auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Ford Mondeo: Koelfan tbv airco

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Diesel, Motorcode: TDCi 130

Iemand enig idee of de koelfan achter de radiateur zomaar kapot kan gaan of dat het hem hier in de aansturing zit?
Een paar maanden geleden hield mn airco er ineens mee op met een hevig sissend geluid en uit en inschakelende pomp(overdruk dus).
Bij controle bleek de fan niet aan te slaan waardoor het systeem te heet werd, bij rijksweg rijden werkt de airco perfect(voldoende rijwindkoeling)maar bij het rijden in de stad is t over.
Wie heeft hier ervaring mee?

Geplaatst door

DijkvanB (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Het kan in beide gevallen voorkomen zowel in de aansturing of condensorventilator zelf.

Geef de ventilator aan de stekker verbinding rechtstreeks 12 volt, als die draait ligt het in de aansturing, draait die niet ventilator kapot.

TheoStek 0
badge

14 jaar

En als t hem in de aansturing zit?
Verder zoeken? mogelijk een relais ofzo?
Zekering is iig heel.

DijkvanB 0

14 jaar

Bij deze modellen zit het stuurmoduul op het motorhuis, is ook alleen maar gezamelijk te koop.
Motor wordt met een pwm signaal gestuurd, dit moet op het moduul aankomen en komt uit de motorregelcomputer.

Motoren hiervan gaan wel stuk.

Suc6

Doktor 0
badge

14 jaar

Is dat dan hetzelfde signaal als dat naar de aircopomp gaat......?
Het hele systeem werkt verder prima(met rijwindkoeling)sta ik stil valt ie uit.

DijkvanB 0

14 jaar

De informatie wat de regel unit/eenheid krijgt, in dit geval het PWM-signaal bepaalt de aansturing van de compressor.
Het volgende heeft de regel unit/eenheid nodig.

het signaal van de druksensor
het temperatuursensorsignaal aan de uitgangszijde van de verdamper
de informatie over de door de bestuurder ingestelde temperatuur;
het activeringssignaal via de drukknop voor de compressor.

Het systeem zal straks niet meer prima werken de druk wordt te hoog bij stilstand, de compressor slaat pas af bij een druk van 28 - 30 bar.
Bij deze druk krijgt de olie een temperatuur van 88 á 90 °C, olie gaat zijn eigenschappen verliezen en zal na verloop van tijd verbranden.
De olie is niet alleen om de compressor te smeren, maar ook om de compressor te koelen.

Zet de airco uit en gebruik deze niet meer tot het probleem is opgelost, of je hebt straks de hoofdprijs.

TheoStek 0
badge

14 jaar

Bedankt voor de info!
Zal hem nietmeer aanraken tot ie gefixt is:)
Heeft u ook enig idee wat het me ongeveer gaat kosten?

DijkvanB 0

14 jaar

De weerstand van de koelfan blijkt kapot!
Nieuwe besteld en morgen ophalen, iemand enig idee hoe deze te monteren?
Hij zit op de ventilatortunnel in de motorruimte.

DijkvanB 0

14 jaar

weet je zeker dat je auto die weerstand er in heeft zitten
hoeveel ventielators heb je er zitten 1 of 2
gr dirk

dirk2269 0
badge

14 jaar

Vandaag dus de weerstand opgehaald, was idd niet de goeie, deze moest je onderin de ventilatortunnel schroeven en bij mij zit het bovenaan de tunnel, 1 spanningskabel met stuurstroompje in een kastje geklikt en daarvandaan komt de kabel naar de fan.
Ik heb 1 fan.

DijkvanB 0

14 jaar

dan zal waarschijnlijk het moduul kapot zijn dus wordt het een compleet huis
van en moduul in een
gr dirk

dirk2269 0
badge

14 jaar

Dat is dus wat ik 14 Januari al melde, dat is dus alleen als 1 geheel te koop.

Suc6

Doktor 0
badge

14 jaar

Yep idd, je hebt gelijk.
Vind het een beetje jammer van Ford dat dat nou zo moet, reparatiesetjes voor dit soort dingen zijn vrij normaal.
Het vervangen zal allemaal wel meevallen, t zijn meer de kosten!

DijkvanB 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Mondeo of stel zelf een nieuwe vraag.