auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Ford Mondeo: Mondeo 2004, stationair toerental geregeld te laag

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0D TDCi

Het stationair toerental van m'n Mondeo TDCI 130pk, 6-bak uit 2004, wil wel eens te laag zijn. Probleem komt niet altijd voor. Maar geregeld bij stoplichten, file e.d. draait de auto stationair net boven de 750 toeren, terwijl dat anders zo'n 850 of net iets hoger is.

Lage toerental zorgt voor een irritante trilling door de gehele auto. Het lijkt vooral te gebeuren als de auto wat warmer gereden is.

Auto is uitgelezen op foutcodes, geen opgeslagen codes gevonden. Ook al rijdend geen foutcodes gevonden. LMM gereinigd en geeft goede waardes, geen scheuren of lekkages in intercoolerleidingen. Verder absoluut geen problemen, auto trekt zeer goed.

Iemand een idee of nog beter: een oplossing?

Geplaatst door

anoniem-1573996169 (0)

al 24 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Is het misschien niet zo dat als de motor stationar loopt, de riemspanner gaat klapperen?
Dit komt dan nl waarschijnlijk door een defecte krukaspoelie (trillingsdemper)

Postie 0
badge

16 jaar

De krukaspoelie lijkt prima, geen geklapper en ook geen gerammel bij het op laten komen van de koppeling.

Zowel op het dashboard en als hem uitlees m.b.v. de laptop, is te zien dat ie af en toe bij stationair zo'n 100 toeren minder maakt. Als het probleem zich voordoet, is een zeer minimale hoeveelheid gas geven voldoende om het op te heffen.

Het lijkt echt meer te gebeuren als de motor warm gereden is, direct na de start doet hij dit niet. Vandaar dat ik aan het management of verstuivers denk. De verstuivers zijn te kalibreren bij de TDCI, alleen kan ik dit niet zelf. Wat ik wel begrepen heb is dat dit pas hoeft als de klopsensor een foutcode gaat genereren.

Ik zal morgen even kijken of ik ook de softwareversie uit kan lezen, anders laat ik er nieuwe software in zetten. Ik heb meerdere personen gehoord met dit probleem. Nou ja... probleem, het is een minimale ergernis, meer niet.

is het probleem beter wanneer er verbruikers zoals ( voorruit- en achterruit ontdooiing) aanlegt ?

fordis2 0
badge

16 jaar

750 t/m is het normale toerental van de 2.0 tdci

Hendrik4290 0
badge

16 jaar

Ik heb de auto vandaag een grote beurt gegeven, alle filters vervangen. Brandstoffilter vervangen zal misschien een remedie zijn.

Ook heb ik de EGR gedemonteerd en schoongemaakt. Het inlaatspruitstuk zat zoals ik al verwacht had vol met een smerige laag van soms 1cm dik. Ik had de EGR al afgedicht, maar wou alles ook even een keer goed reinigen. Zal de ECU morgen resetten.

Ik laat jullie weten of het probleem verholpen is. Bedankt voor de input!

Na het schoonmaken van het inlaatspruitstuk en de EGR heb ik de ECU gereset. Even opnieuw ingereden en het lijkt erop dat de auto het stationair toerental nu goed heeft afgesteld.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Mondeo of stel zelf een nieuwe vraag.