Ford Fiesta: Laadstroom controle lampje brand bij inschakelen stroomgebruiker

Bouwjaar: 1992, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6

Een week geleden de koolborstels van de dynamo vervangen.
Alles was in orde, bij contact aan laadstroomlampje brand, na starten lampje uit.

Gisteren begon het lampje te branden bij het inschakkelen van een stroomgebruiker zoals
remmen, ruitenwisser voor/achter, knipperlicht. De ingeschakelde radio en andere accesoires welke
aangaan bij het omdraaien van contactsleutel hebben geen problemen.

Waar kan dit aan liggen?

Aarde wellicht, maar is er dan een specifiek punt waar ik naar kan kijken.
Bij het monteren van de koolborstels is extra aandacht geschonken aan de aarde
aansluiting op de dynamo en zoals gezegd de eerste week geen problemen.

b.v.d.
Harry

hweetink

Geplaatst door hweetink (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Marea? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

Cliodennis (0), 17 jaar geleden

Hoever waren de koolborsteltjes ingesleten in de rotor?
Heb je de laadspanning gemeten? Deze zal rond de 14,4 volt moeten liggen.
Ligt de v-snaar niet te slap?

hweetink (0), 17 jaar geleden

Hallo,

Bedankt zovast voor je antwoord.

Rotor was mooi glad geen groeven van de oude borstels.
V-snaar heb ik nog bij gesteld kan iets ingedrukt worden.
Laadspanning, nee niet gemeten. Maar de eerste week was alles
nog in orde.
Kan ik de spanning meten met een multi meter op de
plus van de accu en min van de auto?

groeten
Harry

Cliodennis (0), 17 jaar geleden

Dat is de makkelijkste meet mannier.

bastiaan43 (0), 17 jaar geleden

heb je die rotor sleepringen ook goed schoongemaakt want dat anker zit vaak vol met koolstof en daar krijg je behoorlijk veel lekstroom van en sluiting. gr Bas

hweetink (0), 17 jaar geleden

Denis, Bas

Ik heb voor het monteren van de koolborstel het aardepunt schoongemaakt en het anker
met een ontvetter gereinigd.

Ook heb ik met hoge druk zoveel mogelijk schoongeblazen, ik had geen zin om de dynamo
helemaal uit elkaar te halen.
De accu polen heb ik ook schoongemaak en geschuurd en ingevet.

Ik zal morgen eerst de laadstroom meten, ik kom er nog op terug.

bedankt zovast

groeten
Harry

hweetink (0), 17 jaar geleden

Laadstroom gemeten, levert tussen 14,2 en 14,4 volt dus niets op aan te merken.
Ben daarna met de auto gaan rijden, verbazend, geen lampje meer branden.
Wel de toerenteller die ineens 500 toeren meer aangeeft wanneer ik de verlichting aan
doe en bij ingeschakeld knipperlicht netjes meedoet (jojo'en).
Ik denk dat ik volgende week eerst maar eens alle aarde punten die ik kan
vinden ga nalopen en schoonmaken.

groeten
Harry

fastbreakrijder (0) PRO, 17 jaar geleden

hallo harry,

ik denk dat je toch beter de dynamo helemaal na kunt laten kijken(of zelf doen),want het probleem met je toerenteller komt volgens mij ook door de dynamo.
het signaal voor de toerenteller komt namelijk ook van de dynamo,(W aansluiting)als ik me niet vergis.

wilbert

hweetink (0), 17 jaar geleden

Hallo Wilbert,

Neem ik mee, als ik toch aan de gang ga met spanning en voltages haal ik de dynamo
er ook wel onderuit, zal hem demonteren en de spoel etc dan toch maar eens goed nakijken.
De dynamo heeft wel een externe W-aansluiting maar daar zit niets op. Zal dus ook binnen
in kijken of daar een draad vanaf komt.
bedankt

Harry

hweetink (0), 17 jaar geleden

Afsluiten:

Na alles los en schoongemaakt te hebben bleeft het probleem bestaan.
Echter alleen bij het aanzetten van het knipperlicht en ruitenwisser(s).
Beide wisser motoren eruit gehad en alles schoongemaakt inclusief aarde.

Probleem opgelost: Vermoedelijk lichte sluiting in een van de massa aansluitingen
en een van de wisser motoren.

Bedankt voor de hints
Harry

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Marea of stel zelf een nieuwe vraag.