Ford Transit: Koppeling Transit

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.5D

Sinds enige jaren heb ik een Ford Transit camper, we zijn al vier keer met deze bus naar Portugal geweest en steeds op de terugweg krijg ik problemen met de koppeling. De auto heeft inmiddels 80.000 kilometer gereden en heeft al de vierde koppeling.
Als de auto koud is is er geen enkel probleem en kan ik probleemloos wegrijden. Anders wordt het wanneer de auto enige honderden kilometers heeft gereden, wanneer ik dan stil sta en weer wil wegrijden klappert de hele ophanging onder de auto en is het net of de koppeling aangrijpt en weer loslaat, en dat heel snel achterelkaar, alsof je ABS op de koppeling hebt.
Er is dan eigenlijk niet meer met de auto te rijden, overschakelen gaat wel probleemloos.
De volgende morgen gaat alles weer zoals het hoort, tot dat weer flink is gereden.
Nu zit er een nieuwe koppelingsplaat in, de drukgroep en het lager zijn vernieuwd en de kabel is nagekeken. Ook is er een ander vliegwiel geplaatst, en weer klappert alles wanneer ik na een paar honderd kilometer rijden vanuit stilstand wil wegrijden.
Wat kan hier aan de hand zijn, binnenkort willen we graag naar Noorwegen maar we durven zo amper weg.

plaatje

Geplaatst door plaatje (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Transit? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

18 Reacties

Punt (35) PRO, 13 jaar geleden

Is de koppelingcilinder bij het pedaal van plastic? Vervang deze dan . Door een verstopt compensatie-gaatje drukt de olie de koppeling vrij. Als de motor koud is is alles weer ok. Komt bij diverse automerken voor. Groeten.

plaatje (0), 13 jaar geleden

Gebeurt dat alleen als je vanuit stilstand weg wilt rijden?
Al kom ik met nog zoveel problemen aan het rijden, overschakelen naar hogere versnellingen geeft geen enkel probleem.
Alleen als ik, bij een behoorlijk warme auto, de koppeling op laat komen om weg te rijden gaat dat met veel geweld onder de auto gepaard.

Overigens wordt de koppeling omschreven als: mechanisch bediend, zelfstellend.

Punt (35) PRO, 13 jaar geleden

Als het werkt zoals het zou moeten had je het probleem niet .

Doktor (0) PRO, 13 jaar geleden

Ik denk toch dat de koppeling te heet wordt tijdens het gebruik, alsof de hitte niet weg kan en dan kan je inderdaad dit als gevolg krijgen

primera p11 (0), 13 jaar geleden

Of een lekke krukaskeering die olie doorlaat als de boel warm is.

master (0), 13 jaar geleden

ik mag toch hopen dat ze controleren op lekkage als de koppeling gewisseld word, is al 4 keer gebeurd? Wel heel vaak voor 80.000 km!

ressort (0), 13 jaar geleden

met een kabel duid het op en mechanische koppeling !!bij een lichte lek aan de remcylinder blokeert het wiel,ik stel dat het bij deze koppeling om een lichte lekkage gaat ergens afkomstig,maar dat zouden ze toch moeten gemerkt hebben bij 4 herstellingen !!garantie vragen bij de 5 herstelling lijkt mij logisch !

primera p11 (0), 13 jaar geleden

Is de plaat dan helemaal af als de boel voor de zoveelste keer los ligt.
Dat duid op overmatige slip,kortom een garage kan toch wel iets vast stellen?.
Is de plaat nat of zitten er verbrande plekken op?.
Kortom,er is heus wel het een en ander uit te zoeken,maar ja,als ze dat niet doen dan blijft het zo.

plaatje (0), 13 jaar geleden

Wat kan de reden zijn van deze verhitting, en belangrijker nog, wat kan er aan gedaan worden?

Het rare is dat er bij loshalen niets is te zien dat kan duiden op enig probleem. Alles ziet er nieuw uit. Ik wil deze week een afspraak met de garage maken dat ze er een nieuwe plaat inzetten, en dan wel helemaal origineel.
De eerste keer dat de koppeling werd vervangen was de plaat helemaal 'verglaasd', waarschijnlijk heeft de eerste eigenaar altijd met z'n voet op het koppelingspedaal gereden. De andere keren was er niets te zien.
En het vreemde blijft dat de volgende morgen alles functioneert zo als het hoort, behalve achteruitmanoevreren waarbij de koppeling wel altijd erg klapperend aangrijpt.

master (0), 13 jaar geleden

zit hij niet mechanisch ergens vast zodat hij niet geheel kan aangrijpen? Dwz bij loslaten koppeling dat hij altijd tegen het slippen aan zit o.i.d.
Haal de koppelingskabel eens los gaat het mechanisme dan wel 'verder'? Te strak afgesteld??

primera p11 (0), 13 jaar geleden

Dat klapperend aangrijpen met achteruit rijden is absoluut niet normaal.
Word die koppeling niet verkloot omdat er ergens anders iets niet goed gaat,een aandrijfas of iets dergelijks die klem komt te zitten.
je spreekt ook van lawaai als de boel warm is en je laat de koppeling opkomen,een koppeling geeft geen lawaai met opkomen.
Ik denk dat iets anders die koppeling verziekt of iets wat vast loopt bij warm worden waardoor de koppeling erg op zij donder krijgt.

H.v.d.Schoot (0), 13 jaar geleden

Een vergelijkbaar koppelingsprobleem heb ik in het verleden ook eens met een Siërra gehad .
Op het wrijvingsvlak op het vliegwiel was vaag te zien dat hierin verharde brandplekken zaten.
Deze vlekken in het vliegwiel waren ook te zien door een iets meer spiegelend oppervlak op het raakvlak van de koppelings plaat.
Eerste keer heb ik het vliegwiel iets af laten draaien/vlakken c.a. 1,0 mm.
Dit gaf op termijn toch niet de juiste oplossing. (bleken ook miniscule haarscheurtjes in te zitten)
Toen het zelfde probleem nadien weer terug kwam heb ik het vliegwiel vervangen door een nieuwe, compleet met drukgroep en koppelingsplaat.
Daarna geen problemen meer mee gehad.

Bij een volgende demontage moet je mogelijk je vliegwiel eens kritisch bekijken of deze niet het zelfde verschijnsel heeft, en/of deze niet krom is.

Succes
Henk

plaatje (0), 13 jaar geleden

Het vliegwiel vertoonde inderdaad blauwe plekken en is afgedraaid, het probleem deed zich echter in dezelfde mate weer voor en daarna is er een vliegwiel van een andere Transit gemonteerd met een nieuwe drukgroep en koppelingsplaat.
Maar al weer doet het probleem zich voor, zelfs een door mij geraadpleegde specialist zei niet te weten wat de oorzaak zou kunnen zijn.

Doktor (0) PRO, 13 jaar geleden

Is er ook naar de motor gekeken? heeft de krukas axiale speling? hoe is het toplager? zijn de motorsteunen heel?

Suc6

H.v.d.Schoot (0), 13 jaar geleden

Mogelijk kan ook nog het toplagertje van de Prise-as (zit in de krukas) versleten zijn en te veel speling hebben,
waardoor dan mogelijk de koppelingsplaat niet centeerdt op het vliewiel!!
Is daar op gelet bij de vervanging?

Gr,
Henk

Punt (35) PRO, 13 jaar geleden

Zit er wel vrije slag op het koppelingspedaal. Is er wat te stellen bij de drukstift? Hoe pakt de koppeling aan ,koud goed maar naar mate de zaak heter wordt begint de ellende? Is de koppelingcilinder nog ter sprake gebracht ? Groeten.

plaatje (0), 13 jaar geleden

Het pedaal heeft vrije slag. Nu merkte ik gisteren dat het rubberblok waarmee de versnellingsbak aan de achterzijde is gemonteerd op de dwarsbalk nogal zacht lijkt. Ik kan, zonder veel moeite, de bak een aantal centimeters bewegen, zowel verticaal als horizontaal.
Mogelijk is dat te veel, ik heb inmiddels een nieuwe besteld bij de Ford dealer.

plaatje (0), 9 jaar geleden

Het probleem is opgelost door verkoop van de bus

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Transit of stel zelf een nieuwe vraag.