Ik heb al een tijdje dat als ik in de file sta met mooi weer, dat ik de ramen open moet gooien en de verwarming omhoog draai om de temperatuur niet in het rode vlak te laten komen. Volgens mij werkt de koelventilator niet, nu is mij eens verteld dat ik de connector op de sensor (als je voor de auto staat,rechtsboven in de de slang aangesloten op de radiateur) even moet doorverbinden en dat dan de ventilator zou moeten draaien. De ventilator draait dan niet.
Is dit een goede methode om dat te controleren?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Als je ventilator niet draait als je de sensor doorverbonden hebt dan zou je nog even de zekering kunnen controleren. Als die ook heel is dan vrees ik dat je ventilator naar de eeuwige jachtvelden is.
suc6
Peter
@ Peter
Bedankt voor je snelle reactie.
Ik heb een tijdje geleden de zekering bekeken en die was toen doorgebrand. Ik heb er toen een nieuwe ingedaan (30 Amp, volgens het boekje). Ik heb net weer de zekering gecheckt, was goed, en de connector doorverbonden. Vervolgens contact erop en de ventilator draaide heel even. Daarna de zekering weer gecheckt en die was weer doorgebrand. Ik heb dus ergens kortsluiting, maar waar.
N.B. Dat de zekering nog niet was doorgebrand komt omdat ik dus nu als de verwarming aanzet als de temperatuur in de buurt van het rode vlak komt.
18 jaar
vENTILATOR MOTOR LOOPT TE ZWAAR, TREKT TE VEEL STROOM, ZEKERING KLAPT ERUIT.
Oeps capslock sorry...
Alsnog ventilator vervangen, als de bedrading heel is, en dat is ie, omdat de motor van de ventilator even liep.
Cor
Oke dan weet ik waar ik aan toe ben, bedankt heren
18 jaar
Jammer, ik heb een andere koelventilator geprobeert, weer doorvebonden om te testen en weer is de zekering door geknapt, ik kan niet voelen dat de ventilatoren zwar draaien. Heeft iemand een idee wat het nog meer kan zijn?
18 jaar
Volgens het schema in mijn vraagbaak wordt de koelventilateur dmv relais ingeschakeld.
De relaisspoel zit aan de ene kant aan de control unit motorregeling en aan de andere kant via een 30A zekering op plus.
Relaisspoel, 30A zekering en control unit motorregeling staan dus in serie, maw het relais wordt door de computer gestuurd. Waarom die zekering dan 30A moet zijn is mij een raadsel, maar zo staat het er.
Waar het relais van de koelventilateur zich bevindt weet ik niet, iig niet in de zekeringkast.
Het lijkt er dus op dat er ergens een kortsluiting zit in de stuurleiding van het relais en niet in het circuit van de fan zelf. De fan is volgens dit schema gezekerd met een 40A zekering die zich ook niet in de zekeringkast bevindt.
18 jaar
@Exter
Ik heb de schema's in de vraagbaak ook bekeken, maar volgens mij is de fan in mijn auto aangesloten volgens blad 2 (op blz 204 in mijn vraagbaak). Het schema als jij beschrijft (op blz. 208 in mijn vraagbaak) kan niet in mijn auto, ik heb maar 3 HoofdZekeringen, A, B en C.
D, E en F zijn leeg.
Verder is bij mij zekering 22 voor de koelventilator.
Zou het kunnen dat de aarding ergens niet goed zit?
18 jaar
Je kan es een nieuw draadje trekken van S-KT naar KV
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Escort of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar