Ford Escort: KOPPELING

Bouwjaar: 1993

Hallo,
Ik heb een Escort clipper uit 1993,
Het volgende probleem doet zich voor:
Ik moet mijn koppeling bijna door de vloer
heentrappen, om te ontkoppelen, als ik de
koppeling een paar milimeter omhooglaat
komen grijpt hij al aan. Ik den dat de koppeling
afgesteld moet worden, alleen is hij bij mijn weten
zelstellend. Is dit te verhelpen? en kan ik dat zelf
doen? (ben zelf achttien jaar monteur geweest, maar zit
nu door een spierziekte in de WAO.)
Alvast bedankt voor het antwoord
Gert

gerrit3619

Geplaatst door gerrit3619 (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Escort? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

Henk Nobach (0) PRO, 19 jaar geleden

Boven het koppelingspedaal zit een inbusbout; hiermee kun je de koppeling afstellen. Kan je zelf doen.

fordis (0) PRO, 19 jaar geleden

Inbusbout is maar ingevoegd vanaf modeljaar 95, dit model heeft nog een zelfregelend systeem, dat soms doorslaat( of breekt) wanneer de drukgroep versleten is.Als de koppeling hard aanvoelt bij het indrukken is het hoogtyd om de bak eruit te halen en een complete koppelingsgroep te plaatsen(drukgroep, koppelingsplaat en druklager)

ruudvanmaarseveen (0) PRO, 19 jaar geleden

is het zelfstelmeachinisme nog wel in tact(ik bedoel zijn er geen tanden afgebroken)??

gerrit3619 (0), 19 jaar geleden

Ik heb gekeken, bij het koppelingdpedaal, maar kan daar het afstelmechanisme niet vinden, ook kan ik het koppelingspedaal niet omhoog halen. Ik denk inderdaad dat het mechanisme versleten is (afgebroken tanden).Moet ik soms eerst de kabel bij de bak loshalen? Hoe moet ik anders te werk gaan om het afstelmechanisme te vernieuwen? met vr.gr. Gerrit

2Good2BTrue (0), 18 jaar geleden

Heb dit pas nog gedaan bij mijn '93 Escort 1.6CL

Eerst inderdaad de koppelingskabel loshalen onder de motorkap.
Dan kun je voor het gemak de 5 bouten (3x sleutel 13 achter en 2x sleutel 10 voor) van de bestuurdersstoel loshalen, dit scheelt een hoop rugklachten ;) Haal de zes schroeven van de onderste helft van het dashboard aan de bestuurderskant los (1 schroef achter afdekklepje zekeringkast), klik de zekeringkast aan de voorkant uit zijn ophangbeugeltje, draai de kast dan van bovenaf gezien met de klok mee, dan komt hij rechtsachter uit zijn scharnier. Trek nu de linkerkant van de kast iets naar je toe en je kunt hem ook links uit zijn scharnier halen (deze is een beetje tricky maar de moeite waard ivm ruimte om te werken). Haal daarna de hele beugel van de zekeringkast los (2x sleutel 10).
Het koppelingspedaal en de rem zitten op 1 as, maar je zult zien dat het koppelingspedaal scharniert in een apart metalen gedeelte dat met 2 bouten aan het metalen deel bij de rem vastzit. Deze kun je met een sleutel 13 loshalen (vanaf de kant van het rempedaal). Haal nu het borgveertje van het linker uiteinde van de koppeling- & rempedaal as. Je zult nu een beetje moeten puzzelen om het pedaal plus dat metalen deel van de as af te krijgen, denk erom dat het metalen deel een bus heeft die een paar centimeter door het schutbord heen steekt. Pas op voor je vingers want op het moment dat het pedaal van de as komt wil de zelfstelinrichting nog wel eens losschieten en aangezien die veer vrij sterk is kan dat pijn doen (ik spreek uit ervaring :).
De rest wijst zichzelf (neem ik aan), vervang de zelfsteller en plaats het zootje weer terug.
De zelfstelinrichting kostte mij 12,45 Euro inc. BTW bij de Ford dealer in De Meern, en ik kreeg er op verzoek gratis een exploded view tekening bij van de hele koppel- en rempedalen constructie.
Let wel, dit verhaal is van toepassing op MIJN auto, ik durf niet te zeggen of dit ook voor jouw model opgaat, ik hoop van wel & succes!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Escort of stel zelf een nieuwe vraag.