auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Ford Escort: Geratel va de aircopomp

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel, Motorcode: turbo diesel 1.8

Al een tijd heb ik last van een flink geratel wanneer ik de airco aan doe. Ook als ik hem niet aan heb klinkt er een hoog tinkelend geluid waar iedereen vaak vreemd van kijkt.
Hij doet het nog wel, een jaar geleden nog bij laten vullen.
Maar door de ratel gebruik ik em niet meer, ben bang dat de boel stuk loopt. Maar met dit weer missen we dat wel. Auto komt weer door de keuring, nu zou ik de airco wel willen repareren. Maar hoe?
Het is denk ik de koppeling van de airopomp. Op de poellie zit een kleine bout, kan ik die los halen?
zie plaatje : [url=http://img862.imageshack.us/i/dsc05365b....][img]http://img862.imageshack.us/img862/6637/...[/img][/url]
Uploaded with [url=http://imageshack.us]ImageShack.us[/url]

Wat gebeurt er dan? Mijn angst is dat dan de boel uitelkaar valt of zo en ik niet meer kan rijden omdat zonder airco pomp de riem niet meer past. Hij moet er dus tussen blijven.
En kan ik dit repareren terwijl de pomp aan het systeem blijft, dus niet weer gevuld moet worden voor 100 euros!
Ja als het los moet moet ik dat sowieso niet zelf doen want dan komt koelvloeistof er uit, niet lekker spul lijkt mij.

Het zou toch wat zijn als ik mijn knal gele ford escort station moet weg doen om de airco! Hij rijd nog als een tierelier, nog maar 200.000 km gehad.

hoop op hulp dus. Alvast bedankt.

groet,
Wytze

Geplaatst door

wytzen (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Dat boutje is alleen van de meneemplaat, als de airco aangaat dan wordt de magneetspoel bekrachtigd (die zit er achter) en wordt deze plaat aangetrokken zodat de compressor gaat draaien.
Het lager van de koppeling (het gedeelte waar de riem op zit) gaat wel een stuk maar dat zou je toch eerst moeten bekijken.
Dat boutje kan je er gewoon uithalen en dan kan die meeneemplaat er gewoon vanaf (er zit meestal nog een klein dun ringetje tussen de as en de binnekant van de plaat, dit is om de luchtspleet af te stellen, die moet tussen de 0,35 3n 0,8 mm zijn), dan kan je rijden. maar als het lager stuk is dan blijft het geluid om dat die continu blijft draaien.

Suc6

Doktor 0
badge

13 jaar

Bedankt tot zover. Maar als ik die meeneemplaat er af haal kom ik bij het lager? En dan moet riem er even af en kan ik lager er uit halen?

wytzen 0

13 jaar

Zo die ziet er niet florisant meer uit.
De meeneemplaat is namelijk de magneetkoppeling, je ziet duidelijk dat deze aan het verbranden/vast lopen is, dus is er al eerder aan geprutst door een shim ring weg te halen.

[quote]Maar als ik die "magneetkoppeling" er af haal kom ik bij het lager? En dan moet riem er even af en kan ik lager er uit halen?[/quote]
Nee, want daar zit nog een seegerring achter om de poelie/spoel te kunnen verwijderen om aan het lager te komen, als het lager aan gort is en in verre staat van ontbinding ! zal ongetwijfeld de as ook beschadigd raken en diens componenten/onderdelen.

Kies je voor het zekere, heel de reute me teut vervangen compressor inclusief filter/droger, voor het onzekere lager vervangen en alsnog het risico lopen dat de compressor vast loopt.

TheoStek 0
badge

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Escort of stel zelf een nieuwe vraag.