close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Ford Escort: aanjager en airco doen het niet

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.8 TD

Het probleem; de aanjager en airco doen het bij mijn Escort 1.8 TD '97 ineens niet meer. Het volgende heb ik zelf al gecontroleerd: De weerstanden en aanjager zelf doen het wanneer ik er rechtstreeks spanning vanaf de accu er op zet.
Ik heb ook spanning op de schakelaar binnen, en de schakelaar zelf doet het ook goed. Maar als ik de contacten op de stekker doorverbind, doet de aanjager het nog niet. Er komt geen spanning op de weerstanden, dus het probleem moet dus tussen de schakelaar en de weerstanden zitten! Ik ben al bij de Ford dealer geweest voor een elektrisch schema, maar die geven ze niet mee aan particulieren, en in de vraagbaak staan die ook al niet.

Kan het te maken hebben met een te laag airo vloeistof niveau? Het lijkt mij dat de aanjager het dan nog wel moet doen, maar zo bekend ben ik niet in de Ford techniek.

Zelf ben ik industrie en scheepvaart elektricien, maar de bedrading en kleuren in een auto zeggen me niets. Wie kan mij een goed advies geven, of een elek. schema opsturen?

M.vr.gr. Bosso.

Geplaatst door

Bosso (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

er zal een beveiliging in zitten die de airco beveiligd zul je toch mee naar de garage moeten of even voor je airco groet willem4711

kleijn 0

16 jaar

Schema`s in je mailbox.
De ventilator moet minimaal op stand 1 staan, anders doet de airco het niet.
Succes.

mvg,
Hans.

Hans4040 1285
badge vip badge

16 jaar

Heeeej bedankt mannen, hiermee kan ik weer verder spitten. Het is mijn eer te na om bij de Ford dealer te gaan staan janken dat ik er niet uit kom.

@Willem; dat van die extra beveiliging had ik zelf ook al in gedachten. Maar waar moet ik zoeken als ik vrijwel niets van auto elektra afweet? Dank je voor de extra tip in mijn E-mail.
@Hans; dank je voor de schema's, als ik weet wat het is/was laat ik het je hier weten.


Groeten Bosso.

Bosso 0

16 jaar

De aanjager moet gewoon werken als de airco niet wordt opgezet.
Doet de aanjager het wel zonder airco?

De lage/hogedruk schakelaar (pressostaat) vindt je in de buurt bij de filterdroger, de filter/droger vind je links in de motorruimte vlakbij de koplamp.
Hier kun je nu weinig aan meten, om te kunnen vast stellen of deze idd goed functioneert ! zal die op zijn drukwaarden afgeperst moeten worden.

Er kunnen verschillende oorzaken zijn waardoor de airco niet meer werkt...

De druk in het systeem kan te laag zijn, de omgevingstemperatuur is gerelateerd aan de druk.
Daalt de temperatuur --> daalt ook de druk.
Als de druk te laag is, schakelt de pressostaat de compressor uit.
Laat het systeem op drukwaarden kontroleren onder een ideale omgevingstemperatuur 20 °C.

TheoStek 0
badge

16 jaar

Eerst zal de aanjager moeten werken, om de airco vrij te geven, zoals eerder gezegd. De zekeringkasten zijn kritiek bij sommige series van deze jaren. Controleer eerst ofdat de spanningsvoorziening voor de aanjager uit de zekeringkast komt. Zekering 20 ( 25A ) is van de aanjager, deze gaat over een paars/zwarte draad naar de schakelaar. Controleer hierop de spanning met verbruikers aangesloten.

Indien de zekeringkast de boosdoener blijkt, deze is open te maken. de contacten op de print allemaal opnieuw een keer doorsolderen doet wonderen, en zal voor een beetje electricien een peuleschilletje zijn.

Groeten Marcel

P.S. Ik zie net dat 97 een omslagjaar is wat betreft die electronica. Het zou ook kunnen dat zekering 14 van de aanjager is, in dat geval is de draadkleur naar de schakelaar rood/zwart.

hellbat 0
badge

16 jaar

Het probleem is verholpen! Het zat 'm in de zekeringkast, waar de verbinding tussen de zekering en de uitgang het niet meer doet.
de oplossing; paars/zwarte draad losgeknipt en dmv. een zwevende zekering (25A), 10cm. draad en een AMP vlakstekker direct op de voeding van de oude zekering aangesloten.
Ik dank jullie hartelijk voor het meedenken, en hoop vaker een beroep op jullie te kunnen doen als dat nodig is. Zo zal ik ook mijn steentje bijdragen als ik dat kan.
Prima site hier!

M.vr.gr.Bosso.

Bosso 0

16 jaar

Dank je voor de feedback en het compliment.

mvg,
Hans.

Hans4040 1285
badge vip badge

16 jaar

Dit topic kan op slot.

Bosso 0

5 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Escort of stel zelf een nieuwe vraag.