Ford Galaxy: motor houdt in bij ingeschakelde airco

Bouwjaar: 1996

Hoi,

Nu het wat warmer wordt ben ik de airco wat intensiever aan het gebruiken. Wat mij opvalt is dat de auto bij ingeschakelde airco behoorlijk wat vermogen verliest. Dit uit zich in een vermogensverlies tussen de 80 en 120 km/h, het gaspedaal moet dan bijna tot de bodem om naar de 120 te versnellen. Ook bij een constante snelheid van 120 en 130 km/h tikt de airco en hikt kortstondig de motor.
Ik heb dit terloops neergelegt bij de verkoper, een volgens hem normaal verschijnsel aangezien een ingeschakelde airco vermogen vraagt en de benzinemotor in deze Ford niet ruim in de pk's zit.
Ik ben echter benieuwd of iemand dit herkent en het verhaal klopt van deze verkoper.

Gr. Mike

kroppie

Geplaatst door kroppie (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Galaxy? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

15 Reacties

paulmichiel (0) PRO, 18 jaar geleden

Klopt helemaal. Gezien de grootte van de auto zal er wel een flinke compressor in zitten die flink vermogen vraagt. Daarbij heeft de auto een hoog wagengewicht en een koppelarm motortje. Verschijnsel is voorkomen normaal. De Almera 1.4 van mijn vrouw heeft precies hetzelfde. Mijn Primera met 140 pk een stuk minder omdat deze motor onderin een heel stuk sterker is.

Fredo (0), 18 jaar geleden

Test eens om tijdens het rijden plots de airco af te zetten om te zien of hij dan wel het gewenste vermogen levert. Is dat niet het geval, dan zal je het ergens anders moeten zoeken. Het is inderdaad wel zo dat met airco de wagen een stukje lomer is.

Succes

kroppie (0), 18 jaar geleden

D'r is inderdaad verschil als je onder het rijden de airco uitzet. Hij levert dan wel het gewenste vermogen. Zou chiptuning een optie zijn om het verschil op te vangen? Of help ik hiermee de motor om zeep?

Mike

paulmichiel (0) PRO, 18 jaar geleden

Chiptuning heeft vrijwel geen zin bij een motor zonder turbo. Leer er mee leven dat is het enige wat je kan doen.

Fredo (0), 18 jaar geleden

Zoals Paul zegt... Leer er met leven. Ik denk niet dat er een andere oplossing zal zijn...

zafiraatje (0), 18 jaar geleden

gemiddeld pakt een aircopomp tussen de 5 en 8 pk weg,
als het echt zoveel scheelt dan zou ik toch eens het systeem laten verversen.een te hoge druk is al voldoende om de pomp zwaar te laten draaien .hoge druk betekent meestal lucht in het systeem.gr..

Niels8175 (0) PRO, 18 jaar geleden

Lucht in een aircosysteem??????
Als R134A er niet uit kan,hoe komt lucht er dan ín?

Deze pompen gaan vaak kapot,dus draai de pomp eens met de hand rond.
Je mag dan heel iets weerstand voelen.
Draait is zwaarder,dan is je pomp kapot,en dus ook de oorzaak van je inhouden.

Niels

kroppie (0), 18 jaar geleden

Niels,

Kan de airco met een mindere pomp of defecte pomp desondanks z'n werk blijven doen? Om de pomp te testen, waar moet ik dan wezen?

Alvast dank voor je uitleg.

Gr. Mike

Niels8175 (0) PRO, 18 jaar geleden

Ja,hij zal het wel blijven doen.
Dit is een plunjerpomp,en de motor drukt hem er wel doorheen.

Je zou even naar een airco service station kunnen bellen,voor een afspraak.
Is zo gepiept,de controle.

En is alles goed,dan kijken of je WOT relais nog goed is,omdat deze de airco uitschakeld bij accelereren.

En inderdaad,4-8 pk,neemt een aircosysteem af.

niels

kroppie (0), 18 jaar geleden

Niels,

is het controleren van die pomp ook zelf te doen voor een leek? Kun jij mij vertellen hoe ik dan het een en ander moet doen?

Alvast bedankt.

Mike.

zafiraatje (0), 18 jaar geleden

lucht komt er op 2 manieren in, via de slangen op de lage druk zijde( slangen zijn NOOIT 100 procent luchtdicht)dit heeft te maken met uitzetten en krimpen van de slangen i.v.m. de druk, en ten tweede door de asafdichting op de compressor, ook weer door de lage druk .

Niels8175 (0) PRO, 18 jaar geleden

dat is dus complete onzin!
De druk aan de lagedrukzijde is nog altijd 1.7 bar,en geen onderdruk.
En lucht in het systeem kan gewoon niet.
Dat slangen niet 100% dicht zijn,ben ik met je eens.En dat er gas ontsnapt,door de asafdichting,slangen,en koppelingen.
Daarom moet je ook eens per 2 jaar het systeem leeghalen,vacumeren,en weer vullen,met de goede hoeveelheid vloeistof.
En dezelfde vloeistof gaat er weer in hoor,dus geen lucht in te bekennen.

zafiraatje (0), 18 jaar geleden

Wat jij wil!

kroppie (0), 18 jaar geleden

Ff een update over deze topic,

Ik heb inmiddels het syst. laten checken door een aircospecialist. Bij controle bleek er nog 600 gram aan koudemiddel aanwezig te zijn. Volgens het type plaatje onder de motorkap 350 gram te weinig. Dit in overleg met de Ford garage laten bijvullen (garantie). Bijvullen kostte normaliter 84 euro ex. Over drie weken wordt systeem nogmaals gecheckt. Hopelijk geen lekkage of schade aan de pomp maar dat zien we dan wel weer. Nog wel een vraagje: weet iemand hoe je de sticker onder de motorkap moet lezen? Er staan twee waarden op, bij 1 staat 950 en bij twee 1250gr.

Alvast dank voor alle reactie's

Mike

zafiraatje (0), 18 jaar geleden

als je achter , bij de inzittenden ook airco hebt,moet je 1250 gr. gevuld zijn!!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Galaxy of stel zelf een nieuwe vraag.