Hallo,
Als ik een constante snelheid rij van bijvoorbeeld 120km-u zonder airco dan is er niks aan de hand.
Zodra ik de manuele airco inschakel begint de motor in te houden.
Dit inhouden gebeurt heel onregelmatig en is meestal maar een fractie van een seconde.
Het lijkt alsof er geen brandstof of ontsteking meer is.
Iemand enig idee hoe dit kan ?
Betreft een Mondeo 2.0i 16v Ghia.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Dit komt door het inkomen van de compressor wat nogal wat vermogen wegtrekt.
Dat snap ik.
Heb het ook niet duidelijk uitgelegd. Excuses.
Inderdaad zodra ik de airco inschakel pak ie aardig wat vermogen, logisch.
Maar het probleem doet zich dus voor nadat de airco ingeschakeld is.
Dus met airco aan een constante snelheid begint ie te pas en te onpas intehouden, steeds maar een fractie van een seconde alsof dus de ontsteking gestopt wordt of de brandstof afgesloten wordt.
Hoop dat dit het verhaal een beetje verduidelijkt.
15 jaar
Druk laten controleren van de airco.
Misschien zit er te weinig koudemiddel in waardoor de pomp continu aan slaat.
Dit voel je dan als inhouden.
Groet,
Koen
15 jaar
Nou begrijp ik wat je bedoelt.
Het kan ook nog zo zijn dat de riem die over de compressor loopt iets slipt waardoor dat voelt als inhouden of stotteren.
Of de magneetkoppeling pakt niet helemaal goed waardoor je ook voor je gevoel het ideee krijgt dat de auto inhoud.
Als de motor stationnair draait loopt tie dan ook mooi rustig of staat het toerental als het ware te zoeken met ingeschakelde airco.
15 jaar
Bedankt zover voor de antwoorden.
De motor loopt mooi stattionair met airco aan. Net iets boven de 1000rpm en wordt steenkoud.
Het lijkt inderdaad tijdens het rijden alsof continu de compressor aan en uit gaat. Ik zal sowieso dinsdag de airco compleet laten servicen en hopen dat het helpt aangezien 't niet echt goedkoop is nog altijd goedkoper dan een nieuwe compressor...
Mocht er iemand nog een andere mogelijkheid weten dan hoor ik 't natuurlijk graag.
15 jaar
Het is wel een feit dat deze compressor nogal lomp inkomt.
Dat is heel goed te voelen in de auto.
15 jaar
[quote=primera p11]Het is wel een feit dat deze compressor nogal lomp inkomt.
Dat is heel goed te voelen in de auto.[/quote]
Dat klopt dat doet mijn escort ook.
Als de pomp inslaat voelt dat even als inhouden en als je voor een stoplicht staat dan vliegen de toeren in 1 keer omhoog.
Gaat gewoon wat lomper als met de hedendaagse auto's,maar het werkt perfect.
Groet,
Koen
15 jaar
Dat is ook het probleem niet.
Het probleem is dat het in de auto voelt alsof continu de compressor in en uitschakeld onder het rijden bij een vaste snelheid.
Dus als ik bijvoorbeeld 5 km lang een rechte weg heb waar ik 60km/u rij met de airco ingeschakeld dan lijkt het alsof de motor stottert, het voelt alsof je continu de airco in en uitschakeld.
Dinsdag weet ik sowieso meer dan laat ik m servicen.
15 jaar
Magneetkoppeling of compressor.
15 jaar
Net even klein testje gedaan.
Boven de 2000rpm doet ie het al.
De pomp gaat aan, draait 6 seconden en gaat dan 6 seconden uit en dat blijft zo tot je onder de 2000rpm komt dan is alles weer normaal.
Primera uit jou antwoord kan ik opmaken dat er dus eigenlijk gewoon een andere compressor op moet ?
15 jaar
Nee, dat zeg ik niet bij voorbaat.
maar je voelt de pomp steviger inkomen boven de 2000 rpm omdat het toerental dan hoger is.
Er zijn een aantal zaken aan te wijzen voor dit euvel.
Ik zou beginnen met het servicen van de airco.
En laat ook het drogerfilter meenemen.
Dring daar op aan, want dat willen ze vaak niet vervangen.
Ze zeggen dat er niks met het filter kan zijn omdat het systeem niet open is geweest.
Maar dat filter verzadigd op den duur en dan kan de druk ook behoorlijk oplopen met als gevolg een hogere systeemdruk en dan kan de pomp het ook zwaar krijgen om het koude middel rond te pompen.
Vaak knapt de airco er goed van op.
15 jaar
Ook bij zo een ouder, goed werkend systeem, blijft de compressor onder het rijden continu in en uitschakelen, wanneer dat door een te hoge of te lage druk in het systeem bepaald wordt.
Dit is inherent aan het soort systeem dat gebruikt is.
Modernere systemen kunnen doormiddel van variabele slag in de compressor of door gebruik te maken van variabele snelheid van de koelventilator dit in/uit schakelen verminderen of zelfs helemaal laten verdwijnen.
Dit wil natuurlijk niet zeggen dat jouw systeem voor 100% in orde is, een service zoals gesteld kan helpen maar neemt het probleem niet helemaal weg, dat zal altijd zo blijven.
Suc6
Dat klopt,Marcus.
Bij mijn primera was het sterk voelbaar als de compressor in kwam.
De toyota die ik nu heb, daar voel ik het niet.
Ook deze systemen zijn aan ontwikkeling onderhevig.
Maar een keer servicen kan echt geen kwaad.
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Mondeo of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar