auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Ford Ka: Hoog toerental Ford Ka

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.3 endura E

Ik heb een ford ka met het volgende probleem.
Als de auto wordt gestart is het toerental misschien wat te hoog, maar niet direct storend.
Als ik ga rijden en de koppeling in trap om te schakelen of stil ga staan, Blijft het toerental heel hoog. Op de snelweg bij gas terug nemen blijft ie ook zelf gas geven.
Als ik kort heen en weer rijdt (proberen of wat sleutelwerk heeft geholpen) blijft het toerental hoog bij ingetrapte koppeling totdat de auto helemaal stil staat. Dan zakt het toerental terug, wel wat te langzaam. Een langere proefrit kan niet omdat de auto nog geen kenteken heeft.

Als ik de motor uitschakel en direct weer start, loopt ie weer "gewoon". dus met iets te hoog toerental.

Nu heb ik ontdekt dat ik tegen het schutbord midden achter de motor een kleiner stekkertje heb gevonden dan die grote stekkers die links en rechts zitten. Van deze stekkerverbinding gaat 1 deel de kabelboom in en het andere deel verdwijnt naar de onderkant van de motor.
Als ik deze stekker losneem lijkt het probleem voor een groot deel te zijn opgelost. (tenminste tijdens het proefrijden zoals hierboven beschreven)
Op deze site heb ik al meer dit soort vragen gezien, maar nog niet met betrekking tot het door mij gevonden stekkertje.
Vraag - Wat doet dit stekkertje?
- Wie herkent dit probleem en heeft een oplossing? ook niet werkende pogingen zijn welkom.
- Hoe kun je de computer resetten zonder de radio zonder spanning te zetten ( radiocode niet tussen
de papieren gevonden.

In eerder berichten kwam ik nogal wat afkortingen tegen. Wil je als je een reaktie geeft en afkortingen gebruikt, deze ook volledig benoemen en aangeven waar ze te vinden zijn onder de motorkap?

Geplaatst door

Dick2192 (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

dat is een 3 hoekige stekker met 3 draden erin schat ik, deze is van de snelheidssensor en als je die eraf haalt dan regelt de motorregelcomputer het stationair toerental anders.

het probleem is meestal slechte verbinding in de bedrading vanaf de gaskleppositiesensor naar de computer.
je kan een nieuwe stekker bij de dealer kopen en deze moet dan rechtstreeks op de bedrading tegen het schutbord aan gesoldeerd worden, vraag de dealer of ze tsb 95/2000 willen uitvoeren.

suc6

Doktor 0
badge

17 jaar

Doktor, bedankt voor je reaktie.

Het genoemde stekkertje is inderdaad van de snelheidssensor. Dit heb ik onder de auto bekeken. Wat ik nu niet snap is hoe de impuls van deze sensor de gaskleppositiesensor kan verstoren.

Dick2192 0

17 jaar

[quote=Dick2192]Doktor, bedankt voor je reaktie.

Het genoemde stekkertje is inderdaad van de snelheidssensor. Dit heb ik onder de auto bekeken. Wat ik nu niet snap is hoe de impuls van deze sensor de gaskleppositiesensor kan verstoren.[/quote]
het is niet dat de impuls van de snelheidssensor die het signaal van de gasklepsensor beinvloed.

als je stil staat is de regeling voor het stationair anders als dat je bijvoorbeeld afremt op de motor, dat is zo bepaalt in de strategie van de motorregelcomputer.

Doktor 0
badge

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Ka of stel zelf een nieuwe vraag.