Ford Ka: Ka houdt in bij gas geven op de snelweg

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1299cc

Beste concullegae,


Ik ben sinds kort de eigenaar van een ka uit '99 en ondervind de nodige problemen op de snelweg. Als ik de 80km bereik en ik doorschakel naar de 5e lukt het mij om een beperkt aantal km's door te trekken naar de 120km/h. Daarna valt de snelheid langzaam terug tot ik mijzelf op een gegeven moment bevind op de vluchtstrook.

Weet iemand misschien waar deze wanprestatie aan kan liggen?



Groetjes,

Pierce

Pi3rce

Geplaatst door Pi3rce (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Ka? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

28 Reacties

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Vertel verder. War gebeurt er als je eenmaal op de vluchtstrook staat? Uitvallen, gelijk weer starten/rijden?
Wat gebeurt er als je eens in IV door trekt?

Verder nog problemen? Koude/warme start goed? Stadsgebruik goed?
Wat is het brandstofverbruik?

Pi3rce (0), 12 jaar geleden

Dan valt ie uit en als ik dan gelijk doorstart wilt ie nog eens haperen. Als ik em dan weer aan de praat krijg, kan ie weer rustig de 70 bereiken en daarmee rijd ik de snelweg af, want op een gegeven moment heb je ook geen vluchtstrook meer. Als ik ineens in 4 doortrek voel ik het pedaal de mat aanraken en hoor ik wel dat er flink gegast wordt, maar ik kom niet verder.

De start is goed, slaat in 1 keer aan, tot 50km/u valt er niks aan te merken op de auto. Brandstofverbruik is niet geheel zuinig.


O ja, misschien ook wel relevant. Als ik eenmaal op de autosnelweg zit en voorzichtig aan snelheden aanhoud van 80 à 85 en er ineens een wegverhoging is, merk ik dat de auto geen vermogen heeft om dat te trotseren. Meestal is zo een obstakel dan ook de aanleiding voor de motor om terug te vallen in de snelheid.

fordmannetje (0) PRO, 12 jaar geleden

je koppeling is totaal versleten zo te lezen

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Versleten koppeling is niet het einge probleem, dat verklaart het afslaan en haperen nog niet.

Ik zou voorlopig even niet de snelweg meer op gaan, dit is echt levens gevaarlijk.
Misschien een professional er eens naar laten kijken? Voor dat je een hoop kosten maakt en de auto het niet waard is?

Pi3rce (0), 12 jaar geleden

@ Fordmannetje:

Ik heb em vandaag in de 3e en 4e versnelling laten optrekken (met en zonder handrem) en hij sloeg direct af. Dat duidt toch op een gezonde koppeling?

@ Oldford

Ja, ik gaat em van de week even laten uitlezen.

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

[quote=Pi3rce]Als ik ineens in 4 doortrek voel ik het pedaal de mat aanraken en hoor ik wel dat er flink gegast wordt, maar ik kom niet verder.[/quote]
Leg dat eens nader uit, want ik dacht ook dat hier de koppeling slipt.

Pi3rce (0), 12 jaar geleden

Ik geef gas, maar blijf steken op 60 km/h en val dan al-gas-gevend terug naar de nul.

Meer kan ik er ook niet van maken.

Ik vermoed zelf iets in de richting van luchtmassameter/lambdasonde.

fordmannetje (0) PRO, 12 jaar geleden

Als ik ineens in 4 doortrek voel ik het pedaal de mat aanraken en hoor ik wel dat er flink gegast wordt, maar ik kom niet verder.
dit is wat je eerder zei
dat betekend koppeling die doorslipt

C.Jonker (0) PRO, 12 jaar geleden

idd dat klinkt op een totaal doorslippende koppeling.
Wat ik herken in je volgende problemen komt mij ook erg bekend voor van mijn eigen Ka.
Hier heb ik brandstoffilter en MAP sensor van vervangen en stationair regeling van gereingd.
Deze had ook boven de 80 totaal geen vermogen meer maar is me nooit echt duidelijk geworden wat het nu was.

Pi3rce (0), 12 jaar geleden

[quote=fordmannetje]Als ik ineens in 4 doortrek voel ik het pedaal de mat aanraken en hoor ik wel dat er flink gegast wordt, maar ik kom niet verder.
dit is wat je eerder zei
dat betekend koppeling die doorslipt[/quote]
Moet ik de hele koppeling vervangen of enkel de platen?

Pi3rce (0), 12 jaar geleden

[quote=C.Jonker]idd dat klinkt op een totaal doorslippende koppeling.
Wat ik herken in je volgende problemen komt mij ook erg bekend voor van mijn eigen Ka.
Hier heb ik brandstoffilter en MAP sensor van vervangen en stationair regeling van gereingd.
Deze had ook boven de 80 totaal geen vermogen meer maar is me nooit echt duidelijk geworden wat het nu was.[/quote]
Wat is een MAP sensor, waar staat de afkorting voor?

fordmannetje (0) PRO, 12 jaar geleden

de koppeling bestaat uit een set
plaat en drukgroep
map is massa air pressure,deze meet de druk in het inlaatspruitstuk en daarmee de motorbelasting.
je kan de stekker even los nemen en kijken of hij nu niet meer afslaat.
je hebt dus 2 problemen?

Pi3rce (0), 12 jaar geleden

Luchtmassameter dus? (vrij vertaald).

Ja, daar lijkt het nu wel op helaas, terwijl ik ervan uitging dat de koppeling wel goed was na zo een gear 3 test...

C.Jonker (0) PRO, 12 jaar geleden

Manifold Absolute Pressure sensor , deze meet de absolute druk in je inlaatbuis.
Je kunt deze verwijderen, deze zit achterop je inlaatbuis aan de bovenkant.
Als je deze dan bekijkt zie je een klein soort meetpennetje zitten met een bolletje op het eind.
Ja kan zeker wel de koppeling zijn hoor !

Pi3rce (0), 12 jaar geleden

Manifold Absolute Pressure sensor , deze meet de absolute druk in je inlaatbuis.
Bedankt voor je bijdrage. Ik ga het morgen eens onder de loep nemen.

fordmannetje (0) PRO, 12 jaar geleden

volgens mij beschrijf jij de maf sensor
deze heeft een gloeidraad met een bolletje aan de bovenkant
de maf sensor is een gesloten(kastje)met platte stekker erop

C.Jonker (0) PRO, 12 jaar geleden

Je hebt gelijk, zo ben ik dan ook wel weer....
Maf sensor idd.

fordmannetje (0) PRO, 12 jaar geleden

oke
we zijn hier om advies te geven en te krijgen
we gaan verder zonder elkaar aan te vallen.

Pi3rce (0), 12 jaar geleden

UPDATE:

Ik wilde vanavond even gaan tanken. Nou jongens...ik wilde dat ding bijna de overweg op rijden en de benen nemen. Ka-tinka kwam niet meer verder dan 20 km/h!

Hoop dat ik morgen de FORD Dealer haal, anders is het een enkeltje SLOOP!

hobby-monteur (0), 12 jaar geleden

Zonde,krijg je allemaal gele verf op je auto,
maar als je op 10 september zegt dat je net in het bezit bent van een Ka,en op 12 september wil je hem slopen,dan denk ik dat je heel misschien je geld terug moet vragen bij degene die jou dit apparaat verkocht heeft,danwel dat de gebreken naar tevredenheid hersteld moeten worden.

C.Jonker (0) PRO, 12 jaar geleden

Niet zo snel opgeven Pierce.
Er is duidelijk iets heel erg mis en waarschijnlijk is de storing niet eens heel groot alleen zitten we er naast te gissen met z'n allen.
Dat is helaas de keerzijde van moderne auto's.
Laat de echte Ford dealer er eens goed naar kijken, zou toch te gek zijn dat je dit niet kunt oplossen...

Pi3rce (0), 12 jaar geleden

@hobby-monteur

Zit er helaas niet in

@C.Jonker

Ik heb gisteren deze stekker losgekoppeld en nu rijdt ie wat beter in de stad. Dus niet meer dat drama richting het tankstation.

[img]http://i56.tinypic.com/346svhc.jpg[/img]

hobby-monteur (0), 12 jaar geleden

Is dat de stekker van de gasklep-positie sensor?

Pi3rce (0), 12 jaar geleden

Ja dat is de stekker van de gaskleppsensor.


Update:

Heb em laten uitlezen en hij gaf aan dat er een melding was mbt tot het gaspedaal en er sprake was van overslag van cilinder 2.
Wat dat cilinder 2 overslag betreft zei de garagist dat de oorzaak daarvan een bougie of diens bougiekabel of de dis-bobine zou kunnen zijn. Want ik rijd nu met 10 liter brandstof amper 80km en dat is velen malen minder dan wat van de Ka verwacht wordt.


Verder zei hij dat wellicht de gasklep-positie-sensor vervangen moet worden of de stationair-regelmotor.

Misschien leuk om te zien...zo ziet een afkeurenswaardige draagarmrubber eruit...maar als dat mijn enige zorg was...dan zou ik behoorlijk fier zijn op mijn Ka-rin, hetgeen de status quo niet toelaat.

[img]http://i53.tinypic.com/6ehpiq.jpg[/img]

hobby-monteur (0), 12 jaar geleden

De stationair regelmotor heeft niets te maken met het gasgeven,die zorgt er enkel maar voor dat via een omleiding de motor goed staionair loopt.Gasklep positie sensor van de sloop,je zegt zelf dat ie beter rijdt met de stekker eraf,dus die gok zou ik nemen.Neem dan ook meteen ff een bougiekabeltje mee,kun je even testen of het in de kabels zit,of beter nog,plantenspuit,motorkap open in het donker,auto starten en en wat water over de kabels vernevelen,misschien zie je wel een vonk overspringen en dan weet jij wel waar je moet zoeken.Als je bij het begin begint,heb je kans dat het probleem wel meevalt,en dan is dat draagarmrubber ook wel te overzien.

C.Jonker (0) PRO, 12 jaar geleden

stekker van gasklep lostrekken lost niks op, de ECU is deze gegevens nodig , nu draait ie een een soort van noodloop zeg maar dus vandaar ook je hoge verbruik.
Draagarmpje is zwak punt, altijd geheel vervangen als je het zelf doet ben je heel goedkoop klaar en is in een half uurtje gedaan.

Pi3rce (0), 12 jaar geleden

Het waren de BOUGIES! die dingen waren helemaal op en dood. Daarnaast was er helemaal geen luchtfilter aanwezig.

Bedankt voor het meedenken

hobby-monteur (0), 12 jaar geleden

tja,en dan valt het uiteindelijk wel mee,geeft wel te denken,zou s goed kijken wat de staat van onderhoud van de rest van de auto is.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Ka of stel zelf een nieuwe vraag.