Ford Ka: Ka slaat af

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.3

Rijd sinds enige tijd met een Ford Ka 1.3 44 kw van 2002.
Als de motor warm is schommelt het stationair toerental soms zo erg dat de motor afslaat.
Als ik vanuit stationair gas geef en meteen weer los laat slaat de motor ook af.
Dit is alleen bij warme motor.
Ik heb het slangetje die van het gasklephuis (eigenlijk ernaast inlaatspruitstuk?) naar de injector rail loopt eraf gehaald (vacuum) en nu blijft de motor wel gewoon lopen zei het dat het stationair toerental nu bij het loslaten van het gaspedaal licht verhoogt is maar daarna naar een normaal peil terug zakt.
Er brand verder geen motor storingslampje, wel viel het mij op dat de kleppendeksel wat veel begint te zweten en deze zal ik moeten vervangen.
Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn en wat ik eraan kan doen?

Kettler

Geplaatst door Kettler (0) , lid sinds 10 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Ka? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

oldford (0) PRO, 10 jaar geleden

Heb je die losgenomen slang afgedopt (luchtdicht gemaakt) of niet?
In ieder geval is je benzinedruk bij kleine gasklepopeningen nu hoger en krijgt de motor daardoor in de basis wat extra benzine.
Het schommelende toerental kan ook een aanwijzing zijn dat de motor wat te weinig kreeg.

Kan een verouderde/defecte sensor zijn, maar ook b.v. valse lucht of een te lage benzinedruk.

Kettler (0), 10 jaar geleden

Hoi,

Nee de aansluiting is aan beide zeiden niet afgedopt.
De vacuumzijde aan het de inlaat krijgt dus "te veel"lucht.

Waar de vacuumslang op de injectorrail aangesloten zit een soort klep (rond potje) die word nu niet bediend, weet u wat de functie is van deze klep?

oldford (0) PRO, 10 jaar geleden

Doordat de (losse) slang niet afgedopt is krijgt de motor inderdaad meer lucht dan normaal bedoeld.
Daardoor zal je stationair wel enigzins verhoogd zijn.
Het kan ook nog van invloed zijn op het brandstofmengsel. Het effect hangt af van het feit of je een luchtmassa meter hebt of een onderdruk sensor. Ik dacht dat deze een luchtmassa meter heeft en dat betekent dat een deel van de aangezogen lucht niet gemeten wordt.
Dat betekent vervolgens dat de motor minder benzine krijgt. Bij kleine gasklepopeningen wordt dat weer min of meer gecompenseerd door de hogere brandstofdruk. Zie volgende paragraaf.

Het ronde potje is de benzinedruk-regelaar. Normaal staat er vacuüm (onderdruk) op het slangetje en dat verlaagt de benzinedruk.
Op dit moment wordt de druk niet verlaagd en is daardoor hoger dan normaal bij kleine gasklepopeningen, waardoor de motor in de basis iets meer benzine krijgt. Alleen bij (nagenoeg) volgas (ontbreken van vacuüm) is er niets veranderd en krijgt de motor net zo veel als bij een gemonteerd slangetje.

Ik zou hier niet mee door blijven rijden. Bij (nagenoeg) volgas kon de motor wel eens wat te arm komen te staan en te heet worden.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Ka of stel zelf een nieuwe vraag.