Ford Escort: Gebroken koppelingskabel

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.8TD

Zojuist is de koppelingskabel van mijn Ford Escort gebroken. Ik vermoed vlakbij de bediening op de koppeling, want dat laatste stuk kabel kan ik zo beet pakken en er zit geen tonnetje of wat dan ook meer aan. Is dit gemakkelijk te vervangen? En zo ja hoe gaat dat in zijn werk? Wat moet je precies kopen? Een complete kabel (binnen en buiten) of alleen de binnenkabel? En indien dat laatste hoe ga je de eindbevestiging dan maken?

En als die erin zit, hoe stel je de kabel af?

dirkmev

Geplaatst door dirkmev (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Escort? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

jan5047 (0) PRO, 12 jaar geleden

een komplete kabel kopen, hij stelt zich zelf bij het pedaal zit een stelinrichting die zich zelf stelt

dirkmev (0), 12 jaar geleden

Ik had het systeem dat zichzelf niet instelt, maar die je met een inbusbout in het pedaal moet stellen.

[url=http://www.autoweek.nl/forum/read.php?18...]link naar een subject hierover bij autoweek, met foto's[/url]

Uiteindelijk bleek bij mij ook het koppelingsquadrant stuk te zijn, dat was die een maand of 3 terug ook al, toen heeftde garage op de hoek die "gerepareerd". Klonk mij vreemd in de oren, maar het werkte wel. Misschien dat ie alleen die klap niet aan kon van het moment dat de koppelingskabel brak. Hoe dan ook, ik heb dus ook een koppelingsquadrant gehaald bij de Ford dealer. Dat ding lag gewoon op voorraad, volgens die medewerker van Ford kwam het wel vaker voor dat die dingen kapot gaan. Ik blijf het ook een wonderbaarlijke constructie vinden, maar goed, dat terzijde.

Uiteindelijk was het hele klusje zeer eenvoudig, alleen wat een enorm geklooi om erbij te komen.

dirkmev (0), 12 jaar geleden

Nog een vraag: ik ben niet helemaal content met de afstelling van de koppeling. Ik heb de afstelschroef eigenlijk al vrij ver ingedraaid en het koppelingspedaal komt nu net boven het rempedaal uit. Toch moet ik hem helemaal tot op de bodem intrappen voordat de koppeling vrij komt en ik twijfel zelfs of de koppleing wel echt helamaal vrij komt, maar hij komt behoorlijk vrij, als ik stil sta en schakel de eerste versnelling in dan voel je niks en je hoort het toerental ook niet zakken....alleen als je de koppeling op laat komen dan begint vrijwel direct met ingrijpen.

Mijn indruk is dus dat de kabel eigelijk te lang is (of de binnenkabel te kort). Hoe krijg ik dit beter voor elkaar. Ook met het oog op het rekken van de nieuwe kabel. Mijnervaring bij motorfietsen is dat bij plaatsen van een nieuwe kabel (of ketting) deze in het begin vrij snel oprekt, waardoor bijstellen nodig is, vervolgens een aanzienlijke periode niet of nauwelijks nog rekt en vervolgens breekt. Met de huidige kabel heb ik eigenlijk niet mogelijkheid die nog strakker te stellen....

Wat nu?

lennart1585 (0) PRO, 12 jaar geleden

Is de koppelingsplaat niet gewoon versleten? of de drukgroep kapot?
meestal gaan die halve manen kapot omdat de koppelingbediening veel te zwaar gaat met als gevolg een te grote kracht het is tenslotte gewoon plastic.
Succes

dirkmev (0), 12 jaar geleden

De platen zijn niet versleten, dat wil zeggen de koppeling slipt nooit en plakt ook niet.

De drukgroep kan misschien kapot zijn, maar hoe check je dat zonder de koppeling open te maken?? En als dat dan zo zou zijn in hoeverre kan het kwaad...anders dan dat ik harder moet trappen? Heb de auto nu een jaar en heb niet de indruk dat de koppeling zwaarder is geworden qua bediening.

Overigens heb ik net nog wat lopen stellen aan het pedaal...je kunt met je vinger voelen of de halve maan nog ruimte heeft en hij had nog wat (itt wat ik dacht) heb de inbusbout nog 1 slag aangehaald en nu pakte ie tussen z'n rustpositie en halverwege...net iets te laat vind ik. Heb 'm nu weer een half slagje gelost, morgen kijken hoe het dan voelt.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Escort of stel zelf een nieuwe vraag.