Een paar weken geleden maakte de auto na het starten stationair een klapperend geluid toen onder de motorkap gekeken en geluisterd wat er mis was, toen ik flink gas gaf was het net of er iets weg knalde en was het klappergeluid meteen verdwenen tot voor kort, als de motor stationair draait blijft het rustig maar zodra ik gas geef begint het te klapperen en zodra ik het gas weer loslaat stopt het klapperen direct ook tijdens het rijden als ik het gas ineens loslaat stopt het geluid meteen zelfs als het toerental langzaam weer zakt naar stationair houd hij op met klapperen, het geklapper is er dus alleen tijdens het verhogen van het toerental.
De uitlaat is niet de bron van het geluid deze rammelt niet en de voorste pijp met flexibel stuk is al vernieuwd.
Wie weet wat dit kan zijn of herkent dit verhaal alle info is welkom.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
hoeveel km heb je, en rijd je er vaak snel mee? is het een tikkend geluid (werkelijk tek-tek-tek), anders eventueel een klep verbrand.
De auto heeft 248.000 km gereden en ik rijd juist altijd rustig wat resulteert in een laag verbruik van gemiddeld 1 op 18, ik kom maar zelden op de snelweg dus hoge snelheden rijd ik niet vaak en kan ook niet vanwege de alom aanwezige flitsbrigade, het geluid is zoals ik al vermeld heb een klapperend geluid alsof er iets los zit, de kleppentrein is het volgens mij niet deze klinkt goed, het lijkt ook meer of het geluid aan de inlaatzijde onderin het motorblok aanwezig is, ik weet niet of het met het klapper geluid te maken heeft maar de motor stottert ook tussen de 1000 en 1500 toeren door te gaan schokken bij het optrekken als het toerental boven de 1500 toeren komt is het stotteren verdwenen, tijdens het stotteren blijft het op de toerenteller rustig deze springt dan niet heen en weer en als de auto stilstaat en ik geef gas dan is het stotteren niet aanwezig, ik heb de lambda sonde al vervangen dus dat is het probleem niet wellicht de MAP sensor die moeilijk doet, maar zoals ik al vertelde ik weet niet of beide problemen met elkaar te maken hebben ze zijn echter wel vlak na elkaar opgedoken.
Misschien weet je of de oplossing voor 1 van beide problemen. alvast bedankt.
13 jaar
[quote=arminius46]tijdens het stotteren blijft het op de toerenteller rustig deze springt dan niet heen en weer[/quote]
net daarom dat ik toch zou denken aan een slechte inlaatklep. Een slecht sluitende klep lekt brandstof, de brandstof ontploft dan deels buiten de cilinder wat een klappend geluid maakt. op den duur verbrandt dan de klep of gaat ze krom staan.
[quote]als het toerental boven de 1500 toeren komt is het stotteren verdwenen[/quote]
Zou kunnen, als je toerental omhoog gaat bouw je meer oliedruk op, en hydraulische kleppen worden dan steviger dicht gedrukt waardoor het tikken kan stoppen of verminderen.
Je kan eventueel je bougies eens uitdraaien en kijken wat voor aanslag er op zit; soms kan de kleur van je bougie veel verraden.
13 jaar
Ik zal morgen de bougies eruit draaien om te kijken hoe ze er uit zien, ik heb ook gelezen dat er vlinderkleppen in het inlaatspruitstuk kunnen zitten deze kunnen gaan loszitten en dan gaan klapperen dit zou ook de knal kunnen verklaren die ik een paar weken geleden hoorde in de motor er is wellicht een stuk vlinderklep afgebroken en weg geschoten dit zou ook het stotteren van de motor kunnen verklaren, ik weet alleen niet zeker of er omloop of vlinderkleppen in het spruitstuk van een 2.0 ZETEC zitten je kunt het uittesten door de vaccuumslang eraf te halen dan moet namelijk het klapperen ophouden, ik vind jou theorie ook zeer aannemelijk ik zal dus ook zeker beide gaan uitproberen ik hoop alleen dat het alleen maar een kapotte vlinderklep is dat zou namelijk heel wat werk en kosten schelen
13 jaar
Ik heb deze ook ooit gehad maar bij mij was het probleem veel erger. Het was een gesprongen spanrol van de distributieriem. Het klapperen was tegen het bovenste beschermkapje van de tanwielen op de nokkenassen. Ik heb hier "toevallig" nog wel enkele kilometers mee kunnen rijden en het heeft gelukkig geen bijvende schade opgeleverd. Dit kapje kan er met twee schroefjes vanaf. je kan zoe zien of de riem iets abnormaals doet. wanneer dat het geval is: direct contact uit en slepennaar monteur! (of zelfdoen, kan wel.)
Suc6!
13 jaar
De oorzaak van het klapperen gevonden het was inderdaad een kapotte spanrol waar de zwarte kunststof looplaag volledig van stuk gesprongen was in vele kleine stukjes, dit verklaard ook de knal die ik een tijd geleden hoorde in het motorblok, bij de vorige riemvervanging is de betreffende sleutelaar heerlijk nalatig geweest door de spanrol en looprol niet mee te vervangen maar alleen een nieuwe riem er op te zetten, bij riemwissel altijd de spanrol en looprol mee vervangen omdat deze het absoluut geen 2 termijnen volhouden je kan hiermee veel ellende voorkomen, in mijn geval was natuurlijk de riem niet goed meer op spanning en was deze 2 tanden versprongen waardoor de motor als een tractor liep, na montage van nieuwe rollen en een juiste afstelling loopt de motor nu weer zoals het hoort zonder bijgeluiden en mooi rond.
Het stotteren van de motor is opgelost door de bougiekabels de DIS bobine en eventueel de bougies te vervangen deze onderdelen kan je eigenlijk beter preventief al vervangen omdat ze het meestal geen 230.000 km of meer volhouden.
Al deze problemen zijn eigenlijk te wijten aan verkeerde zuinigheid of aan de betreffende garage die het werk niet goed uitvoert maar wel de rekening goed uitschrijft, niets ten nadele van de goede monteurs en hobbyisten.
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Mondeo of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar