Ford Fiesta 2003: Koelvin slaat niet aan.

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: FYJA, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 74

Ik heb de koelvin getest met rechtstreeks stroom op te zetten dan werkt hij wel dus daar ligt het niet aan. ik heb tevens relais omgewisseld maar dat helpt ook niet. beide slangen worden warm, en waterpomp werkt goed. Deze auto heeft geen thermokoppeling wat ik gewent ben. alleen een weerstand tegen radiateur gemonteerd. zou worden aangestuurd worden door ecu heb ik gelezen. de temperatuur meter in de auto werkt normaal, ik heb wel de zender op het thermostaathuis besteld omdat ze dat aangaven op internet maar daar twijfel ik over omdat dan ook in mijn gedacht de temperatuur meter in de auto ook niet zou hebben gedaan. Hij slaat ook niet aan als ik de airco aan zet. Zekering in de auto is heel. zie verder geen zekering onder de motorkap. Wie heeft nog een tip of wat is algemeen het probleem bij deze auto,s.

grosje

Geplaatst door grosje , lid sinds 9 jaar geleden

5 Reacties

kaleido 1 PRO, 1 week geleden

De weerstand die jij bedoeld op het radiateurhuis stuurt weldegelijk de fan aan , komt daar wel spanning op ?

grosje, 1 week geleden

Ja op de radiateurhuis ik dat dacht namelijk als die kapot zou gaan hij op volle snelheid zou blijven draaien. maar misschien verkeerde gedachte. ik ga er morgen of vanavond mee verder sleutelen dan ga ik ff meten, of er stroom op komt. en als niet zo is ligt aan de aansturing ecu ? deze resetten heb ik ergens gelezen al denk ik niet dat het helpt.

grosje, 5 dagen geleden

De koelvin krijgt gegeven moment wel voeding, maar werkt niet, wel als ik hem rechtstreeks via accu aan sluit, uit eindelijk kwam ik er achter als ik een extra massa trek na de accu de koelvin wel normaal werkt, terwijl ik wel massa meet op de stekker. Ik begrijp het niet helemaal maar denk teveel weerstand. een slecht massa contact.

kaleido 1 PRO, 5 dagen geleden

Zoiets zal het zijn zoals je het omschrijft .

Heino4267, 4 dagen geleden

Vaak wordt zoiets voorzien van een permanente plus 12 Volt en een geregelde massa-aansluiting.
Dat verklaart wat je nu meet.
Als je de stekker van de koelvinmotor af haalt, je zet daar + 12 V en min van de accu op en hij loopt volgas, is de motor goed. Als hij vervolgens met stekker er terug op niet aanslaat als hij dat zou moeten doen, is meestal de regelaar kapot. Je kunt dat trouwens ook zelf meten: in de omstandigheden dat de koelvin zou moeten lopen, meet je eerst op de accupolen de volle accuspanning (bij lopende motor bv. 14 Volt). Vervolgens meet je op de twee draden die vanaf de regelaar naar de accu gaan (daarvoor trek je de stekker van de koelvin los en meet je in de stekker aan regelaar-zijde). Bij normale, werkende toestand zou je daar met een analoge multimeter minder dan 12 Volt moeten meten (bv. 8 Volt), met een digitale multimeter moet je een niet stabiele heen en weer springende waarde krijgen (je met de dutycycle) of hetzelfde als de analuge meter (bij een true RMS meting). Als je niets meet is de regelaar kapot of die krijgt geen plus en/of min aangeboden uit de auto.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Fiesta of stel zelf een nieuwe vraag.


Gesponsord

Met een groots assortiment in de beste auto-onderdelen, aanbiedingen en merken vind je altijd een optimale mix tussen A-merken en aanbiedingen. Voor iedere automobilist weet Carpardoo de juiste auto onderdelen of auto-accessoires te vinden.