auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Ford Galaxy 2013: Motor loopt niet meer lekker

Bouwjaar: 2013, Brandstof: Diesel, Motorcode: UFWA, Motorinhoud (cc): 2000, Vermogen (kw): 103

Dag,

Mijn diesel loopt niet meer zo lekker. Bij ca 2000 toeren is een behoorlijk aanwezige brom aanwezig en bij stationair lopen, lijkt de motor ook meer te trillen/brommen (zowel koud als warm). Er rammelt ook iets in het interieur als je bij koude motor wegrijdt. Kortom: het klinkt allemaal als 'de motor heeft er geen zin in'.

Voorgeschiedenis: de motor regenereerde al een paar tanks niet. Nu zijn met de afgelopen periode met kortere (max 25km) ritjes de temperaturen soms te laag, maar ook met langere ritten regenereerde het roetfilter niet meer. Lang verhaal kort: de motor gaf op een zeker moment een storing en bij uitlezen bij de garage was dat (ik heb de code gezien en hopelijk goed overgenomen): p244c000. De garage heeft toen de injecteur van het roetfilter vervangen. Dat hielp nog niet. Toen is ook de thermostaat vervangen (en handmatige regeneratie gestart). Daarna heeft de motor (ca 1000km verder) 1x zelf gerenereerd (leuk: na ca 200km, net voordat je bijna thuis bent). De garage weet - nu er geen storingen meer uitgelezen worden - niet wat er nog meer aan de hand kan zijn.

Ik maak me toch een beetje zorgen over het geluid, want het klinkt niet lekker en je voelt je niet helemaal senang, zeker voor langere afstanden, waar je eigenlijk niet zit te wachten op een storing. De auto heeft bijna 3 ton op de teller. Altijd normaal onderhouden.

Ik heb de indruk, maar weet dat niet helemaal zeker dat er iets minder vermogen beschikbaar is dan voorheen (=ca 1 maand geleden). En het brandstofverbruik ligt iets hoger (ca 6.5l/100km) t.o.v. het langdurig gemiddelde (ca 6.2l/100km).

Vraag: waar zou dat brommen in kunnen zitten?

Geplaatst door

HappyDiesel +70

al 1 maand lid

Reacties

Verstuivers slecht
Inwendige vervuiling
Verstopt roetfilter
Achterstallig onderhoud
Enz.

Wil je nog reageren? Is een 'cleaner' (additief in de brandstof) een goed idee?

HappyDiesel +70

4 weken

Dankjewel voor je reactie.

Wat betreft onderhoud, bezuinig ik niet. Er is geen achterstallig onderhoud. De beurten worden gewoon gedaan (doorgaans 1x per jaar, omdat ik ca 20k per jaar rijd), tussendoor als er wat aan de hand is, gewoon conform onderhoudsschema.

Vorig jaar is het roetfilter schoongemaakt, omdat de auto iets vaker ging regenereren (eerst ca 1x per 1000km, later richting de 1x per 600km). Zeg maar preventief. Daarom lijkt me het roetfilter niet direct de oorzaak, tenzij schoonmaken door een gespecialiseerd bedrijf geen goed idee is, en het roetfilter beter vervangen had kunnen worden? Advies is welkom.

Voordat de storing van de startpost optrad, heeft de auto meerdere tankbeurten niet geregenereerd, maar dat gebeurde vaker in de winter. De ritjes (16km of 25km) zijn dan kennelijk te kort om warm te worden, maar dan nog werd en wordt er toch zeker 1x per maand een lange rit (ca 100 of 200km enkele rit) gemaakt.

Waar denk je aan bij 'Enz.'? EGR?

En kun je bij inwendige vervuiling dit gedrag hebben, zonder dat er bij uitlezen een melding is? Idem iets met de verstuivers, zonder verdere meldingen van/in de auto (bij uitlezen door de garage)?

De garage zei dat problemen in het uitlaatsysteem eigenlijk altijd gepaard gaan met storingsmeldingen. Die zijn er dus niet. Vandaar dat ze niet wisten wat er nog fout kon zijn. Na contact is er een nieuwe afspraak gemaakt, waar ze naar het uitlaatsysteem gaan kijken. Ik sta open voor suggesties wbt. kanshebbers voor dit probleem.

HappyDiesel +70

1 maand

De uiteindelijke oorzaak was een defecte motorsteun. Die was scheef (de kop, ik heb alleen het onderdeel in de afvalbak gezien) en lekte olie. Probleem opgelost (naast dus injector voor roetfilter en thermostaat motor).

Nooit geweten dat een kapotte motorsteun zoveel trilling, gebrom etc kon geven. De auto loopt nu weer stil.

HappyDiesel +70

2 weken

Mooi bedankt voor de feedback.
Ijzer op ijzer is nooit een succes.

Dat is uiteraard zo, maar als je bijv. 70 km/h reed, dan was het veel minder te horen. En bij start koude motor weer erger. Het was iig zo lastig, dat de garage niet gelijk wist wat het was. En volgens mij zei hij ook nog dat vervangen van een motorsteun niet vaak gebeurt. Met een beetje geluk, op naar de 4 ton (dat duurt nog wel een paar jaar en dan is het ook het moment aangebroken om kleiner te gaan rijden).

HappyDiesel +70

2 weken

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Galaxy of stel zelf een nieuwe vraag.