Ford Mondeo 2011: Koude motor schudden/bonken

Bouwjaar: 2011, Brandstof: Benzine, Transmissie: Automaat, Motorcode: TNBA, Motorinhoud (cc): 2000, Vermogen (kw): 149

Wat betreft een 2 liter ecoboost.

Nu bij koude start in de ochtend een tijdje dat de motor bonkt.
Je voelt het ook binnen in de auto.
Als ik de motorkap open doe dan zie ik op die momenten ook de motor ineens een stuk meer bewegen/schudden !!!

Eenaal warm lijkt het niet meer te gebeuren.

Dat schudden en bonken is echt heel over duidelijk. Vooralsnog alleen koud.

Zie geen foutmeldingen met uitlezen wat het zou kunnen verklaren.

Iemand een idee wat dit kan zijn?
Heel vervelend en irritant.

Deze week is dit begonnen.

Chev

Geplaatst door Chev (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Mondeo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

kaleido 1 (945) PRO, 2 jaar geleden

Zou toch denken dat hij niet helemaal goed op alle cilinders loopt , weet niet waar je mee uit leest , maar beter zou misschien wel een code geven.
Als hij zo beroerd loopt zet hem dan eens uit en haal de bougies er eens uit en kijk eens of er 1 in kleur afwijkt , hoelang zitten ze er trouwens in ?

    Hoi,

    Bougies zitten er net enkele weken in.
    Zijn vervangen met de grote beurt.

    Nogmaals als de motor warm is dan is het weg.
    Het is met rijden min of meer ook weg.
    Alleen goed merkbaar met idle en koude motor.

    Uitgelezen met Forscan - Chev (0), 2 jaar geleden

Chev (0), 2 jaar geleden

Bougies zitten er net enkele weken in.
Zijn vervangen met de grote beurt.

Nogmaals als de motor warm is dan is het weg.
Het is met rijden min of meer ook weg.
Alleen goed merkbaar met idle en koude motor.

Uitgelezen met Forscan

kaleido 1 (945) PRO, 2 jaar geleden

Dan toch de bougies bekijken .

    Enig idee waarom het.weg is als de motor warm is? - Chev (0), 2 jaar geleden

kaleido 1 (945) PRO, 2 jaar geleden

Valse lucht , injector die slecht werkt , compressie verlies enz.

    Oké dank je zover.

    Als ik terug kom van een rit loopt de.motor als een naaimachine.
    Super stil en zonder hikje etc.

    Vandaar dat ik zat te denken wat er bij een koude motor anders is dan een warme motor - Chev (0), 2 jaar geleden

Chev (0), 2 jaar geleden

Met idle en bonken is het geen misfire volgens Forscan.
Ik zie wel soms misfires tijdens een rit (nauwelijks)
Zie hier:

[Misfire Cylinder 1 Data]

EWMA misfire counts for last 10 drive cycles
MID: A2
TID: B
Value: 0 Counts
Min: 0 Counts
Max: 65535 Counts

Misfire counts for last/current driving cycle (calculated)
MID: A2
TID: C
Value: 0 Counts
Min: 0 Counts
Max: 65535 Counts

[Misfire Cylinder 2 Data]

EWMA misfire counts for last 10 drive cycles
MID: A3
TID: B
Value: 3 Counts
Min: 0 Counts
Max: 65535 Counts

Misfire counts for last/current driving cycle (calculated)
MID: A3
TID: C
Value: 0 Counts
Min: 0 Counts
Max: 65535 Counts

[Misfire Cylinder 3 Data]

EWMA misfire counts for last 10 drive cycles
MID: A4
TID: B
Value: 1 Counts
Min: 0 Counts
Max: 65535 Counts

Misfire counts for last/current driving cycle (calculated)
MID: A4
TID: C
Value: 0 Counts
Min: 0 Counts
Max: 65535 Counts

[Misfire Cylinder 4 Data]

EWMA misfire counts for last 10 drive cycles
MID: A5
TID: B
Value: 1 Counts
Min: 0 Counts
Max: 65535 Counts

Misfire counts for last/current driving cycle (calculated)
MID: A5
TID: C
Value: 2 Counts
Min: 0 Counts
Max: 65535 Counts
===

Lees ook het volgende als uitleg bij Forscan waaruit blijkt dat dit niet een issue hoeft te zijn met kleine aantallen zonder foutmelding op je dashboard:

When a fault code is triggered for a misfire, this is when you want to investigate and look for an issue. Otherwise, keep spark plugs fresh and gapped correctly and keep in mind that misfires can and do happen on perfectly healthy engines!

Het schudden met koude motor moet dus wat anders zijn.

Heino4267 (110), 2 jaar geleden

Je krijgt geen separate melding per cylinder, dus ik neem aan dat je nog één bobine met bougiekabels hebt.
Op het moment dat je misfires hebt, vervang je meteen eerst je 12 jaar oude bougiekabels.
Als het dan nog niet is opgelost kijk je of het aan de bobine ligt.
Zowel de bougiekabels als de bobine zijn rond die leeftijd aan de beurt.

    Waar zie jij geen seperate meldingen?
    Of bedoel je wat anders?

    Ik zie ze per cylinder.
    De 2 liter ecoboost heeft 4 losse bobines - Chev (0), 2 jaar geleden

Chev (0), 2 jaar geleden

Waar zie jij geen seperate meldingen? Of bedoel je wat anders? Ik zie ze per cylinder. De 2 liter ecoboost heeft 4 losse bobines

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Mondeo of stel zelf een nieuwe vraag.