Mijn moeder geeft sinds enkele weken aan dat de motor van haar Ford Ka uitvalt wanneer zij afremt en de koppeling indrukt bij het stoppen voor een stoplicht of kruispunt. Stationair draait hij goed, evenals tijdens het rijden. Verbranding voelt gewoon regelmatig aan en de motor hapert of stottert niet tijdens het rijden.
Bij controle had ze inderdaad gelijk: zodra ik van een bepaalde snelheid moest afremmen en de koppeling indrukte, viel de motor uit. Toerental daalt bij indrukken van de koppeling, en zodra hij onder de 1000 rpm komt voel je duidelijk dat de motor het laagste toerental niet weet "vast te houden" en uitvalt. Mijn eerste vermoeden was dat de bougies versleten waren. Dat bleek ook te kloppen, want de oude bougies waren zo zwart als roet. Nieuwe bougies erin gedraaid. Starten, stationair draait goed.
Maar wat gebeurt er nu: tijdens het rijden hapert de motor om de zoveel seconden. Zowel bij het optrekken als constant op een bepaalde snelheid rijden, de verbranding lijkt te "stokken". Bovendien bleef het probleem van het uitvallen van de motor bij afremmen en koppeling indrukken aanhouden (alhoewel nu iets minder dan eerst). Ik had de nieuwe bougies er goed ingedraaid, dus compressieverlies leek me uitgesloten. Het paste ook niet bij het karakteristiek van de haperende motor. Er was dus iets mis met de verbranding.
Omdat ik de bougiekabels er met pijn en moeite af kreeg bij het vervangen van de bougies, was mijn eerste ingeving dat de kabels misschien niet goed contact maakten met de nieuwe bougies. Kabels eraf gehaald, een beetje ingesmeerd met vaseline op beide contactpunten (kabel en bougie), en weer aangesloten. Maar helaas, het probleem blijft bestaan.
Zie ik iets over het hoofd, of is er meer aan de hand? De motor haperde totaal niet met de oude bougies, alleen het uitvallen van de motor bij afremmen + koppeling indrukken was het probleem. Na vervanging blijft de motor nog steeds uitvallen bij afremmen + koppeling indrukken, maar nu hapert ook de motor. Hopelijk herkent iemand dit probleem en weet mogelijk de oplossing. Bij voorbaat hartelijk dank.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Haperen wordt veroorzaakt door een probleem met de lucht-brandstofmix verhouding. Mijn ervaring is dat dat komt door een "versleten" luchtmassameter (LMM). Door een fout signaal kan de boordcomputer niet voldoende bijspuiten (loopt buiten de kenvelden waarin de motor werkt) en krijg je dit soort problemen. Overigens, een defecte lambasonde of lek in de uitlaat voor de kat kan dit ook veroorzaken.
Hoeveel heeft de auto gelopen?
De auto heeft slechts 67.000 km gelopen (hij was tot voor kort van een gepensioneerd echtpaar die er weinig in reed). Ik begrijp wat je bedoelt. Maar hoe verklaart dat het haperen nu er nieuwe bougies in zitten, terwijl hij nooit haperde met de oude bougies erin? Ik probeer het een beetje logisch te benaderen voordat ik allerlei onderdelen ga loshalen en testen/vervangen.
Heb je ook een idee wat het afslaan bij afremmen + koppeling indrukken kan veroorzaken?
12 jaar
Oorzaak kan vele kanten hebben. Misschien is het zinvol de auto uit te laten lezen op eventuele foutmeldingen. Vaak dmv een code weet men beter te diagnosteren wat er op dat moment mis gaat. Ik weet niet of de Ka een motormanagementlampje heeft, maar als deze brand is er zeker wat uit te lezen. Dit uitlezen kan ook rijdend, als een ander de parameters in de gaten houdt, zeker met de klachten die u heeft mbt het afslaan bij afremmen en ingedrukte koppeling. Mogelijk spelen weersomstandigheden (kou/ luchtvochtigheid) een rol.
12 jaar
Is je probleem al opgelost kijk eens naar de vacuumslang rembekrachtiger zit daar geen scheurtje in?
Heb je geprobeerd om de accu even (30 minuten) los te koppelen en weer aan te koppelen?
Klinkt misschien heel raar, maar er is een probleem wat te maken heeft met de stappenmotor die in Ka's van 1997 en 1998 is geplaatst. Deze kan op een gegeven moment een te laag toerental aangeven en dan slaat de motor af. Gebeurt vaak in een lage versnelling en bij het afremmen.
Dit kan worden opgelost door de boordcomputer te resetten. Dit kun je makkelijk doen door de accu los te koppelen. Wel even kijken of de radiocode aanwezig is, want die heb je na de tijd nodig.
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Ka of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar