Wij hebben hier een ford focus 1.8 16V uit 1999, waarvan
na 5 minuten rijden het instrumentenpaneel even uitvalt, weet iemand hier de oplossing voor,
alvast bedankt, groeten eric.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
klant had het wel over schokken van de motor inderdaad.
Gebeuren er ook nog andere rare dingen, zoals het heen en weer slaan van de meters, misschien even schokkende motor en/of het uitvallen van de radio ed.?
De auto moet in ieder geval bij een Ford dealer worden uitgelezen met de WDS tester het kan zijn dat er een foutcode instaat die aangeeft dat er iets mis met de pulsgever op de versn.bak. Ook zijn er al bij diverse focussen complete instrumentenpanelen vervangen maar ik zou in ieder geval beginnen met de puls gever. (Vergewis je er zelf natuurlijk wel even van dat de stekkers achter op de klokken goed zitten).
Woeps, even te snel door ge-enterd. controleer ook de massa aansluiting in schutbord nabij de accu deze willen nog wel eens gaan oxyderen cq. vervuild raken. Het is zaak dat deze wel goed schoon zijn.Ik heb een keer een heel hardnekkig geval hier gehad daar kwamen alle problemen voor die ik al eerder beschreven had. Inclusief uitvallen van de verlichting (je schrikt je lam op een drukke weg in het donker.)De oplossing was zo mogelijk nog bizarder.Na veel overleg met de technische wizz kids van Ford is me aangeraden om bougies voor een Puma 1,7 te monteren. Geloof het of niet maar toen was het probleem weg. Het schijnt dat de normale motorcraft bougies soms een te groot verstrooiingsveld veroorzaken waardoor de electronica geregeld op tilt sloeg.
We hebben de ford op het dashboard uitgelezen daar kwamen 2 code's uit namelijk DTC 123 en DTC 041, en via de oebd kwamen er ook 2 storingen uit U1123 en U1041 misschien kan iemand ons verder helpen.
de twee foutcodes verwijzen naar de snelheidssensor. U1041=onbruikbaar snelheidssignaal en U1123=onbruikbaar km-tellersignaal. de kans is dus vrij groot dat de VS-sensor defect is. Voeding en massa controleren van de sensor en de sensordraad naar de PCM. Lees ook eens de codes uit van de computer motorregeling. Waarschijnlijk zal daar ook wel een code inzitten die verwijst naar de VS-sensor. Het signaal van die sensor gaat eerst naar de pcm en wordt dan via een datalijn naar het instrumentenpaneel gestuurd.
Via de zelftest van het instrumentenpaneel kan je op het lcd-scherm de snelheid zien. Tijdens een proefrit kan je dan zien of dit ook op 0 valt als de snelheidsmeter uitvalt.
En het klopt idd dat de ontsteking bij sommige auto's een te groot verstrooiingsveld vertoont. Vooral bij zetec-se. Dit stoorsignaal wordt opgepikt door de bedrading van de motortemperatuursensor en zorgt voor soms gekke verschijnselen. Wij kregen de raad om de bedrading van die sensor te verleggen zodat die verder uit de buurt van de bougiekabels blijft.
misschien is dit te simpel,maar staan de polen op de batterij wel goed vast? ik heb ooit eens zo'n probleem gehad die sterk op dit verhaal lijkt
Ik heb hetzelfde probleem had met een tddi, heen en weer slaan van de wijzers op het instrumentenpaneel en het oplichten van de verklikkerlichtjes en het resetten van de dagteller.. Nieuwe batterij en alles was terug in orde.
18 jaar
Zelfde meegemaakt met focus 1600 16v. Nieuwe batterij en probleem was opgelost !
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Focus of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar