Ford Escort: koppeling versleten

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Diesel, Motorcode: 18

ik heb een ford escort clipper td van 97 ik trapte vandaag door de koppeling .
doet niks meer
als ik hem ga vervangen moet dan de aandrijf as los ?
of kan die blijven zitten . en watnog meer
al vast bedankt een treurige chauffeur

asfaltrocker

Geplaatst door asfaltrocker (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Escort? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

31 Reacties

jan T (10) PRO, 15 jaar geleden

ja de aandrijfassen moeten eruit en de bak natuurlijk maar dat wijst zich van zelf.

groetjes jan.

Willem12089 (0) PRO, 15 jaar geleden

is de pedaal spanner niet kapot, komt vaak voor. (als je deze hebt, is overgangs model

deze zit boven het koppelings pedaal plastic tandrad, met een kunstof kantel / blokkeer dingetje.

Willem

asfaltrocker (0), 15 jaar geleden

[quote=Willem12089]is de pedaal spanner niet kapot, komt vaak voor. (als je deze hebt, is overgangs model

deze zit boven het koppelings pedaal plastic tandrad, met een kunstof kantel / blokkeer dingetje.

Willem[/quote]
ik haalde hem gisteren op en merkte dat de koppeling heel diep lag bijna op de bodem
lijkt me al een aanwijzing dat de koppeling verrot is toch?
ik kan ook namelijk heel makkelijk de hevel op de bak bewegen het idee of de kabel heel lang is geworden
kan het zijn dat de lager door de koppeling is gedrukt ?

anoniem-1573996169 (0), 15 jaar geleden

heel vaak gaat die zelfspaninrichting kapot die bij de pedaal zit,het is logisch dat je de hevel licht kunt bewegen maar als je hem daar mee probeert te ontkoppelen lukt dat wel voel je wel tegenspanning eventueel met koevoetje proberen,en inderdaad het kan zeker zijn dat je druklager door de vingers is gelopen,maar meestal gaat hiervooraf toch wel wat gerammel of trilingen in je pedaal dit is meestal niet zomaar in en keer, of is je kabel niet kapot

asfaltrocker (0), 15 jaar geleden

de hevel op de bak zit veel verder naar binnen dan eerst.
ik dee hem in zn versnelling en ging met een pijp de hevel in duwen nou die speling was nog geen 5 cm en bleef gewoon in zn versneling staan (dus niet vrij )koppeling in)
boven op het pedaal zit een witte halve maan waar de kabel over heen loopt
die ziet er goed uit
in de pedaal zelf zit wel een lange inbusbout die je kan afstellen......
verders is niks te zien van zelf stellende pedaal of spanners aan het pedaal
niks los of af gebroken zo te zien
en idd ..bij het weg rijden kon je niet langzaam op laten komen maar was ineens los
wat met schokken gepaard ging ik zag ook dat tussen oog op de bak en de stop van de buiten mantel van de kabel een losse ring zat van plastic die hoort daar niet dat weet ik zeker.
ze hebben zeker gedacht van die koppeling is niet goed afgesteld dus maar een vul ring ertussen dan lijkt net of dat die wel goed werkt maar infeite los je het probleem niet op maar eerder dat je de spanning op de druk lager en druk groep verhoogd dat je dan idd je druk groep door de vingers druk en vast zit...
zoiets denk ik dat het is...maar goed ben geen monteur....
ik ga zo me zoon erbij halen en hij moet maar op de pedaal trappen terwijl ik de kabel strak hou zo kan ik zien of de kabel stuk is (dat denk ik van niet..

asfaltrocker (0), 15 jaar geleden

het tand radje zie ik niet wel een witte havle maan waar de kabel over heen loopt
dat maantje kan je verder ook niet bewegen ten opzichte van het pedaal

asfaltrocker (0), 15 jaar geleden

is er een how to van je koppeling vervangen?
en waar zou ik die dan kunnen vinden?

asfaltrocker (0), 15 jaar geleden

nog een vraagje voor ik morgen eraan begin
ik las ergens dat de bak los moet van de koppelings huis klopt dat
en komt er nog olie vrij bij losmaken van koppelinghuis/motor/bak/aandrijf as

anoniem-1573996169 (0), 15 jaar geleden

als er bij jou een inbus zit om te verstellen heb je geen automatische kabelafstelling,dus dan is dat verhaal met kapotte stelmechanisme bij jou niet van toepassing wat wel kan zijn dat die plastic kam gescheurd is,maar als ik jou verhal nu verder lees heb je denk ik wel een koppeling probleem,weet je zeker dat de hefboom goed vast zit op de as die de bak ingaat met die kartels dat hij daar niet overheen is geschoten,anders even de hevel loshalen en een paar tanden verzetten en weer proberen(wel goed vastzetten)anders de bak eronderuit wel in zijn geheel niks loshalen van elkaar steekassen eruit en de bak aan motorzijde loshalen deze heeft geen geheimen eventueel even olie aftappen anders wordt het zo'n vetzooi als je de steekassen eruit haalt.

CARS&MOTORS (0) PRO, 15 jaar geleden

accu pool los halen
centrale moer los halen
auto omhoog
onderste fussee kogels loshalen en de fussee loshalen en naar buiten halen
assen verwijderen
olie vd bak aftappen en de startmotor los draaien
schakel mechaniek loshalen
motor opvangen en de motor/baksteun loshalen
motor iets laten zakken en de bak van de motor losdraaien
dan bak eraf halen en de koppeling demonteren
alles weer terug bouwen
vervang wel gelijk de keerringen van de aandrijfassen in de bak

asfaltrocker (0), 15 jaar geleden

ik heb nu de veerpoot eronderuit gehaald (meer ruimte)
de aandrijf as wil Niet eruit komen wat ik ook probeer.
een motor steun kom je met steek of ring of ratel niet bij de moer zit net onder hoofdrem cilinder
3 tapeindjes zitten aan de bak vast die zijn wel los.
maar de steun loopt stukje naar achteren, naar een bus ,daarin zit een rubber die de steun vast houd en die moer zit dus net onder de hoofd rem cilinder (klotezooi dus

en moet ik de bak los maken van koppelings huis?
of kan bak aan koppelingshuis blijven zitten

anoniem-1573996169 (0), 15 jaar geleden

er moeten twee aandrijfassen verwijderd worden, als die moeilijk uit de bak komen zet je er aan de onderkant een botte bijtel(of koevoet) tegen de homokineet en een klap met grote hamer en ze vliegen er zo uit niet aan de assen trekken dan heb je kans dat je de homokineten uit elkaar trekt en zit je daar straks weer mee te kloten,die motorsteun kun je losmaken aan de bak en aan de carrosserie laten zitten,en de bak kompleet eronderuit halen met koppelingshuis en al,anders kom je lelijk in de problemen dan trek je namenlijk (als dit uberhaubt wel mogelijk is)je bak uit elkaar ,een stuk of 4 grote bouten zit de bak aan de motor vast

CARS&MOTORS (0) PRO, 15 jaar geleden

robbie
dit is een ford
en die aandrijfassen zitten soms muur
en een klap op de homo of een beitel ertussen is vervormen van de keerring behuizing
kan je gelijk de bak weg gooien
heb dat bij een ford 1 keer gedaan en nooit meer

anoniem-1573996169 (0), 15 jaar geleden

die pech heb ik nog niet gehad anders zou ik dat hier niet neer zetten

berendonck (0) PRO, 15 jaar geleden

Dat de aandrijfassen goed vast willen zitten klopt, Ik heb wel eens de bak compleet met de assen gedemonteerd.

anoniem-1573996169 (0), 15 jaar geleden

dat is inderdaad ook nog een optie[quote=berendonck]Dat de aandrijfassen goed vast willen zitten klopt, Ik heb wel eens de bak compleet met de assen gedemonteerd.[/quote]

anoniem-1573996169 (0), 15 jaar geleden

ik heb nog ooit een hulpstuk gemaakt van dik ijzer een soort tweetandige vork die ik over de homokineet zet (dunste punt) en daar een stuk ijzer dwars opgelast en sloeg ze er zo uit,dan gaan ze er recht uit

CARS&MOTORS (0) PRO, 15 jaar geleden

wat ik doe een griptang en dan wrikken

asfaltrocker (0), 15 jaar geleden

maar hoezo 2 aandrijfassen los maken zitten ze met elkaar verbonden dan ?
en die versnellings asjes..
iemand zei dat die geklikt zaten..
nou een gaat inde bak, die afgedicht wordt door een rubber.
en die loopt naar de pook toe wel zitten er kruiskopling tussen.
en halve wege zit een klem die je los kunt makendan schuift het asje naar buiten of binnen.
dus geen klik of zo iets dergelijks.
maar als ik die klem ga los gooien kom je later klein probleemje dat je versnelligen af gesteld moeten worden
dus liever niet dan wel......

CARS&MOTORS (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=asfaltrocker]maar hoezo 2 aandrijfassen los maken zitten ze met elkaar verbonden dan ?
en die versnellings asjes..
iemand zei dat die geklikt zaten..
nou een gaat inde bak, die afgedicht wordt door een rubber.
en die loopt naar de pook toe wel zitten er kruiskopling tussen.
en halve wege zit een klem die je los kunt makendan schuift het asje naar buiten of binnen.
dus geen klik of zo iets dergelijks.
maar als ik die klem ga los gooien kom je later klein probleemje dat je versnelligen af gesteld moeten worden
dus liever niet dan wel......[/quote]
dus toch loshalen en 1rst even met een center merken

asfaltrocker (0), 15 jaar geleden

oke .
maar dan blijf ik met die aandrijf as zitten die met geen mogelijkheid los wil...
kan ik die ook aan laten zitten ? zonder dat ik die andere (bijrijder kant)de aandrijf as los moet maken?
en dan bak en al dus de aandrijf as, scheiden van motor?

anoniem-1573996169 (0), 15 jaar geleden

een klap op de homo???jij bedoelt paul de leeuw[quote=CARS&MOTORS]robbie
dit is een ford
en die aandrijfassen zitten soms muur
en een klap op de homo of een beitel ertussen is vervormen van de keerring behuizing
kan je gelijk de bak weg gooien
heb dat bij een ford 1 keer gedaan en nooit meer[/quote]

anoniem-1573996169 (0), 15 jaar geleden

tis vervelend maar allebij je assen moeten eronderuit[quote=asfaltrocker]oke .
maar dan blijf ik met die aandrijf as zitten die met geen mogelijkheid los wil...
kan ik die ook aan laten zitten ? zonder dat ik die andere (bijrijder kant)de aandrijf as los moet maken?
en dan bak en al dus de aandrijf as, scheiden van motor?[/quote]

asfaltrocker (0), 15 jaar geleden

ik word nu gek.....
dus korte omschrijfing, beide assen los (dus ook bijrijders kant) en die kan ik dan zo uit de bak trekken?
en dan de as aan de bestuurders kant? of komt heel het spul mee als ik de bak/koppelings huis los maak?
als dat het geval is bak met daaraan 2 assen wordt het een heel gewicht wat ik moet onder steunen.
en aangezien ik dus geen brug heb en straat kant werk...de wagen staat op 2 as steunen en verders 2 pot krikken waar van een 20 tons krik (vrachtwagen en een garage krik......
ik hoop dat ik jullie niet vervelend over kom..met me probleempjes......
tot zover wil ik jullie allen hartelijk danken en neem dus ook de raad en daad van jullie aan
ben maar simple vrachtwagen chauffeur......
lol

CARS&MOTORS (0) PRO, 15 jaar geleden

simpele vrachtwagen chauffeur????
dan is een as toch geen tegenstand
wat ik zeg
grote griptang op de as pijp ertussen en wrikken
geeft tegenstand maar verliest t zeker
en 2 assen eruit
wat jezelf zegt t wordt onhandelbaar en zwaar

asfaltrocker (0), 15 jaar geleden

effe update...ik heb de assen los gehad en bak is onderuit geweest en de nieuwe platen zitten erin.
de druk groep was blauw en de koppeling zag er niet echt versleten uit maar ook blauw aan gelopen
en de druk lager was niet soepel rond te draaien.
maar goed het zit erin mede DANKZIJ deze forum!!!!!!!!!!!!
toen ik de kabel wilde spannen, had ik 7 cm speling en elke keer dat ik teste kwam weer zoveel speling op.
toch iets anders kapot.....ik haalde hevel los en wat zag ik ,,,,,door gesleten en door gescheurd de tandjes waren aan de onder kant glad daar was het ook door gescheurd dit alles werd op zn plaats gehouden door een bout met moer. het door gescheurde deel was al goed verroest dus oud..
ik dacht ineens ze hebben al probleem gehad met die koppeling.in plaats van gewoon afstellen,
hebben ze een plastic opvul ring gebruikt en de hevel te strak naar voren gehaald..(losgemaakt op de bak en dan 4 tanjes naar voren.
dan druk je volgens mij de druk lager spontaan door zn eind heen dat hij niet soepel teru kan
en is gaan aanlopen( zelfde efect als je rijd met je voet op het pedaal.
maar goed andere hevel halen op de sloop. en dan versnellingbak olie
de assen terug plaatsen en de rest vast...en ik kan weer rijden
hierbij wil ik iedereen hartelijk danken voor de responce die ik heb gekregen
DANK JULLIE ALLEN TOPPIE en de oprichters ook geweldig dat deze site is gekomen dit werkt beter dan een kluwer vraagbaak............proost (rondje van mij en dat deze site nog heeeeel lang mag zijn.........

anoniem-1573996169 (0), 15 jaar geleden

geweldig maar wat ik al aangaf,zit je hevel goed vast

asfaltrocker (0), 15 jaar geleden

die zat wel goed vast maar door gescheurd aan de onderkant dus niet zichtbaar...
en uit veronder stelling dat zoiets niet 1 2 3 kapot gaat was toch gebeurd....
sporen van roest..de vorige eigenaar heeft het zelf de boel.........*&^$$#kt...
maar goed nieuwe koppeling set en kan er weer tich km tegen aan....tenzei er een zware truck aan botst...lol

asfaltrocker (0), 15 jaar geleden

tijdens het afstellen was de witte halve maantje door de midden gebroken (bij fiesta is dat automatische afstel geloof ik
bij de escort beglijd het alleen de kabel erover en houd wel de kabel strak maar stelt niks automatisch af.
nou dat was een klote werk voor de prof weten wel wat ik bedoel met klote werk....
maar goed alles zit erin en nieuwe bak olie en keeringen morgen de as moeren borgen en rijden maar
nog maals heren van problemcar hartstikebedankt voor de hulp..TOP!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

CARS&MOTORS (0) PRO, 15 jaar geleden

graag gedaan
en laat effe wten hoe die schakeld

asfaltrocker (0), 15 jaar geleden

hij schakeld als een nieuwe......(zoals een ford hoort te schakelen...stevig en toch soepel

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Escort of stel zelf een nieuwe vraag.