Heb een escort 1.8 benzine uit 1995, 2e hands gekocht. Pas APK gekeurd, hiervoor Lambda sonde vervangen (CO was te hoog).
Ik heb de volgende problemen, en ik vermoed (of hoop!) dat ze met elkaar verband houden:
1. Bij warme motor loopt hij stationair prima (vrij constant 850 rpm), maar om de 2 minuten ofzo hapert hij even, hij valt bijna (of helemaal) uit en corrigeert zich dan weer met even een uitslag richting 1250 toeren en weer terug naar 850.
2. Rijdend stottert de motor soms, vooral bij terugschakelen naar 2e versnelling (lijkt wel brandstoftekort of geen vonk)
3. Op de snelweg, na ongeveer 10 min. rijden, begint hij ineens te stotteren en in te houden. Dit lijkt ook brandstoftekort (vergelijkbaar met het stotteren als je bij een oude LPG auto van brandstof wisselt). Hij zakt zelfs terug tot de 80, ik schakel terug naar 3 en ben maar op de vluchtstrook gaan rijden. Na ongeveer 3 minuten is alles ineens weer perfect en trek ik weer op volle kracht.
4. Soms, bij nog koude motor (kind naar school brengen, 2km rijden), slaat hij niet opnieuw aan. Veel omwentelingen van de startmotor, maar klinkt volgens mij als geen vonk. 2e of 3e keer starten alles weer goed.
5. De wijzer van de teller springt op en neer bij 40 tot 60 km/h, en beweegt niet gelijkmatig.
Ik ben geen leek maar ook zeker geen prof. Ik wil alleen dat de garage mij zo snel en goedkoop mogelijk helpt en daarom wil ik het probleem zelf een beetje analyseren.
Kan dit met bougiekabels of bougies/bobine te maken hebben?
Kan dit evt. met verkeerde olie te maken hebben?
Kan dit met vervuilde injectors te maken hebben; helpt het om een keer Vpower te tanken of is dit juist schadelijk?
Kan dit met snelheidssensor te maken hebben?
Enz..
Super bedankt voor je hulp als je hier iets over weet..
Adriaan
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Als eerste zou ik de bougie's +kabels vervangen, wel de originele. Verder heeft te dikke olie alleen invloed op de koude start, er moet 5w30 in.
gr Bas
Hallo adriaan, ik heb het zelfde probleem gehad. het probleem zat toen in de zekerring kast, er zit een breuk
in verbinding tussen de printplaten. hier kan je niet bijkomen...een nieuwe kast is aan de prijs, kijk voor een gebruikte kast..... (dit is een bekend probleem van de escort ).
gr Edwin
17 jaar
Probleem is niet opgelost maar heb de wagen in 2008 verkocht/ingeruild. Ik plaats nu deze reactie om te zorgen dat dit probleem niet open blijft staan.
Dank voor de tip, moderator!
10 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Escort of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar