Het is een tweede auto die voor korte afstanden wordt gebruikt in stadsverkeer.
In het verleden lag het verbruik rond de 10-15 km / liter zojuist 6.8km/liter gereden.
Enige tijd geleden is de thermostaat vervangen, door een orginele van ford.
Korte tijd daarna is het verbruik erg toegenomen, het is mij niet duidelijk of dit met thermostaat in verband staat.
Vanwege hoog verbruik is de auto vervolgens bij een bedrijf gespecialiseert in autoelektra getest, daarbij is de MAP sensor vervangen daar deze defect was.
Bij het doormeten van het motormanagement blijk deze een trage regeling te hebben en na te ijlen volgens de specialist.
Na vervangen van MAP sensor blijft verbruik nog steeds hoog en komt er veel vocht en vuil uit de uitlaat met een sterke benzine geur.
De auto heeft overigens geen last van olie verbruik.
Het valt mij op dat bij het loslaten van het gaspedaal onder het rijden, de auto niet of nauwlijks afremt op de motor.
Bij stoplicht blijft de motor lang met een hoger toerental door draaien, een 20-30 sec later valt deze terug naar een normaal toerental.
De motor blijft naar mijn idee lang op de choke lopen, wordt
uiteindelijk wel goed warm, want na snelweg rit springt de ventilator gewoon aan.
Op de snelweg is er gebrek aan trekkracht bij hogere snelheden, dus bij doortrekken van 100 naar 120 bijvoorbeeld. Op dat soort momenten voel je wel dat het motormanagement bijregeld, de trekkracht varieert.
De trekkracht bij lagere snelheden lijkt wel in orde!
Bij het loshalen van het luchtfilter valt op dat het inlaat gedeelte altijd nat is van de benzine, ook in onderliggende leidingen die aangesloten zitten op het inlaat spruitstuk vind je benzine resten.
Als je even niet op let verzuipt de motor als deze nog koud is.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
is je gasklep potentiometer (sensor) al gecontroleerd?
laat dat eens doen.
Gr. R.Dijkstra
Hoi ceril
Deze motoren verbruiken veel benzine, maar er is een modificatie op. Je temperatuur sensor moet uit je inlaatspruitstuk gehaald worden en tussen je kachel slang gezet worden. Daardoor verbruikt de motor koud minder benzine. Verder zijn deze motoren heel gevoelig op massa problemen van o.a. je ontstekingmoduul, stationair regel motor, gaskleppositie sensor, en computer.
De isolatie van de bedrading naar de gasklep potentiometer was vergaan, deze is ondertussen vervangen. Het verbruik is daardoor al wel iets minder geworden en ligt nu rond de 1 op 10.
Bij het loslaten van het gaspedaal reageert de motor toch nog vaak door te bokken, dus er zit iets nog niet helemaal lekker: maar wat?
Het duurt vrij lang voordat de motor op temperatuur is, dus verplaatsen van de sensor lijkt me wel een optie, zal dan tevens checken of er geen massa problemen in zitten.
20 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Orion of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar