Hallo allemaal,
Ik ben nieuw op dit forum maar heb helaas hardnekkige problemen met mijn huidige Ford Focus.
Over het algemeen ben ik een zeer tevreden Ford rijder en ik heb er in het verleden meerdere gehad. Anderhalf jaar geleden heb ik particulier een Ford Focus station uit 2012 met 1.6 Ecoboost motor gekocht, de auto sprak me erg aan, zag er supernetjes uit en was altijd dealeronderhouden bij dezelfde dealer waar ik ook mijn vorige auto’s in onderhoud had.
Nu het probleem…
Een half jaar geleden heeft de auto een grote beurt gehad, inclusief nieuwe bougies. Twee maanden daarna begon de ellende, natuurlijk in het weekend. De auto liep ineens op drie cilinders. De ANWB gebeld en toen bleek dat bij cilinder 3 de bougie volledig uit het blok was gedrukt met een afgebroken elektrode.
De garage kon er geen nieuwe bougie meer in draaien (schroefdraad kapot) dus hebben ze dat hersteld met een helicoil? Dit ging even goed, maar later begon de auto weer vermogen te verliezen. De bougie van cilinder 3 bleek weer beschadigd en het pinnetje was weggebrand. Daarom hebben ze preventief bij alle vier de cilinders helicoils geplaatst, onderzoek uitgevoerd, lektesten gedaan en opnieuw alle bougies vervangen om ook de andere cilinders uit te sluiten. Men gaf aan dat het lang geleden was dat de bougies vervangen waren en dachten over aanslag van koolstof in de cilinders, met camera in het blok gekeken maar alles zag er goed uit.
Opnieuw reed de auto weer even goed maar toen begon hij af en toe hoogtikkende geluiden te maken en verloor weer vermogen. Terug naar de garage: opnieuw vier nieuwe bougies en de bougie van cilinder 3 was ernstig verbrand aan het uiteinde. Ze hebben toen bobines gecontroleerd, diagnoses uitgevoerd, en weer met een camera in de cilinders gekeken, geen zichtbare schade.
Er kwamen geen foutmeldingen op het dashboard maar in de uitleesdata stond wel een klopsensor-melding. Daarna ben ik op advies van de garage overgestapt op euro 98 is er benzine systeem reiniger in gedaan maar ook dat hielp niet. Na enige tijd kwam het probleem weer terug.
Daarop zijn de injectoren verwijderd en professioneel getest (Carbon Zapp staat op het rapport). Volgens het rapport waren ze technisch in orde maar in de metingen vallen mij zelf de metingen van "slot 3" (ik neem aan cilinder 3) op. Ik plaats ze hier maar even:
• RSP waarde: 457 (terwijl de rest rond 490 is)
• iVM.02: 31,9 (rest rond 30,8)
• iVM.03: 20,1 (rest rond 19,0)
Ik heb hier inhoudelijk geen verstand van maar het valt me wel op dat injector 3 consistent iets afwijkt van de rest terwijl de waarden van de overige injectoren bij elkaar in lijn liggen. De garage zegt dat dit niet genoeg is om als "defect" te beschouwen en weet het ook niet meer. Ze hebben contact gehad met Ford Nederland en op een zgn. "HAR-site?" een technische vraag gesteld maar ook daar kent men het probleem niet.
Het enige advies nu is om dieper in het motorblok te gaan kijken wat inhoudt dat het blok uit elkaar moet. Dat is natuurlijk een flink kostbare stap terwijl de oorzaak nog steeds onzeker is, het is allemaal een beetje op goed geluk.
Huidige situatie:
• Auto net gisteren opgehaald bij de garage, maar even nadenken over de vervolgstappen en omdat die nu weer goed zou lopen.
• Maar na nog geen 5km begon de ellende weer, alsof hij op drie cilinders loopt.
• Stottert, hoorbare tik af en toe en geeft geen foutmeldingen op het dashboard.
• Ik heb er inmiddels al flink wat geld in gestoken maar weet niet of verder investeren het waard is zolang de oorzaak onduidelijk is.
• De auto inruilen in deze staat is ook lastig maar vindt het ook zonde het zo op te geven, ook omdat er bij de grote beurt nieuwe remschijven, 4 nieuwe banden, etc. op zijn gekomen.
Mijn vraag aan jullie:
Heeft iemand dit probleem (of iets vergelijkbaars) meegemaakt of heeft iemand ideeën over wat dit zou kunnen zijn? Ik sta open voor tips, suggesties of een frisse blik want de garage en Ford Nederland komen er niet meer uit.
Bij voorbaat heel erg bedankt voor het meedenken.
Met vriendelijke groet
John
Dank voor uw reactie!
De bobine is volgens de garage volledig getest en daar zouden geen problemen mee zijn. Of de aansturing van de injector ook elektronisch is getest weet ik niet. Ik zie op het Carbon Zapp rapport wel eRL waarden staan en als ik google zou dat een elektronische controle zijn, als u dat bedoelt dan liggen alle vier de waarden met elkaar in lijn, waarden van 1,6-1,7
2 uur
Ik bedoel van beide de aansturing. Je hebt het over tikken inhouden dus het lijkt dat cilinder 3 op verkeerde moment een vonk geeft.
Dat durf ik niet te zeggen. Ik weet niet of dit ermee te maken kan hebben maar ik had al wel eens gevraagd of het een softwareupdate of fout kan zijn maar zij dachten van niet. Ik ga maandag weer naar de garage en zal dan specifiek navragen in hoeverre ze de aansturing hebben onderzocht.
1 uur
dit kan een oorzaak zijn. Als daar niks mis mee is zul je toch in de motor moeten gaan kijken.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Focus of stel zelf een nieuwe vraag.
op cilinder 3 ook scoop metingen gedaan?. op de aansturing van de injector en de bobine?
2 uur