Vorige week heb ik 500 km autostrade gedaan op 1 dag. De dag erna brandde de verklikker van de koelvloeistof. Vond dit raar aangezien ik dat niveau goed gevuld had om de luchtvorming in het koelcicuit zo klein mogelijk te houden (heb hier reeds geruime tijd 'last' van: je hoort het water stromen als je met de auto rijdt). Heb water bijgevoegd (ca 1 à 1,5 liter). Daarna niet echt een probleem meer gehad. Maar afgelopen weekend heb ik terug veel km's gedaan en brandde de verklikker weer.
De dag erna heb ik dan nogmaals gekeken in het koelvloeistofreservoir (motor was wel nog redelijk warm). Het volgende gebeurde:
- het niveau zat onder het minimum;
- bij opening kwam er enorm veel lucht uit;
- het water zakte volledig weg uit het reservoir (geen koelvloeistof meer zichtbaar);
- heb dan naar mijn garagist gebeld;
- hij vermoedt een defecte waterpomp, aangezien die nog nooit vervangen was;
- moest 1l water bijvoegen, dan 5 min wachten, dan terug 1l bijvoegen, terug 5 min wachten en dan 2l bijvoegen. Daarna nog even wachten en vullen tot tussen min en max.
- heb dit gedaan, maar bij de 2de keer dat ik die liter bijvulde was hij reeds tussen min en max. Daarna moest ik op aanraden van de garagist mijn motor opzetten met de dop van het reservoir eraf. Indien het niveau zakte moest ik bijvullen en ik moest goed opletten of er nergens water lekte op de grond;
- het niveau bleef echter hetzelfde (steeg zelfs lichtjes) en begon aanzienlijk te stijgen vanaf dat de motor warmer werd en het water dus langs boven in het reservoir liep;
- heb dan de motor maar afgezet en 40 min later terug gaan zien: de motor was afgekoeld en het water was onder het min gedaald. Heb bijgevuld tot max (circa 0,5 liter), stop erop en vertrokken;
- een lek heb ik nergens gezien. In totaal heb ik 2,5 liter water in het reservoir gegoten.
Ik zou toch graag zeker willen zijn wat de oorzaak hiervan is. Zelf vermoed ik dat het de cilinderkoppakking is
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
ik ben er ook bang voor dat het je koppakking is.
of de koppen willen nog wel eens scheuren.
een beetje garage kan dat wel opsporen met een co2 test op het koelvloeistof reservoir.
Ik vrees de cilinderkoppakking of gescheurde cilinderkop!!!
Wil je zekerheid dan zou ik de compressie is laten meten!!!!
Waterpomp vrees ik een beetje voor, het komt al is voor dat de schoepen van de waterpomp defekt geraken, maar dit is een uitzondering.
Nog een teken dat het op de cilinderkop of pakking wijst: als de verbinding tussen uitlaatspruitstuk en uitlaatpijp wit gekleurd is heb je te doen met een defekte cilinderkop of pakking!
21 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Scorpio of stel zelf een nieuwe vraag.
21 jaar