auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Ford Escort: Merktekens distributie weg

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.8 TD

Hallo,

Na het monteren van de kop heb ik nu een ander probleem.

Ik heb de poulie van de nokkenas eraf gehad maar deze kon op alle manieren terug geplaatst worden. ( Geen gleufje ofzo waar die in moet staan. )

Nu kan ik met de krukas zuiger 1 in BDP zetten maar kan ik dus de nokkenas nog niet op tijd zetten.

Hoe kan ik de nokkenas precies op tijd zetten?

Groeten Bas

Geplaatst door

Bas1980 (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Geachte Bas Je moet de kleppen van de vierde cilinder op tuimelen zetten en de kabel van de eerste cilinder van de bobine op de eerste cilinder zetten dus op de eerste bougie vanaf de distrubitieriem en `op tuimelen` wil zeggen dat de inlaatklep opengaat gaat en de uitlaatklep dichtgaat.

nasser 0
badge

17 jaar

Nasser,

Als ik de 1e zuiger op het bovenste dode punt zet ( Helemaal bovenaan dus ) dan moeten toch alle kleppen gesloten zijn op de eerste cilinder? Zodra de zuiger weer naar beneden gaat mag de inlaatklep naar mijn mening open gaan. Dit zou dus dat de inlaatklep van de 1e cilinder op tuimelen staat.

Groet Bas

Bas1980 0

17 jaar

beste bas hou even rekening mee met dat de krukas twee keer draait en de nokkenas een keer draait.en optuimelen staan is niet aleen een klep die op tuimelen staat maar twee want een klep gaat open en de andere gaat dicht dat is op tuimelen.

nasser 0
badge

17 jaar

Beste Nasser,

De nokkenas draait toch 2 keer en de krukas 1 keer?
Als je hem dan net 180 graden gemonteerd zou hebben dan zouden de verkeerde kleppen opengaan en de zuigers vastlopen op de kleppen. Daarom controleer ik eerst altijd met de hand door, als de distributie er weer omheen zit, de krukas rechtsom een paar keer te draaien.

De krukas kan ik dus wel op tijd zetten. Als het goed is staan zuiger 1 en zuiger 4 bovenin als de krukas op tijd staat en noemt men dit voor cilinder 1 het BDP. ( bovenste dode punt )

Mijn vraag is dus eigenlijk, hoe moet de nokkenas dan staan? Ik vermoed dat de kleppen van cilinder 1 en 4 alle 2 dicht moeten staan. Maar zodra de zuiger dan weer naar beneden gaat moet dan op cilinder 1 de in of de uitlaatklep opengaan. Ik denk de inlaatklep die dan open moet gaan....

Groeten Bas.

Bas1980 0

17 jaar

Sorry, de krukas draait wel 2 keer en de nokkenas 1 keer.

Bas1980 0

17 jaar

Geachte Bas Je zou moeten wetten dat de nokkenas 1 keer draait en de krukkenas 2 keer draait als je daarvan uitgaat kom je er wel uit. weet je nog! inlaat -compressie-aarbeids-uitlaat.

nasser 0
badge

17 jaar

Beste Nasser,

Dat wist ik nog ja. Maar als zuiger 1 dan op bdp staat dan moet de inlaatklep toch bijna open gaan en moet dus op tuimelen staan? En de uitlaatklep moet toch net gesloten zijn?
Wil namelijk niet dat het mis gaat en dat ik op deze manier moet werken is voor mij de eerste keer....

Groet Bas

Bas1980 0

17 jaar

Geachte Bas ik heb net niet kunnen kijken wat voor brandstof de auto had, maar het is dus Diesel.

Denk om je Brandstof pomp of die wel op tijd staat want dat is heel belangerijk.
Als je zorgt dat de merktekens van de brandstofpomp (als er merktekens op staan) goed staan en de 4e cilinder op tuimelen staat dus dat de inlaat en de uitlaat net open en dicht gaan en de eerste cilinder in de BDP staat dan moet hij op tijd staan

nasser 0
badge

17 jaar

Beste Nasser,

Ga ik dat even proberen! Dank voor je feedback!
Zal het vervolg hier laten horen.

Groeten Bas

Bas1980 0

17 jaar

Hallo.

als het goed is kan je de nokken as aan de achterkant vastzetten met speciaal gereedschap. zit een gleuf in.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Escort of stel zelf een nieuwe vraag.