Ford Sierra: Koelvloeistof en -systeem vraag

Bouwjaar: 1992, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0i DOHC

Ik kom nog even terug op mijn vraag mbt de koelvloeistof.



Pas geleden bij een kennis geweest, die wilde mijn auto wel even zien. Had hem nog niet gezien na de aankoop, dus werd hoog tijd :)

Ik deed de motorkap omhoog en ik zie dat mijn expansievat vd koelvloeistof leeg was. Ik had een 2 uur stilgestaan daar, dus de boel alweer aardig afgekoeld.
Ik rij richting huis, wat een kleine 10km is. Ik open de motorkap en zie dat het tussen MIN en MAX staat. Draai langzaam de dop van het reservoir open. Ik hoor de druk ontsnappen, wat normaal is, en het vat loopt vol tot net iets boven MAX.

Volgende morgen: Weer zo goed als leeg. Na een stuk rijden; je raadt het al; weer tussen MIN en MAX.

De volgende ochtend maar eens bijgevuld tot de helft. Na een stuk rijden stond hij op MAX, en na losdraaien van de dop tot bijna bovenaan.

Nu hoor ik ook, als ik smorgens wegrij, water lopen ergens rechts voorin lijkt het.

Koppakking kan ik me haast niet indenken; Ik zie geen olie drijven in de koelvloeistof, geen resten aan de oliepijlstok en geen geknetter als ik daar een aansteker onder hou.
Ook heb ik geen last van een rokende uitlaat zeg maar...

Wat is er aan de hand? Moet ik het systeem ontluchten of moet ik aan iets anders denken??

freddyathlon

Geplaatst door freddyathlon (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Sierra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

gilbert3744 (0), 16 jaar geleden

vul je reservoir bij koude motor eens tot het max peil en zie wat er dan gebeurd. Normaal ontlucht het systeem zichzelf. Je koelvloeistof niveau gaat stijgen met warme motor dat is normaal, dus is het expansievat leeg bij koede motor kan het bij warme motor dus wel tussen min en max staan. Als je nadien nog moet bijvullen zit er een probleem.

freddyathlon (0), 16 jaar geleden

[quote=gilbert3744]Als je nadien nog moet bijvullen zit er een probleem.[/quote]
Je bedoelt als het weer hetzelfde wordt? Dus langzaam weer helemaal leeg telkens bij koude start?

Of als de motor warm is en het niveau staat dan onder min?

gilbert3744 (0), 16 jaar geleden

als je bij koude motor je expansievat vult tot het maximum peil en je moet de dag of dagen nadien (kontroleren bij koude motor) weer bijvullen om aan het maximum te zitten dan heb je ergens een lek. Dat moet niet veel zijn, kan bvb een klem zijn die wat losjes zit, of een minuscul gaatje in een koelvloeistofleiding maar het zou ook erger kunnen zijn. Maar eerst moet je zeker weten wat het niveau nou doet, gaat het weer zakken dan is er dus een lek.

freddyathlon (0), 16 jaar geleden

Dus hoef me geen zorgen te maken over een lekke pakking ofzow?

mvdkant (0), 16 jaar geleden

alleen als je last hebt van overmatig veel witte rook achter je auto dan wel.
als je een gore smurrie aan je peilstok hebt hangen (niet te verwarren met sludge, een gore geleiachtige substantie onder de oliedop) olie met water dan mogelijk ook

meestal zit er gewoon ergens een lekje in het koelsysteem. de druk wordt tijdens het rijden erg hoog, er hoeft maar een klein gaatje in te zitten en je koelvoeistof verdwijnt hierdoor. doordat het water erg heet is, verdampt het snel en valt het niet op.

gr,
martin.

Edje Raketje (0), 16 jaar geleden

Ga er maar van uit dat de koppakking lek is of een scheurtje in de cilinderkop.
Echt een DOHC kwaal.

gilbert3744 (0), 16 jaar geleden

als je echt 100% zeker wil zijn laat dan een lektest uitvoeren, bij deze test zetten ze het hele koelsysteem onder druk en is het snel duidelijk of er een lek is. Deze test kost niet veel, is snel gebeurd en je moet niet naar je merkdealer, de gewone garage kan dit ook.

Postie (0) PRO, 16 jaar geleden

Ik denk ook dat de koppakking lek is, enm misschien wel een scheurtje in de kop.
Komt wel vaker voor bij dohc.
Zoals gezegd word even afpersen die hap dat weet je of ie uitwendig of inwendig lekt.

En de auto word niet nat van binnen?? Misschien dat de kachelradiateur wel lek is.

freddyathlon (0), 16 jaar geleden

Heb geen last van nattigheid aan de binnenkant van de auto.

Morgen wilde ik ff langs de garage om het systeem te laten ontluchten.

Enig idee wat zo'n lektest kost dan?

Tevens had ik het idee om alle vloeistof te laten verversen. Is dat sowieso raadzaam??

En p.s.; Kan de koppakking ook lek zijn indien je niet de symptomen ziet zoals rook of olie in je reservoir?

gilbert3744 (0), 16 jaar geleden

dat kan, maar weet je nooit zeker.
Zelf zou ik die lektest laten uitvoeren dan weet je zeker wat het is en kan je weer verder.
Die test kost hooguit een paar tientjes

freddyathlon (0), 16 jaar geleden

Ben vandaag bij de Ford-garage geweest.

Er werd een soort drukmeter op het reservoir gezet en dat was allemaal goed. Ook heeft de monteur alle slangen bekeken, waarvan op 1 een beetje groenige uitslag zat van een kleine lekkage, maar was al hard geworden, dus waarschijnlijk oud.

Verder werden mij vragen gesteld en de man kwam uit op de conclusie dat de koppakking vrijwel niet lek kon zijn, maar kon hij niet echt garanderen...

Mij werd aangeraden de auto eens eind vd dag erneer te zetten, zodat ze alles onder druk kunnen zetten. Dan pas weten ze echt wat het is.

Ik keek vanmorgen weer naar het niveau, en nog vrijwel zelfde als paar dagen ervoor, toen ik voor laatst met koude motor had bijgevuld...

primera p11 (0), 16 jaar geleden

Gewoon gaan rijden en na een week weer eens gaan kijken.
Niet elke dag of bij warme of koude motor gaan kijken, daar word je tureluurs van.
Op een zaterdag bij een koude motor op niveau zetten en dan een week rijden en dan bij koude motor het niveau aflezen.
Als de koppakking lek is, is er binnen een week genoeg uit.
En anders met een snuffelaar kijken of er uitlaat gassen in de koelvloeistof zitten.
Zoniet, dan lekker door karren.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Sierra of stel zelf een nieuwe vraag.