close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Ford Mondeo: Mondeo TDCI 115 pk, airco werkt niet.

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0

Koelfan draait wél op lage snelheid, bij 1e start van de auto slaat de pomp in, bouwt druk op tot zijn waardes, en slaat dan weer uit.
Daarna slaat de pomp niet meer aan, tot de volgende start.
Koelfan draait niet op hoge snelheid, alleen laag.

Systeem leeg gehaald, en opnieuw gevuld.
Drukwaardes zijn goed, op het moment dat de pomp even draait.

Betreft een Mondeo TDCI 115pk van 2006, dus enkele koelfan met module.

Expansieventiel verstopt?
Koelfan defect?

Thx voor de info.

Niels
Offline

Geplaatst door

niels8174 (0)
badge

al 21 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Drukkenwaardes zijn goed zeg je, wat zijn ze precies en wanneer (bij welke drukken) stopt de compressor ermee? dat is nu de belangrijkste vraag.

Een koelfan met moduul heeft een variabele snelheid, je kan hier dus niet spreken over lage snelheid of hoge snelheid, traploos regelbaar tussen 10% en 100%

Suc6

Doktor 0
badge

13 jaar

Druk was +- 9,1 bar lage druk, +- 23,5 bar hoge druk.

Ah, dus fan is variabel.

Kun je deze met WDS testen/aansturen trouwens? (ben er al een paar jaar uit)

niels8174 0
badge

13 jaar

Nu de auto ff binnen,

De koelfan draait wel, aircopomp slaat niet in.

niels8174 0
badge

13 jaar

lage druk moet 2B wezen hoge druk rond de 15B uit mn hoofd, je drukken zijn dus VEEL te hoog

of je expansie ventiel is defect of de AC pomp.

Wel correct afgevult ?

Net even weer aan het meten geweest.

Koelfan draait, pomp slaat niet aan.

Krijg 14 volt op de pomp, maar naar massa meet ik open-loop.

Koppeling van de pomp getest, met probe 12 volt en massa opgezet, en schakeld in en uit.
Dus magneetkoppeling ook goed.

Dus de vraag, is de pomp massa geschakeld?

niels8174 0
badge

13 jaar

[quote=Renaultmonteurtje]lage druk moet 2B wezen hoge druk rond de 15B uit mn hoofd, je drukken zijn dus VEEL te hoog

of je expansie ventiel is defect of de AC pomp.

Wel correct afgevult ?[/quote]
Het systeem is 2 weken geleden opnieuw afgevult, er kwam 600 gram uit, en 740 weer in gegaan.
We kunnen er dus vanuitgaan dat het systeem niet lek is.

Drukken maak ik me nu nog even geen zorgen om, druk is nu 5bar lage druk, 5 bar hogedruk.
Dit natuurlijk omdat de pomp niet inschakelt.

Lagedruk schakelaar net even doorverbonden, en geen verschil, pomp draait niet.

niels8174 0
badge

13 jaar

Nou moe,

Net alles weer aangesloten, motor gestart.
Koelfan gaat harder draaien, pomp schakelt in, en airco koelt.

Ff op de massadraad van de stekker op de pomp gemeten, en meet nu geen open loop meer, dus er is verbinding.

Ook met de motor uitgeschakeld/contact uit, blijf ik verbinding meten op de massakabel van de stekker van de pomp, naar de massa.
Mag er dus vanuitgaan dat de pomp niet massageschakeld is??

Dus vermoed een breuk in de massakabel?!

niels8174 0
badge

13 jaar

Probleem gevonden.

Als ik de groene stekker in de hulp electrobox zachtjes heen en weer bewoog, klinte de pomp aan/uit.

Stekker gedemonteerd, alle bedrading nagekeken en niets te vinden.

Contacten iets naar buiten gezet, gereinigd en gemonteerd. Zal los contact in hebben gezeten.
Airco functioneerd weer perfect.

[img]http://94.100.118.40/1380950001-13810000...[/img]

niels8174 0
badge

13 jaar

bedankt voor de feedback.

Highway 640
badge

13 jaar

Nu nog een paar dagen verder, en airco werkt nog steeds super..

Niels8175 0
badge

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Mondeo of stel zelf een nieuwe vraag.