Ik ben aan een Ford focus uit 2000 aan het sleutelen. 1.6, dohc, zetec s, injectie.
De motor wordt tijdens lange ritten en boven de honderd km flink heet, de meter gaat dan het rood in. Het gele waarschuwingslampje doet het dan niet, terwijl dit wel werkt bij de zelf test. Het vreemde is dat het heet worden niet constant is. Hij loopt plotseling op echt erg snel en gaat dan na een paar minuten weer omlaag alsof er niets is gebeurd. Dat herhaalt zich een flink aantal keren en na verloop van tijd is het afgelopen en blijft de temp meter gewoon in het midden staan voor de rest van de rit. Dat heeft niets te maken met belasting zoals hellingen of vlakke wegen. Tijdens het heet worden kan ik merken dat het vermogen van de auto af neemt dus het lijkt me wel een serieus te nemen defect.
Om nou met het eenvoudigste te beginnen wil ik de thermostaat uitwisselen voor een nieuwe en gelijk nieuwe koelvloeistof vullen na het doorspoelen van de motor en de radiator. Maar nou komt het....
Bij het sleutelen verwijderde ik de accubak, het luchtfilterhuis en de bobine die boven op, naar ik dacht..., het thermostaathuis gemonteerd is. Na het aftappen en het verwijderen van de vier bouten die op dat spruitstukje zitten, waar vanaf de slang naar de bovenste leiding op de radiator loopt, kwam het er eenvoudig af met gelukkig een onbeschadigde pakking maar ....... nergens een thermostaat te vinden. Ik heb het weer gemonteerd dus hier geen schade van.
Ik vrees dat ik als nieuweling het verkeerde onderdeel heb verwijderd maar kon na een zoektocht aan de motor en op internet geen aanwijzingen vinden waar dat ding dan wel zit.
Kan iemand mij alsjeblieft vertellen waar het thermostaathuis met thermostaat dan wel zit aan die motor. De plaatjes die ik op internet vond waren of onduidelijk of niet terzaken doende.
Alvast bedankt voor de moeite.
Met vriendelijke groeten,
Len
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik heb zelf ook eens zoiets gehad, toen thermostaat vervangen en dit werkte.
Het is al een paar jaar geleden, dus helemaal 100% zeker weet ik het niet, maar ik meen dat de thermostaat direct aan het pomphuis vast zit. Aan de achterkant.
Deze zit net onder de dynamo gemonteerd
Dynamo demonteren en dan zie je 2 pijpjes met slangen eraan dit huis met pijpjes demonteren dmv 4 boutjes dop 8 als ik me goed herinner hierin zit de thermostaat.
Klacht die je noemt is trouwens een bekend probleem bij de 1600 benzine motor van de focus
Google het maar eens
[quote=lennart1585]Deze zit net onder de dynamo gemonteerd
Dynamo demonteren en dan zie je 2 pijpjes met slangen eraan dit huis met pijpjes demonteren dmv 4 boutjes dop 8 als ik me goed herinner hierin zit de thermostaat.
Klacht die je noemt is trouwens een bekend probleem bij de 1600 benzine motor van de focus
Google het maar eens[/quote]
Dank je wel voor het antwoord.
Ik heb dit gegoogled maar als enige een aantal verwarrende berichten die varieerden van het solderen van een weerstand tussen de kop temperatuur sensor, waterpomp, lagere opening temperatuur van de thermostaat , en goed ontluchten van het koelsysteem.
Dat is voor mij te veel keus.
De symptomen zijn voor mij ook verwarrend, de radiator blijft koud. Dan denk je dat de thermostaat niet opengaat maar als ik de slang van dichtknijp voel ik geen druk opbouw van een draaiende pomp. Ik verwacht ook met een volledig gesloten thermostaat dat ik daar dan iets van voel. En na het rijden blijft de radiator koud maar is de bovenste slang heet geworden.
Anyway bedankt voor de aanwijzing. Voor nog meer tips sta ik open.
Met vriendelijke groeten,
Len
11 jaar
Mijn ervaring is een eerder openende thermostaat plaatsen en dan goed ontluchten het beste kan je dit doen dmv van een vacuumontluchtsysteem. Heb het zelf gehad met een fiesta 1600 hier ligt dezelfde motor in als bij een focus.
Succes
[quote=lennart1585]Mijn ervaring is een eerder openende thermostaat plaatsen en dan goed ontluchten het beste kan je dit doen dmv van een vacuumontluchtsysteem. Heb het zelf gehad met een fiesta 1600 hier ligt dezelfde motor in als bij een focus.
Succes[/quote]
Dankjewel lennart1585 ,
Ik ga morgen weer sleutelen en ik zal jullie laten weten wat ik tegenkom. Over een paar duizend km moet er weer een nieuwe distributieriem in dus als ik dan nu al een distributieriem, waterpomp en thermostaat vernieuw moet ik toch het probleem te pakken hebben. Ik zal onder vacuüm het koelmiddel weer vullen.
Wat ik dan wel jammer vind is dat ik dan niet zeker weet welke van die factoren de hoofdverdachte is geweest. Dit lijkt op het smijten met onderdelen dat alleen wordt gerechtvaardigd doordat dat ze binnenkort kort toch vernieuwd moesten worden.
Len
11 jaar
Thermostaat is natuurlijk te controleren in een pannetje met kokend water.
Waterpomp is te controleren op waaier problemen.
[quote=kaleido 1]Thermostaat is natuurlijk te controleren in een pannetje met kokend water.
Waterpomp is te controleren op waaier problemen.[/quote]
ja daar heb je gelijk in maar ik had dat graag vooraf doorgehad. Omdat het nu een kwestie wordt van onderdelen uitwisselen. Ik had graag een diagnose gesteld die het juiste onderdeel aan wijst maar daar mis ik de kennis voor.
11 jaar
Nu is de waterpomp en de thermostaat vernieuwd. De motor, de radiator en de verwarming zijn grondig met de tuinslang doorgespoeld. Het doorspoelen is beide kanten op gedaan. Dat had helaas niet het gewenste effect. Sterker nog, het werd erger. In plaats van incidenteel deze symptomen te vertonen werd hij nu voortdurend te heet. De slangen naar de radiator werden echter niet warm.
Afgelopen zondag weer gedemonteerd, Radiator weer doorgespoeld alsmede de verwarming en de motor. De thermostaat het binnenwerk uitgehaald en terugeplaatst. Er is dus nu een voortdurend open verbinding naar de radiator toe.
Na het monteren een proefrit gemaakt waarbij de motor niet warmer werd dan 85 graden met een snelheid van 130km/h. Ik heb het niet kunnen controleren maar ik vermoed dat de fan niet eens is aangeslagen.Ik snap er niets meer van.
Of de laatste keer spoelen heeft nog een blokkering weggehaald, of nieuwe thermostaat was defect. Maar je begrijpt dat ik in een pannetje de werking van het ding heb gecontroleerd en hij ging wel degelijk open.
Zeg het maar ik weet het niet meer. Ik ga weer een nieuwe thermostaat plaatsen en dit keer een uit een doosje waar Ford op staat. Ik laat jullie nog weten hoe dit afloopt.
Len
11 jaar
Ik was jullie nog een oplossing verschuldigd, sorry voor het lange wachten.
Het bleek een thermostaat te zijn die wel open ging maar te laat en niet ver genoeg. Ik heb verschrikkelijk gevloekt en Gates (de fabrikant) naar de andere kant van het universum verwenst. Een onderdeel van hooguit 2 tientjes dat me twee weekends doet sleutelen. Of het zo leuk is om die thermostaat te verwijderen, meerdere keren voor een exemplaar dat defect uit het doosje komt. Het ergste is dat je aan jezelf gaat twijfelen als je denkt alles goed te doen en het resultaat uitblijft.
Nog bedankt voor alle feedback, ik heb het erg op prijs gesteld.
mvg
Len
11 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Focus of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar