder zit de PCV, de Positive Crankshaft Ventilation.
In het filmpje elders over de inlaatkleppen en het inlaatspruitstuk, kan je het PCV-systeem duidelijk zien zitten.
Het PCV-systeem ontlucht het ondercarter en vangt de olie in de ontluchte lucht op: die gaat terug het carter in en de lucht gaat het inlaatspruitstuk in.
Daar is een update van Ford over: er mag door de dealer niets worden gedaan aan het inlaatspruitstuk als de PCV niet is vervangen (in het kader van een terugroepactie).
Je krijgt dan een gemodificeerd exemplaar wat moet worden aangepast op de slang.

Waarom deze update? Bij Wheeler Dealer zag ik zojuist een item over de Volvo 850-T5R en die heeft ook zo'n PCV-systeem wat moet worden vervangen.
En nou komt het: iedere Ford rijder kan gemakkelijk testen of het PCV-systeem werkt: laat de warme motor stationair lopen met over de olievuldop een latex handschoen getrokken.
Als de handschoen na 2 minuten nog slap is, is het PCV-systeem in orde. Als de handschoen opblaast, werkt het niet goed en moet het liefst worden vervangen."

ronny503 (0), 4 jaar geleden

Ik kan me het klepseal probleem van de viercilinder OHC Ford modellen nog goed voor de geest halen. Bij de koude start ontstond een blauwe rookpluim en even de achterruit van ijs ontdoen deed je naar adem snakken. Het was zwaar irritant maar de motor kon er zeg maar de carrosserie mee overleven en zorgde ook niet voor overmatig olie verbruik. Als uw auto bovenstaande symptomen niet heeft dan denk ik ook aan een carterventilatie probleem of een olie lekkage van de krukas keerringen.
Toch een tegenvraag, vrij veel olie verbruik is relatief dus als u aan kunt geven in liter per kilometers zoals 1 liter op 1000 kilometer dan is de vraag makkelijk te beantwoorden.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Mondeo of stel zelf een nieuwe vraag.