Betreft een Ford Sierra GT uit 1992 met een 1998cc N9C motor.
Na vervanging van een lekke koppakking hebben we nog steeds problemen met het koelsysteem.
Afentoe stoomt de wagen uit de uitlaat maar niet constant of altijd en zodra er een beetje vaart word gemaakt is er niks van een stoomspoor te zien.
De temperatuur wordt volgens de meter in het dash niet te hoog, loopt mooi op en zakt na een tijdje (wanneer de thermostaat opengaat) weer iets terug
Wel verdwijnt er dus vloeistof uit het expansievat
Als we het expansievat na een aantal uur stilstand opendraaien staat er duidelijk druk op het systeem en komt er ook iets vloeistof terug in het vat.
Vandaag na een ritje van 12km (waarbij er geen stoom uit de uitlaat kwam) gelijk de motorkap opengetrokken, er was toen een kleine hoeveelheid stoom te zien vanaf het motorblok.
Onder het uilaatspruitstuk leek het iets vochtig te zijn maar er is geen duidelijk lek te zien
Wat zou hier aan de hand kunnen zijn?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Laat het systeem eens afpersen en kijk of het ergens begint te lekken , stoom onder spruitstuk duid op lekkage , extra aandacht voor die omgeving dus.
Het systeem is ondertussen afgeperst.
Er is over een periode van 5 minuten geen druk vermindering geweest
Tijdens een ritje na de perstest was het expansievat wel weer leeg geraakt. Tijdens dit ritje stond de kachel dicht, geen stoomspoor gezien en met draaiende motor ook geen stoom meer onder het uitlaatspruittuk gezien.
Voorzichtig het expansievat open gedraaid, dit kwam gelijk weer vol tot max en zakte weer tot iets onder min
Thermostaat is tijdens dit korte ritje wel opengweest want de tempertuur weergave op het dash zakte wat in nadat het op tempertuur kwam
3 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Sierra of stel zelf een nieuwe vraag.
3 jaar