Ford KA: Lekke auto door roest; doorgaan met restoratie of naar het schro

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: J4D, Motorinhoud (cc): 1300, Vermogen (kw): 44

Beste allen,

Ik ben bezig met het restaureren van een Ford Ka uit 1997. Ik zal even het hele verhaal vertellen. De auto is van mijn oma en ik heb de accu moeten vervangen. Toen ik de auto wilde testen, voelde ik water onder de vloermatten. Na verdere inspectie bleek hier bijna 4 cm water in te staan! De hele bekleding is beschimmeld en de auto stinkt als een malle. Ik heb de volledige auto gestript en heb lek gevonden: achter het dashboard, net onder het stuur, zit een streep roest van de deur tot het verwarmingscluster (zie foto's). Ik weet niet of dit nog te repareren is en of het het überhaupt wel waard is om dit te repareren. In principe wil ik alles zelf doen omdat ik het leuk vind, maar ik weet niet of dat hiermee wel kan. Aan de passagierskant is het trouwens hetzelfde verhaal, alleen iets minder ernstig. De auto heeft net nog een APK-keur gehad, dus de rest zit (als het goed is) dan wel goed. Kenteken: SB-SR-44.

Graag hoor ik van jullie advies!

Met vriendelijke groet,

Rens

renslmf23

Geplaatst door renslmf23 (0) , lid sinds 4 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Ka? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

ferdinand (60), 4 jaar geleden

Ka,tjes hebben de neiging om te roesten.Ik denk dat de enige roestvrije in een museum staat.Je hebt nu de bodem ontdekt.Waar ze ook roesten is bij wielophanging rechts en links achter,Dat is redelijk veel laswerk. Ook het subframe voor wil er aan geloven.De rand rond de tankdop is er ook zo een.Mijn vrouw heeft een Street Ka uit 2006. Dus 10 jaar jonger.Aan de buitenkant helemaal niets,noch geen krasje.Bij de APK werd dit jaar roest ontdekt bij het subframe,gelukkig niet achter.Het laswerk vergde ruim acht uur.Dus als je auto is goed gekeurd wil niet zeggen dat er verder niets aan mankeert.De roest aan mijn auto werd ook dit jaar pas opgemerkt.Dus mijn advies ,bekijk de onderkant goed en overweeg dan nog eens.Naar mijn mening is het economisch niet verantwoord.Alleen emotionele redenen kunnen je toch besluiten dit te gaan doen.
Ferry

ferdinand (60), 4 jaar geleden

En wat ga je doen?
Ferry

renslmf23 (0), 4 jaar geleden

Ja, dat is een goede vraag. Ik heb nu ook in de motorruimte het een en ander weggehaald en de hoeveelheid roest is toch wel heel erg. Het plaatwerk waar de o.a. de motorklep aan vast zit, is gewoon compleet weggeroest. Des te meer ik lees op internet over roest bij ford Ka's, des te meer ik erover nadenk om uit veiligheidsoverwegingen de auto naar de sloop te brengen of door te verkopen als losse onderdelen. Het laatste wat ik wil is met een tijdbom gaan rijden of mijn oma daarin laten rijden.
Ik heb helemaal nog geen ervaring met het werken aan auto's, dus ik weet niet of ik het wel kán oplossen. Heel veel geld eraan uitgeven is sowieso geen optie, dan liever naar de sloop. Motortechnisch is de auto nog prima, hij heeft pas 53000 km gelopen. Mijn oma en opa hebben wel heel veel emotionele waarde aan de auto, maar zelf rijden ze toch altijd in hun bmw.
De auto was nieuw natuurlijk ook al niet helemaal veilig (3 sterren ncap). Ik denk dat het einde verhaal is voor dit scheurijzertje.

Rens

ferdinand (60), 4 jaar geleden

Naar de sloop.Krijg je nog 150 euro.Dit is geen kado,tje van de sloperij.Dit komt uit de verwijderingsbijdrage pot.Kunnen zij gezellig van gaan eten.
Ferry

ferdinand (60), 4 jaar geleden

Nog even een kleine opmerking.Je opmerking hij heeft pas 50.000 gelopen ,hoeft niet te betekenen dat ,dat gunstig is. In 23 jaar 50 gelopen betekent 2000 per jaar.Dat is in de regel niet goed voor motoren. Ook hier geldt stilstand is achter uitgang.
Ferry

ronny503 (0), 4 jaar geleden

Als de Ka 23 jaar lang plezier heeft gebracht dan maakt het niet uit of de Ka 50.000 of 250.000 km op de klok heeft staan. Restaureren lijkt mij geen optie omdat er nog veel meer zeg maar lijken uit de kast gaan komen. Ik persoonlijk zou de Ka naar een sloperij die onderdelen verkoopt afvoeren want dan kunnen veel onderdelen die zoals de motor nog een andere Ka van die leeftijd op de weg houden en dat wat er van overblijft platwalsen voor hergebruik van materialen.

ferdinand (60), 4 jaar geleden

Ik maakte die opmerking omdat naar mijn mening Rens dacht een motor met 50 K levert nog wel geld op.Dat valt dus tegen. 150 euro krijgt hij ervoor .
Ferry

kaleido 1 (1595) PRO, 4 jaar geleden

Als je geen ervaring hebt met dit soort roestschades , zou ik er niet aan beginnen , kosten en problemen zullen de pan uit rijzen , auto heeft zijn boodschappen gedaan , afscheid nemen hoe moeilijk dat ook misschien is , volgend jaar zit er weer ergens anders een gat , zeker met zoveel vocht in de auto .

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Ka of stel zelf een nieuwe vraag.