close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Ford Fiesta: kachel wordt niet warm

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.3

Hallo

ford fiesta 1.3 benzine bj1997 met airco

Ik heb het volgende probleem:
De kachel word niet warm. Heel af en toe een klein beetje wat bijna niet voelbaar is.

Wat heb ik al geprobeerd:
1) zekeringen nagekeken(goed)
2) bedieningspaneel losgehaald. printplaat doorgemeten die is goed
3) de 2 slangen die de auto ingaan na de kachelklep (dus de slangen naar en vanaf de kachelradiator worden wel een beetje warm maar niet echt heet.
4) slangen losgehaald en radiator doorgeblazen met lucht en die komt er aan de andere kant gewoon uit
5) kachelklep stekker heeft spanning
6) als ik de slangen die naar de kachelradiator lopen van de kachelklep loskoppel komt er geen water door bij stationair lopen (een heel klein straaltje). wel als ik gas geef.

dus mijn vragen:

moet er bij stationair lopen en de kachel aan ook water door de klep lopen??
is dit gelijk bij motor starten en verwarming aan of gaat er pas water lopen als het water op een bepaalde temperatuur is??
is het veel water die door de klep loopt op een kleine straaltje??


alvast heel erg dank voor jullie reacties


groetjes nicojan

Geplaatst door

nicojan (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

word de auto wel warm op je temperatuurmeter?
zo niet kijk s naar je thermostaat,als deze stuk is gaat alle water naar de radiateur,
de thermostaat regelt de bedrijfstemperatuur van de auto,en gaat open als het water(de motor) te heet word.
als het waselement in de thermostaat kapot is,blijft deze openstaan.
pompt je waterpomp goed rond?
dat merk je meestal wel als je motor goed warm is en het koelwater niet.
zit er genoeg water in je systeem?
als er weinig water uit je slangen komt,en alle bovenstaande is in orde,
zou je de slangen een los kunnen maken om te kijken of ze bij de aftakkingen ook verstopt zitten.

hobby-monteur 0

15 jaar

Kachelkraanmotor wordt met een wisselspannig/dutycycle aan gestuurd, dus zo alleen spanning meten zegt niets.

Deze electrisch geregelde kachelkraan gaan meer stuk.
Nieuwe monteren en 99% zeker vanprobleem af.

Suc6

Doktor 0
badge

15 jaar

[quote=hobby-monteur]word de auto wel warm op je temperatuurmeter?
zo niet kijk s naar je thermostaat,als deze stuk is gaat alle water naar de radiateur,
de thermostaat regelt de bedrijfstemperatuur van de auto,en gaat open als het water(de motor) te heet word.
als het waselement in de thermostaat kapot is,blijft deze openstaan.
pompt je waterpomp goed rond?
dat merk je meestal wel als je motor goed warm is en het koelwater niet.
zit er genoeg water in je systeem?
als er weinig water uit je slangen komt,en alle bovenstaande is in orde,
zou je de slangen een los kunnen maken om te kijken of ze bij de aftakkingen ook verstopt zitten.[/quote]
Hallo
Bedankt voor de reactie. De termostaat is 3 weken geleden vervangen. er zit voldoende koelvloeisof in. temperatuur van auto loopt normaal op.

nicojan 0

15 jaar

[quote=Doktor]Kachelkraanmotor wordt met een wisselspannig/dutycycle aan gestuurd, dus zo alleen spanning meten zegt niets.

Deze electrisch geregelde kachelkraan gaan meer stuk.
Nieuwe monteren en 99% zeker vanprobleem af.

Suc6[/quote]
Hallo
bedankt voor de reactie. als ik de kachelkraanmotor loskoppel (de slangen die naar de kachelradiator lopen) en ik zet de verwarming aan moet er dan gelijk water doorheen lopen?? of pas na een bepaalde tijd.

er loopt nu geen water doorheen. pas als ik gas geef (dus niet bij stationair)

nicojan 0

15 jaar

De kraan gaat langzaam open, maar ook met stationair moet er water doorheen gaan.

Suc6

Doktor 0
badge

15 jaar

[quote=Doktor]De kraan gaat langzaam open, maar ook met stationair moet er water doorheen gaan.

Suc6[/quote]
Ik had vandaag pas weer tijd om wat verder te zoeken naar het probleem.

ik heb nu de retourslang losgekoppeld van de kachelradiator. bij starten en dan de kachel aan komt er goed vloeistof uit. Dus naar mijn mening werkt de kraan wel? en is de kachelradiator niet verstopt

wat mij wel opviel trouwens. op de 2 slangen voor de kraan staan de letters L en R. Als dit de aanduiding is van links en rechts dan zitten de slangen misschien wel omgedraaid. de slang L zit namelijk aan de kant van de bijrijder??????

vandaag gaf de kachel alleen maar warmte af zelfs bij stand koud?? ga nu steeds meer denken dat de printplaat van de bedieningspaneel toch wel stuk kan zijn. op de printplaat zit een potmeter en als ik die doormeet veranderd deze van tussen de 36 ohm koud en 38 ohm warme stand????

groetjes nicojan

nicojan 0

15 jaar

L en R is normaal gesproken ook gezien vanaf het stuur, alleen geldt dit niet voor deze kachelslangen, dit staat er echt op voor montage gezien vanuit de motorruimte, dus zoals je ervoor staat (zit echt zo, vanaf fabriek)

Ja bedieningspaneel gaan ook stuk, zeker nu je zegt dat hij nu wel warm wordt. Het is alleen GEEN potmeter. stukje elctronica zit er achter.

Metingen:
Weerstand van de kachelkraan zelf (stekker losgenomen) tussen de 10 en 25 Ohm. indien goed meet dan de spanning over de stekker van de kraan, dit moet een veranderende spanning zijn indien je de knop binnen bediend.
Als de spanning niet veranderd, controleer dan of er spanning op het kachelpaneel staat (pen 2 en 12) en of de massa goed is (pen 6)

Suc6

Doktor 0
badge

15 jaar

[quote=Doktor]L en R is normaal gesproken ook gezien vanaf het stuur, alleen geldt dit niet voor deze kachelslangen, dit staat er echt op voor montage gezien vanuit de motorruimte, dus zoals je ervoor staat (zit echt zo, vanaf fabriek)

Ja bedieningspaneel gaan ook stuk, zeker nu je zegt dat hij nu wel warm wordt. Het is alleen GEEN potmeter. stukje elctronica zit er achter.

Metingen:
Weerstand van de kachelkraan zelf (stekker losgenomen) tussen de 10 en 25 Ohm. indien goed meet dan de spanning over de stekker van de kraan, dit moet een veranderende spanning zijn indien je de knop binnen bediend.
Als de spanning niet veranderd, controleer dan of er spanning op het kachelpaneel staat (pen 2 en 12) en of de massa goed is (pen 6)

Suc6[/quote]
hallo Dokter
Bedankt. printplaat is zo te merken stuk. ik heb een nieuwe besteld. zodra deze binnen is en geplaatst plaats ik weer een reactie.
groetjes nicojan

nicojan 0

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Marea of stel zelf een nieuwe vraag.