Ford Ka: Krakend geluid vooraan

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1300

Beste lezers,

Ik heb een ford Ka aangeschaft met 17000Km op de teller. Op de keuring was er geen probleem (gebeurt door de vorige eigenaars), maar na de eerste echt rit moest ik vast stellen dat bij het nemen van putten, verkeersdrempels er een kloppend geluid te horen was.
Bij verder onderzoek bleek dit ook te zijn bij het aanzetten tot vertrek vooruit of achteruit. Ik dacht aan een aandrijfas, maar deze heb ik reeds gecontroleerd en goed bevonden (zonder demontage, stofhoezen zijn niet beschadigd). Bij het indrukken van de wagen is er geen geluid te horen.
Dan maar verder gaan testen. Ik ben met de wagen langs 1 zijde in de berm gaan rijden tegen 20 of 30 Km/uur. Als ik met de rechter wielen in de berm rijd dan is het krakend geluid enorm. Precies of er gaat iets breken, echt 'angstaanjagend'.
Ik zit met mijn handen in mijn haar aangaande dit probleem dan toch. Misschien de rubbers van de stabilisator, maar bij slijtage van deze zouden ze dit toch moeten gezien hebben op de technische keuring? Ik heb hier een gelijkaardig probleem gelezen, en daar bleek het de koppeling, nb de drukgroep te zijn. Maar als ik in de berm rijd met of zonder aandrijving en met de koppeling in of niet, het geluid blijft aanwezig. Het kan toch niet zijn dat de versnellingsbak naar de ... is na 17000 kilometer.
Ik hoop dat iemand me kan helpen, alvast bedankt

vanaelstmark

Geplaatst door vanaelstmark (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Ka? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

lennart1585 (0) PRO, 12 jaar geleden

klinkt eerder als draagarmrubbers deze zijn dan verdroogd en gaan dan kraken dit kan enorm zijn naarmate de verdroging toeneemt.

Bekend fenomeen bij de ford ka, fiesta, escort, puma en noem maar op.

losse rubbers zijn te koop dienen er dan alleen wel in de draagarm geperst te worden.

Succes

vanaelstmark (0), 12 jaar geleden

Bedankt voor je snelle antwoord. Aan deze draagarmrubbers had ik niet gedacht, en ik wist ook niet dat ze zo konden kraken.
Ik ga ze bestellen en ik laat iets weten wanneer ze eronder zitten.
Merci

HHaudio (0), 12 jaar geleden

inderdaad draagarmrubbers, heb hetzelfde gehad met onze Ka ook uit 2006 juist met het nemen van drempels.

RMF (0), 12 jaar geleden

Draagarmrubbers vervangen. Ik had hetzelfde probleem, en paar weken geleden vervangen. Gewoon van Moog of Delphi. Dingen kosten niks.

Na vervanging moet je wel uitlijnen.

RMF (0), 12 jaar geleden

Trouwens, de mijnes zijn gaan kraken nadat ik ze juist heb vervangen. Verkeerde uitleg van mij hierboven.

Dus nieuwe draagarmrubbers kunnen ook gaan kraken.

vanaelstmark (0), 12 jaar geleden

Beste lezers,

Eerst mijn excuses voor het lange wachten op een antwoord. Ik ben er eindelijk aan begonnen en de draagarmrubbers zijn (moeizaam) vervangen. Na vervanging bleek dat het krakend geluid niet verdwenen was. Het was misschien verminderd, maar een ander probleem dook op. De rechtse spoorstang, stuurstang had speling tov het stuurhuis. Eens de rubberen hoes verwijderd, was het goed te zien dat de kogelverbinding serieuze speling heeft. Dus deze spoorstang zal vervangen moeten worden. Heeft iemand dit al eens gedaan? Ik veronderstel dat de hele behuizing, zijnde de spoorstang met kogel en het gewricht waar de kogel in draait, moet vervangen worden. Enige tips zijn welkom. Alvast bedankt.

lennart1585 (0) PRO, 12 jaar geleden

Deze zijn als spoorstang te koop bij diverse leveranciers let er wel op na vervanging uit te lijnen. Is 1 centrale bout war de kogel in draait achter de stuurhoes.

Succes

vanaelstmark (0), 12 jaar geleden

Beste,

Die centrale bout waarvan sprake, is dat deze die de kogelbehuizing afsluit? Is precies maar een halve centimeter dik en staat wat rond. Nogal moeilijk om daar een tang op te zetten lijkt me. Eenvoudig in uitleg maar niet al te gemakkelijk om uit te voeren me dunkt. Enige tips?
Ah ja; kan de behuizing van de kogel ook uitgesleten zijn? Zo ja, dan moet ik het stuurhuis vervangen zeker?
Dank voor uw snel antwoord. Toffe site en toffe mensen. Merci

lennart1585 (0) PRO, 12 jaar geleden

Deze kogel is inclusief behuizing ik doe meestal met een moordenaar of luchtbeitel of het gewone hamer en beitel methode. Nieuwe kogel met loctite op het schroefdraad monteren meestal ongeveer half uurtje 3 kwartier werk (wel met een brug tot mijn beschikking maar kan ook zónder brug.

Succes

vanaelstmark (0), 11 jaar geleden

De spoorstang is vervangen en het 'krakend' probleem is opgelost.
Iedereen is van harte bedankt voor de uitleg.

Dikke merci

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Ka of stel zelf een nieuwe vraag.