Ford Focus: G3 in een ford focus?

Bouwjaar: 2002

Hallo.
Ik wil graag weten of het verstandig is om een g3-installatie in een ford focus te laten plaatsen. Is de 1.6 voorzien van hydraulische klepstoters? En is de 2.0 ook voorzien van hydraulische klepstoters? Zijn er koprevisie's nodig als een focus met een g3-installatie rijdt? Wat zijn de nadelen als je op gas rijdt met een ford focus?

Alvast bedankt.

bmw-lover

Geplaatst door bmw-lover (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Focus? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

primera p11 (0), 18 jaar geleden

Niet aan beginnen.
Deze motoren kunnen heel slecht tegen lpg.
Word echt afgeraden.

Mikkem (0), 17 jaar geleden

Ik heb een Ford Focus 1.6 (2004, type I), en heb hier een lpg g3-installatie in laten bouwen.
Het wordt niet echt aangeraden om dit te laten doen, de Focus is niet de meest geschikte auto hiervoor. Ford laat dan ook een deel van de garantie vervallen (is bij jouw auto uit 2002 niet echt relevant, ik had op het moment van inbouwen nog 1 jaar fabrieksgarantie).

Focus 1.6 heeft geen hydraulische klepstoters, maar ouderwetse stelplaatjes (motor komt van Yamaha). Een koprevisie kan altijd voorkomen bij het rijden op lpg. Grootste probleem bij de Focus is het inbranden van de kleppen.

Ik probeer dit te voorkomen (uit te stellen??) door het gebruik van een kopsmeersysteem (flashlube), dat ervoor moet zorgen dat de smerende werking - die benzine wel heeft en lpg niet - gecompenseerd wordt.
Verder ben ik enorm zuinig op mijn auto (warm rijden etc), en denk daardoor van het standaard probleem verschoond te kunnen blijven. Toekomst zal uitwijzen of dat klopt, want hoop er 15 jaar mee te kunnen rijden.

Meeste problemen met Focussen op lpg komen van (voormalige) lease-auto's waarbij de bestuurders het niet echt boeiend vinden om een motor eerst warm te rijden, maar meteen lekker gaan trappen. Op benzine houden motoren dat veel langer vol dan op gas.

Nadelen van rijden op gas (niet specifiek voor Focus, maar algemeen):
- op de plek van je reservewiel komt een ringtank, waardoor je in principe geen reservewiel meer bij je hebt, of deze los in je kofferbak ligt.
- vaak tanken. Ik heb een Vialle LPi systeem, en die heeft een actieradius van ongeveer 400 km. Helaas moet ik toch al bij 300 km gaan tanken, omdat je de tank niet leeg mag rijden (ivm koeling pomp die in de tank zit).

primera p11 (0), 17 jaar geleden

Als je van plan bent er 15 jaar mee te rijden, komt er vroeg of laat toch een koprevisie.
Moet je ook niet te bang voor zijn.
Helaas heb ik gezien dat er al koppen bij waren die na 20.000 km al de geest hadden gegeven.
De zittingen wel te verstaan.
En dat ze zelfs met harde zittingen het niet lang deden.
Het heeft met warmte afvoer te maken, tegenwoordig met de emissie eisen moet een motor snel op temperatuur zijn.
Een koude motor heeft een hoge uitstoot, om dit te beperken moet een motor snel de bedrijfstemperatuur bereiken.
Dit kun je mede bereiken door lichte materialen te gebruiken die snel warmte opnemen.
Zet je zon motor op gas wat een veel hogere verbrandings temperatuur heeft dan kun je wel nagaan wat voor invloed dit heeft op de gebruikte materialen.
Met als gevolg het verbranden of inbranden van dit lichtere materiaal.
Vandaar dat het sterk afgeraden word door ford nederland.
Soms word de garantie overgenomen door vialle of een een ander merk, waarschijnlijk brengen ze dat onder bij een verzekeringsmaarschappij.
Ik rij ook lpi maar ik rij hem leeg tot die begint te stotteren en zet hem dan op benzine of tank 20 km voordat de tank leeg is.
Je moet ook hier weer niet te bang zijn dat het gelijk kapot gaat.
Het kan wel wat hebben.

Mikkem (0), 17 jaar geleden

Dat er een koprevisie komt daar twijfel ik geen seconde aan. Ik rij ongeveer 20K per jaar, dus in 15 jaar zou dat 3 ton zijn.

Ik ben zeer overtuigend gewaarschuwd door het inbouwstation om eigenlijk te gaan tanken zodra het laatste (rode) lampje begint te branden. Zou de belangrijkste oorzaak van sneuvelende pompen zijn (die helaas niet los te vervangen zijn, moet meteen een nieuwe tank in).

sel (0), 17 jaar geleden

[quote=primera p11]Ik rij ook lpi maar ik rij hem leeg tot die begint te stotteren en zet hem dan op benzine of tank 20 km voordat de tank leeg is.
Je moet ook hier weer niet te bang zijn dat het gelijk kapot gaat.
Het kan wel wat hebben.[/quote]
Ik zou het toch niet op gokken om tank leeg te rijden... Gewoon op tijd lpg tanken.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Focus of stel zelf een nieuwe vraag.