👉 Waarom lid worden?
Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!
Help,
Voor de tweede keer in 3 maanden is mijn lamdasonde kapot.
Dat weet ik omdat de motor erg inhoudt.behalve als ik de stekker van de lamda los maak dan loopt hij goed.
kan ik nu tijdelijk doorrijden zonder de lamda of is dit heel slecht?
Bedoel dan maar een paar dagen tot ik een andere heb?
Alvast bedankt voor het antwoord.
Groet,
Koen
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
of ie nu kapot is of dat je zonder rijdt
zal duur lopen maar kan niet direct kwaad als je rustig rijdt
Komt inderdaad op hetzelfde neer,maar wat bedoel je met duur lopen?
16 jaar
Kwartje valt.
Je bedoelt dat hij meer "zuipt"
Groet,
Koen
16 jaar
wat versta jij onder duur lopen
hij regelt niet meer en zal op een basis afstelling draaien
en die is rijker als nodig in deellast
dus geen 1/14 maar 1/9 als voorbeeld
En mijn katalisator dan gaat die niet kapot op deze manier?
16 jaar
rustig rijden
Doe ik altijd dus dat zal geen probleem zijn.
Is er trouwens een manier om zo'n lamdasonde schoon te maken of iets dergelijk.
Elke keer een andere is ook een dure hobby.
16 jaar
je kan ook zoeken naar de oorzaak
hoeveel draden zitten er op de sonde
4 draden zitter erop Jerry,maar weet je nou wat het vreemde is.
Deze auto start al heel lang slecht(als hij koud is)hij slaat altijd aan,maar zaagt een keer of 10 voordat hij mooi rond loopt.(zie mijn ander topic)
Nu heb ik tijdelijk de lamda losgekoppelt en ik start hem vanmorgen.toen liep ie in een keer goed!!!!
Zou natuurlijk kunnen betekenen dat hij nu een wat rijker mengsel krijgt en daarom mooier loopt,,maar hij rijdt ook wat lekkerder moet ik zeggen.
Trekt beter door en er is makkelijker te koppelen als met de lamda erop(bedoel natuurlijk ivm het toerental)
Hoe kan ik die lamda testen Jerry.
Groet,
Koen
16 jaar
meteen voltmeter op de draden er zijn 2 draden voor de verwarming vd sonde die gelijk gekleurd zijn
en de andere 2 moeten pendelen tussen 0,05 en 1 volt
Heb helaas even geen multimeter bij de hand,maar ik begrijp uit jouw verhaal dat de sonde eerst verwarmd wordt?
Zou het dan kunnen dat dit niet meer werkt bij mij en dat hij daarom in het begin zo slecht loopt?
Waar zou die storing dan moeten zitten en is het mogelijk om dit op een andere manier aan te sluiten zodat de sonde verwarmd wordt.
En hoe moet ik dit doen dan?
Groet,
Koen
16 jaar
Aanvullende vraag .
Kan via marktplaats een tweedehands lamda kopen,maar vraag me af of je die in moet leren.
Of is het nodig om de accu eraf te halen en zo alles te resetten of kan ik hem gewoon monteren en rijden maar?
Alvast bedankt voor het meedenken
16 jaar
Lambda hoef je niet in te leren, dit is aansluiten en rijden. maar 2 keer in 3 maanden kapot, dan heb je waarschijnlijk toch een ander probleem hoor.
Groeten Marcel
De vorige was ook een tweedehandse.dus ja het is wel toevallig,maar het kan wel natuurlijk.
Waar zit jij anders aan te denken Marcel?
Zonder lamda rijdt hij trouwens wel beter heb je enig idee hoe dit kan?
En is het wel zo bij deze auto dat je alles kunt resetten door de accuklem er een tijdje vanaf te halen of heeft dit geen nut?
Groet,
Koen
16 jaar
Zonder lambda loopt een motor op een zogenaamde noodloop, dit is een soort programma in de ecu, waarmee je toch thuis kunt komen, er worden dan vaste waardes gebruikt. Je auto zal dan wel meer gaan verbruiken, omdat je alle regelingen kwijt bent. Resetten kan, door de accuklemmen los te halen, maar dit heeft nu nog geen zin. Je reset dan alle aangeleerde waarden, en komt weer terug te staan op fabrieksinstellingen. Zolang je geen deugdelijke lambdasonde in de auto hebt zitten, zal hij zichzelf niet inleren, maar gewoon de noodlopprocedure blijven volgen.
Vreemd is wel dat je auto beter start, normaal gezien doet de lambda bij koude start niets, dat duurt een paar minuten, voordat alles op temperatuur is, en de lambda een goede waarde gaat afgeven.
Groeten Marcel
Oke Marcel,
Dat is juist het vreemde.als ik mijn lamda aansluit bokt de auto vreselijk.maar maak ik hem los dan loopt hij goed.
Lamda geeft dus wel waardes door,maar waarschijnlijk de verkeerde.
Heeft het wel nut als er straks een goede(hopelijk)lamda in zit om dan de ecu te resetten?
hoe lang moeten de klemmen er dan af?
Groet,
Koen
16 jaar
normaal gesproken zou een paar minuten voldoende moeten zijn. kijk eerst eens of het wel nodig is, misschien loopt hij dan alwel goed.
Hoe kom je trouwens tot de conclusie dat het de lambda moet zijn.
Groeten Marcel
Dat weet ik ook niet zeker Marcel,maar deze auto is al een paar keer uitgelezen en daar komt niks uit.
in een keer loopt hij heel slecht(bokken,inhouden) etc en op het moment dat de stekker van de lamda eraf gaat is het over.
Vandaar mijn conclusie.
Misschien zie jij het anders.
Wordt onderhand knettergek van deze auto...
Groet,
Koen
16 jaar
dan hoeft de lambda niet het probleem te zijn. Doordat het lambdasignaal wegvalt zal de motor in noodloop gaan, maar dat kan ook door een ander component los te trekken, zoals temperatuurzender van het motorblok of nokkenaspositiezender.
Als je geen storingslampje krijgt, verdenk ik in eerste instantie dat je luchtmassameter de veroorzaker van je probleem is. als je deze lostrekt zal de motor waarschijnlijk ook beter gaan lopen. Als deze een verkeerde waarde geeft, dan loopt hij ook zoals je omschreven hebt. Deze gaan vaker stuk dan een lambdasonde. Spoel hem eens uit met remmenreiniger voordat je nogmeer kosten gaat uitgeven aan een vermoeden.
Groeten Marcel
P.S. Uitlezen, dat kan je ook zelf met behulp van een ledtester, of een losse led.
Oke Marcel dat is nog eens nuttige informatie.
Er gaat geen storingslampje branden.
Waar kan ik de lmm vinden?
Hoor ook vaak dat de problemen liggen aan de toerentalsensor volgens mij ook wel nullastregelklep genoemd.
Waar zit deze en hoe kan ik die schoonmaken?
Alvast bedankt voor je antwoorden tot nu toe.
Koen
16 jaar
Luchtmassameter, ga voor je auto staan met de motorkap open. Aan de rechterkant, net achter de koplamp zie je dan je luchtfilterhuis zitten, vandaaraf zie je een grote dikke zwarte pijp naar het midden van de motor lopen, in die pijp zit een zwart blok met een stekkeraansluiting DIT is je luchtmassameter. Ertussenuitrippen, zuiverspuiten ( inwendig ) met remmenreiniger, en terugmonteren. De nullastregelklep is niet hetzelfde als een toerentalsensor, en is hoogstwaarschijnlijk ook niet de oplossing van je probleem, omdat je schrijft dat de auto bokt onder het rijden. Pas als hij niet mooi stationair loopt, maar wel onder het rijden goed loopt is de regelklep verdacht.
Groeten Marcel
Lmm schoot me ook net te binnen waar die zit.Heb alleen geen remmenreiniger meer.kan het ook met wd 40 ofzo?
Hij loopt stationair goed als hij warm is,maar als hij koud is totaal niet.zaagt enorm de eerste 30 seconden.
Zou het dan toch de regelklep kunnen zijn(en waar zit die dan?
En wat doet een toerentalsensor dan?
Sorry hoor heb veel vragen,maar wil dit probleem zo graag oplossen.
Tis een erg fijne(complete)auto en wil hem niet weg doen.
Groet,
Koen
16 jaar
toerentalsensor doet precies wat de naam zegt, die meet het toerental van de motor. Hiervan heb je er 2 opzitten, 1 op de krukas, en 1 op de nokkenas, indien een van die twee een verkeerd, of geen signaal geeft dan krijg je WEL een motorstoringslampje, omdat de ecu een signaal mist, ofdat het signaal niet aan de voorwaarden voldoet.
Jouw probleem ligt iets anders. de ecu krijgt een signaal van een component binnen wat WEL aan de voorwaarden voldoet en geeft dus geen foutmelding. meestal is dit het signaal wat variabel is, zoals een temperatuurzender of een potentiometer. bijvoorbeeld, een temeratuursignaal zal ongeveer tussen 0.5 en 4,5 volt liggen, dit heeft te maken met de temperatuur van de motor. 0.5 is een warme motor ( 100 graden) en 4,5 een koude ( -30 graden). In ons land, op dit moment zal een motorblok normaal starten op 10 graden, dit zal ongeveer gelijk liggen aan 1,5 volt van de temperatuurzender. en het motormanagement zal overeenkomstig brandstof gaan inspuiten. STEL, dat de temeratuurzender niet meer deugdelijk werkt, en 0.7 volt aangeeft. Dan denkt de ECU dat het ongeveer -25 is en overeenkomstig brandstof gaan inspuiten.de ecu zet geen foutcode omdat het signaal binnen de waardes ligt, maar de auto loopt zo beroerd als een drol omdat hij gewoon veel te veel benzine krijgt.
Zoiets is er dus bij jou ook aan de hand, neem daarvoor eerst de voor de hand liggende onderdelen onder de loep, en controleer of er verbetering waarneembaar is. Zonder foutcodes of meetgereedschap is het moeilijk zoeken, dus het wordt een kwestie van proberen en uitsluiten.
de LMM kun je met wd40 te lijf gaan, maar het smeermiddel daarin zal wel achterblijven. Betre kun je een niet aggresssief middel gebruiken, wasbenzine of iets dergelijks zal ook nog wel kunnen. geen thinner of terpentine gaan gebruiken.
Groeten Marcel
Heb de lmm schoongemaakt met vochtverdrijfer.
Hij was behoorlijk smerig aan de binnenzijde(vooral de"meetdraadjes" of wat het dan ook moge zijn.
heb hem terug gemonteerd en zal kijken of het verschil maakt.
Bedankt zover.
Groet,
Koen
16 jaar
10 tegen 1 dat hij veel beter loopt.
Groeten Marcel
Ik hoop het.
laat het je zeker even weten.
Groet,Koen
16 jaar
helaas geen enkel(vooralsnog merkbaar)verschil.
Lmm schoongemaakt stekker lamda er weer op,maar auto bokt als een gek niet mee te rijden.
Stekker lamda er weer af en dan gaat het wel weer.
kan ik die lamdasensor ook reinigen met iets of heeft dat geen nut.
Kan pas morgen een andere halen.
Misschien nog andere suggesties.
Ben toch bang dat er ergens een sensor tussen zit die niet zijn best doen,maar welke in godsnaam!!!!????!
Gr.
Koen
16 jaar
lambda reinigen heeft geen nut. gaskleppositiezender zou nog een optie kunnen zijn, evenals de motortemperatuurzender. maar daarvoor moet je eigenlijk een multimeter hebben om die door te kunnen meten.
Groeten Marcel
Oke,
Zal even kijken wat hij doet als de lamda gewisseld is.
Weet echt niet zeker of het dat is,maar enkele maanden geleden deed hij precies hetzelfde en toen was een ander lamda de oplossing.
Dus vooralsnog zet ik daar mijn kaarten op.
Mocht het niet de oplossing zijn zal ik me hier weer melden.
Thanks,
Groet,
Koen
16 jaar
Aanvullende informatie is dat ik deze 2de hands kan kopen voor 2 tientjes en het is bijna bij mij in de straat.
Dus veel investering is er niet nodig.
Deze man heeft ook een lmm te koop,maar neem aan dat als ik deze al heb schoongemaakt deze niet meer echt het probleem kan zijn.Wel?
Gr,
16 jaar
is goed.
Groeten Marcel
[quote=hellbat]lambda reinigen heeft geen nut. gaskleppositiezender zou nog een optie kunnen zijn, evenals de motortemperatuurzender. maar daarvoor moet je eigenlijk een multimeter hebben om die door te kunnen meten.
potentiometer.
Groeten Marcel[/quote]
Wil iemand me aub vertellen waar ik bovenstaande sensors kan vinden en hoe ik deze kan doormeten(met welke waardes)
Dankjewel,
potentiometer kom ik ook nog ergens tegen.
Waar zit die dan?
Gr,
16 jaar
lambda in de uitlaat
temp zit in het huis van de bovenste waterslang
potentiometer zit op de gasklepas
Dankje Jerry,
Heb net de lambdasonde gemonteerd en de ecu even gereset,maar de auto loopt vooralsnog fantastisch.
Misschien wel mede door het schoonmaken van diversen sensors..en de lmm
We wachten het maar weer even af.
iedereen vooralsnog bedankt voor het meedenken.
Groet,
Koen
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Escort of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar