auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Ford Mondeo: Mondeo houdt in

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 TDCI

Mijn Mondeo Wagon diesel houdt in. KM stand ca. 135000 .Wat er gebeurt is dat het controle lampje voor gloeien gaat knipperen (met ongeveer een seconde knippertijd), de motor trekt niet meer boven de 2500 toeren en de auto gaat steeds langzamer rijden. Tenslotte kun je in een paar minuutjes niets anders dan stoppen OF je kunt al rijdend opnieuw starten. Daarna doet ie het weer. Computer reset misschien? Wel vervelend. Garage kan niets vinden. Dit is de 3-de keer dat het gebeurt, 1-ste keer na een jaar, tweede keer maand gelegen.

Geplaatst door

wels (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Als het voorgloeilampje knippert, zou er een foutcode in het geheugen van de computer moeten zitten. Computer motorregeling laten uitlezen en aan de hand van de (eventueel) uitgelezen foutcodes moet er verder gezocht worden.

yoshi 0
badge

18 jaar

Hoi, Ik heb een soort gelijk probleem, alleen bij mijn Mondeo gaan er geen lampjes branden.
Wat wel?

Ik heb een Modeo 1997 1.8 diesel (endura-de)
Wanneer ik gewoon rijd zonder airco, rijd de auto redelijk stabiel, trekt goed op (ok bij iets teveel optrekken, houdt de auto iets in), wanneer ik de airco (aan/uit airco) aanzet, dan lijkt het net of af en toe gas terug genomen wordt, hij schommelt dus. De auto is naar de Dealer geweest en heeft niets kunnen constateren, de auto werkt prima. Airco stond dus uit !
Wat kan hier aan de hand zijn.
Zoeken bij de airco, maar wat?

Gr Edwin

-=MagicCar=- 0

18 jaar

@magiccar: het inhouden wat jij voelt bij jouw auto is het in- en uitschakelen van de koppeling van de airco-compressor. Zo'n compressor neemt toch wel wat vermogen af en bij het inschakelen voel je dat dan ook. Zeker omdat dit compressors zijn met vast debiet. Dit wil zeggen dat ze dus altijd op 100% werken. Bij een galaxy diesel bijvoorbeeld is een compressor gemonteerd met variabel debiet; bij het aanzetten van de airco start die compressor dan bv. op 10% en bouwt dan op naar het vermogen dat nodig is. Hier zal je dus weinig of geen schokken voelen. Je zal er dus weinig kunnen aan doen. Het is gewoon de werking van het aircosysteem.

yoshi 0
badge

18 jaar

Het inhouden en schokken tijdens rijden is niet alleen bij inschakelen, het is na het inschakelen en dan de hele weg door. Ik vind het erg prettig om met airco te rijden dus staat die aan, maar mijn vriendin houdt er niet van, dus staat ie uit.
Het viel mij gister op dat ie zo goed reed (zonder airco) en later dat het warm was, toch de airco aan, bleek de auto ineens slechter te lopen, op cruise control werkt ie dan ook slecht. Het is net alsof hij gas, geen gas, gas, geen ga etc doet. Zeer vervelend.

Edwin

-=MagicCar=- 0

18 jaar

Verstuivers opnieuw laten inlezen. Waarschijnlijk verstuiver buiten regelbereik, dus versleten. Dure affaire!

Hendrik4290 0
badge

18 jaar

Hendrik,
De auto is net hiervoor en een beurt bij de ford dealer geweest. De auto is op de kast(computer) geweest en er deden zich geen fouten voor. Ze hebben geloof ik de auto 3x uitgelezen, geen resultaat.
Ik ga zowiezo even terug vanwege mijn ontdekking dat wanneer de airco aanstaat de auto licht schokt.
Ik heb vorige week nadat ik tot de conclusie kwam dat het iets met de luchtfilter oid te maken had, even de deksel van de luchtfilter eraf gehaald. De auto trok geweldig op en reed ook stabiel.
Nu ik in de gaten heb dat wanneer de airco aan staat juist dit euvel optreed. Ik even twijfel of ik niet toevallig eerst zonder en later met reed, want bij losse deksel heeft ie ook wat minder gereden, waarvan ik dacht dat de dekselerop gevallen was. (snap je het nog?)
Kunnen jullie hier wat mee? (dus verstuivers zijn OK)

-=MagicCar=- 0

18 jaar

Hendrik, denk er wel om dat als je de kachelknop op de ontwasemingsstand hebt staan, dus op de voorruit, de airco automatisch aan is, terwijl er geen lampje gaat branden!!

Dus schakelaar een tikje terug, op de voeten, en dan weer eens proberen.

Postie 0
badge

18 jaar

Wels, wat ik bedoel is enkel bij de Mondeo 2.0 TDCI, niet bij de oudere diesels.
Dit probleem komt veel voor als er veel km gereden zijn. De verstuivers bij TDCI motoren ( en alle andere commonrail en PD moteren) zijn veel gevoeliger voor slijtage dan die van de oudere otoren.
Dit komt door de veel hogere drukken en de zeer nauwkeurige afwerking. Iedere individuele verstuiver heeft zijn eigen code die in de computer van de wagen ingegeven wordt. Die code is afhankelijk van de fabricagegegevens van de verstuiverfabrikant Delphi. Wanneer een verstuiver door slijtage te ver afwijkt van zijn originele waarde gaat de computer dit melden door een knipperend voorgloeilampje ( dit lampje dient gewoon om aan te geven dat er iets fout is en de wagen dient uitgelezen te worden zoals Yoshi al aangeeft, de oorzaak kan ook ergens anders liggen).
Soms gebeurt het wel eens dat door de verstuivercodes opnieuw in te geven de motor weer normaal loopt, maar meestal is het dan van korte duur.
Een lekkende verstuiver kan ook een foutcode geven daar de computer de verstuiver uitschakelt als het lek te groot is.
Ik denk dat je in die richting moet zoeken.

Hendrik4290 0
badge

18 jaar

@magiccar: dat is de werking van het aircosysteem. Doordat het een compressor is met vast debiet in combinatie met een gecalibreerde boring is de enige manier om te voorkomen dat de verdamper dichtvriest het uitschakelen van de compressor. Is de druk (en daardoor de temperatuur) in de verdamper weer wat opgelopen dan wordt de compressor terug ingeschakeld totdat de druk (en dus de temperatuur) opnieuw te laag wordt.

yoshi 0
badge

18 jaar

Klopt wel dat de Mondeo veel gereden heeft. Heb een tijdje 40.000 per jaar gedraait. Ik ga het in de richting van de verstuivers zoeken en langs de garage voor de vakantie... alvast bedankt.

wels 0

18 jaar

nu hebben wij twee problemen bij elkaar.de verstuivers heb ik ook van de week vervaangen na dat opnieuw zijn ingeleerd.hij reed well zonder storing aan te geven,de lek test was goed maar hij ging pinkelen.en wel erg.ik heb ze vervangen (900€) en nu is het redelijk goed.Maar wat ik niet snap en erg bos op Ford ben,is dat deze probleem bekend is maar geen duidelijk instructie is.gezien dat de brandstof pomp ook problematish is,kunnen ze zegen bij de eerste probleem al de pomp eerst nakijken en dan verstuivers vervangen.en een beetje culant tegen de gewone klant is niet verkeerd.De dealer verteld mij dat al bij de eerste eigenaar een verstuiver hebben ze vervangen .ik had ook rustvorming onder de deuren maar ze hadden dat tijdens de lease periode nooit nagekeken.Als de autos weinig verkocht worden op de tweede hand markt,dan heben ze weinig rest waarde met als gevolg ook een dure lease prijs.als Ford zo blijft doen met alle bekende probleemen van de Tdci volgende keer koop ik een Japaner.deze vervangt onderdelen met problemen al na 6 jaar als een vermoede is dat ze kapot kunnen gaan.

kyros 0

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Mondeo of stel zelf een nieuwe vraag.