Ford Mondeo: Mondeo TDCI 115 pk, airco werkt niet.

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0

Koelfan draait wél op lage snelheid, bij 1e start van de auto slaat de pomp in, bouwt druk op tot zijn waardes, en slaat dan weer uit.
Daarna slaat de pomp niet meer aan, tot de volgende start.
Koelfan draait niet op hoge snelheid, alleen laag.

Systeem leeg gehaald, en opnieuw gevuld.
Drukwaardes zijn goed, op het moment dat de pomp even draait.

Betreft een Mondeo TDCI 115pk van 2006, dus enkele koelfan met module.

Expansieventiel verstopt?
Koelfan defect?

Thx voor de info.

Niels
Offline

niels8174

Geplaatst door niels8174 (0) PRO , lid sinds 21 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Mondeo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

Doktor (0) PRO, 12 jaar geleden

Drukkenwaardes zijn goed zeg je, wat zijn ze precies en wanneer (bij welke drukken) stopt de compressor ermee? dat is nu de belangrijkste vraag.

Een koelfan met moduul heeft een variabele snelheid, je kan hier dus niet spreken over lage snelheid of hoge snelheid, traploos regelbaar tussen 10% en 100%

Suc6

niels8174 (0) PRO, 12 jaar geleden

Druk was +- 9,1 bar lage druk, +- 23,5 bar hoge druk.

Ah, dus fan is variabel.

Kun je deze met WDS testen/aansturen trouwens? (ben er al een paar jaar uit)

niels8174 (0) PRO, 12 jaar geleden

Nu de auto ff binnen,

De koelfan draait wel, aircopomp slaat niet in.

Renaultmonteurtje (0) PRO, 12 jaar geleden

lage druk moet 2B wezen hoge druk rond de 15B uit mn hoofd, je drukken zijn dus VEEL te hoog

of je expansie ventiel is defect of de AC pomp.

Wel correct afgevult ?

niels8174 (0) PRO, 12 jaar geleden

Net even weer aan het meten geweest.

Koelfan draait, pomp slaat niet aan.

Krijg 14 volt op de pomp, maar naar massa meet ik open-loop.

Koppeling van de pomp getest, met probe 12 volt en massa opgezet, en schakeld in en uit.
Dus magneetkoppeling ook goed.

Dus de vraag, is de pomp massa geschakeld?

niels8174 (0) PRO, 12 jaar geleden

[quote=Renaultmonteurtje]lage druk moet 2B wezen hoge druk rond de 15B uit mn hoofd, je drukken zijn dus VEEL te hoog

of je expansie ventiel is defect of de AC pomp.

Wel correct afgevult ?[/quote]
Het systeem is 2 weken geleden opnieuw afgevult, er kwam 600 gram uit, en 740 weer in gegaan.
We kunnen er dus vanuitgaan dat het systeem niet lek is.

Drukken maak ik me nu nog even geen zorgen om, druk is nu 5bar lage druk, 5 bar hogedruk.
Dit natuurlijk omdat de pomp niet inschakelt.

Lagedruk schakelaar net even doorverbonden, en geen verschil, pomp draait niet.

niels8174 (0) PRO, 12 jaar geleden

Nou moe,

Net alles weer aangesloten, motor gestart.
Koelfan gaat harder draaien, pomp schakelt in, en airco koelt.

Ff op de massadraad van de stekker op de pomp gemeten, en meet nu geen open loop meer, dus er is verbinding.

Ook met de motor uitgeschakeld/contact uit, blijf ik verbinding meten op de massakabel van de stekker van de pomp, naar de massa.
Mag er dus vanuitgaan dat de pomp niet massageschakeld is??

Dus vermoed een breuk in de massakabel?!

niels8174 (0) PRO, 12 jaar geleden

Probleem gevonden.

Als ik de groene stekker in de hulp electrobox zachtjes heen en weer bewoog, klinte de pomp aan/uit.

Stekker gedemonteerd, alle bedrading nagekeken en niets te vinden.

Contacten iets naar buiten gezet, gereinigd en gemonteerd. Zal los contact in hebben gezeten.
Airco functioneerd weer perfect.

[img]http://94.100.118.40/1380950001-13810000...[/img]

Highway (120) PRO, 12 jaar geleden

bedankt voor de feedback.

Niels8175 (0) PRO, 12 jaar geleden

Nu nog een paar dagen verder, en airco werkt nog steeds super..

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Mondeo of stel zelf een nieuwe vraag.