Ford Mondeo: Motor slaat af/mist vermogen

Bouwjaar: 2007, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorinhoud (cc): 2, Vermogen (kw): 150

Beste forumleden,

Sinds enkele weken in het bezit van een Ford Mondeo 2.0 liter Duratec benzine uit 2007 (facelift model) 132000km handgeschakeld.
Kenteken: 38-XS-LJ

Het volgende is aan de hand:

-De auto start soms moeilijk, wil niet aanslaan
-Ik merk duidelijk dat regelmatig de motor niet het volle vermogen levert, de motor voelt/loopt ''rauw'', ipv een soepele 2.0 liter 4 cilinder lijkt het dan meer een 1.0 3 cilinder. Geen trekkracht onderin. Moet berg gas geven om vanuit stilstand de auto van zijn plek te krijgen.
- Als de auto goed warm gereden is (langere afstand) dan gebeurd (regelmatig) bij stationair toerental het volgende:
Als ik het stuur bedien (draaien) dan begint het stationair toerental heftig te schommelen tussen 1000/3000 rpm en slaat de motor zelfs af.
Als de motor koud is gebeurd dit niet. Versnelling in zijn vrij of in zijn 1 met koppeling ingetrapt maakt geen verschil.
- Vreemde is dat de motor soms wel als een zonnetje loopt , al zijn trekkracht onderin heeft en de auto heerlijk rijd. Maar er is geen pijl op te trekken welke Mondeo ik start elke morgen.

Wat de garage bij afleveren heeft gedaan: grote beurt ,bougies vernieuwd, brandstofsysteem gereinigd. Verse motorolie 5W30.
Auto is altijd netjes dealer onderhouden.

De auto gaat volgende week terug naar de garage , ik heb de auto zonder garantie gekocht.

Heeft iemand enig idee in welke hoek ik of de garage het probleem moet/kan zoeken ?

Bvd & mvg Karel-John

Kareltje1703

Geplaatst door Kareltje1703 (0) , lid sinds 7 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Mondeo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

Heino4267 (240), 6 jaar geleden

Heb je de auto al eens laten uitlezen? Wellicht komen daaruit foutcode's die wijzen op ontstekingsproblemen.
Mijn auto (een Mondeo 2.0 met dezelfde motor) had deels dezelfde problemen en die verdwenen bij het vervangen van de bobine (dat kan je ook zelf en die kost maar enkele tientjes).

Kareltje1703 (0), 6 jaar geleden

Nee dat heb ik nog niet laten doen. Ik zal vragen of de verkopende garage die middelen heeft om de auto uit te laten lezen. Zo niet dan maar naar de dealer (of de verkoper doet dat zelf) Thx voor de tip...

sleutelaar1952 (0) PRO, 6 jaar geleden

Karel de Mondeo met wat kilometers is zeer gevoellig wat ontsteking aangaat, nieuwe bougies wil nog niet zeggen alle heel, komt zo nu en dan voor dat er n mindere tussen zit. vacuumslangen en ontsteking , dus zeker uitlezen en heeft het met vocht te maken? ivm nooit weten welke mondeo er gestart word

Groet

Kareltje1703 (0), 6 jaar geleden

Beste Sleutelaar1952,

De auto staat 's nachts in een garage. Het probleem met het afslaan van de motor bij het draaien aan het stuur gebeurd in ook droog weer.
Zover ik merk/weet heeft het niet met vocht te maken. De auto vertoond al het eerder benoemde gedrag ook bij droog weer.

Mvg

Heino4267 (240), 6 jaar geleden

- Laat de auto eens uitlezen: noteer de foutcodes of maak een goede foto van het scherm waar ze op staan.
- hoor je onder de motorkap geen vacuümlek als je gas geeft?

Kareltje1703 (0), 6 jaar geleden

Beste Heino4267,

Ik heb geen idee hoe een vacuumlek klinkt....heb 2 linkerhanden als het op autotechniek aan komt helaas.
Ik zal de auto wel laten uitlezen.

Heino4267 (240), 6 jaar geleden

Een vacuümlek klinkt als sissende lucht die vooral hoorbaar is als je gas geeft.
Dat is het gemakkelijkst hoorbaar als je tijdelijk de plastic kap van je motor af haalt.
Pak er dan ook meteen eens een goede zaklamp bij en inspecteer al je rubberslangen of scheuren en of ze nog goed vast zitten.

Een motorblok is één grote brok regeltechniek. Die regeltechniek wordt elektrisch of met perslucht/vacuüm uitgevoerd.
De basis voor een goed werkende motor is dus een stabiel elektrisch systeem + luchtdichte uitlaat en slangen bij de motor.

Kareltje1703 (0), 6 jaar geleden

Update:

Vorige week de Mondeo terug gebracht naar verkoper (algemene garage).
Deze heeft de Mondeo uitgelezen (met basis uitlees apparaat, niet zo uitgebreid als Ford dealer zelf heeft naar ik begreep) maar geen foutcodes. Wel hebben ze het gasklephuis schoon gemaakt , daar zat wat aanslag/vervuiling in.
Afgelopen zaterdag de auto weer opgehaald en de auto reed zoals het hoort. De motor pakte veel beter op in lage toeren, veel meer koppel en klinkt veel rustiger. Loopt veel mooier en soepeler. Ook valt de motor niet meer uit bij draaien aan het stuur.

Helaas merk ik nu al na 4 dagen dat de motor weer onrustiger begint te lopen met meer vibraties en geluid (meer gillend ipv donkere /soepele roffel) zoals eerder omschreven, ik begrijp er werkelijk niets meer van. Het stationair toerental begint ook weer te schommelen bij draaien aan het stuur. de motor valt nog niet uit maar vrees dat dit slecht kwestie van tijd is. Ook valt het mij op dat bij schakelen in zijn achteruit (inparkeren) de auto een rookwolk uit de uitlaat gooit en het toerental (bij gas los) een aantal seconden op 2000 toeren blijft hangen alvorens terug te zakken naar normaal.

Heb weer even mogen genieten van de Mondeo zoals deze hoort te rijden maar helaas niet langer dan een paar dagen.

Hans4040 (330) PRO, 6 jaar geleden

Beste Kareltje1703,
wanneer er een nieuw bericht geplaatst is, krijgt een ieder die gereageerd heeft een e-mail dat er een nieuw bericht is...
Echter, dat bericht komt maar 1X.
Wanneer je dus wijzigingen in het oorspronkelijke bericht aanbrengt, krijgt niemand daar een nieuwe e-mail van.

oorspronkelijk @ 07/03/2018, 13:44
@ 07/03/2018, 13:47, Gewijzigd @ 07/03/2018, 13:50
@ 07/03/2018, 13:50, Gewijzigd @ 07/03/2018, 14:07

Dus binnen 1 uur tijd 2x gewijzigd, waarvan niemand bericht krijgt...
Het is beter om een update in een nieuw bericht te zetten, zodat ieder daar weer bericht van krijgt.

mvg.
Hans

Heino4267 (240), 6 jaar geleden

Weggaan bij die garage; je hebt geen garantie en ze kunnen het gewoon niet.
Ga naar een garage die Ford goed kan uitlezen.
De 2.0 is helemaal geen "gekke probleemmotor", op een defecte bobine of zo na.
Als er werkelijk geen foutcodes in staan, betreft het een fout aan een niet gemonitord onderdeel, dus b.v een lekke rembekrachtiger of een lekke onderdrukslang. Daar moet in dat geval eenvoudig uit te komen zijn.

Kareltje1703 (0), 6 jaar geleden

Ik denk dat dat idd de beste optie is Heino4267, blijft wel vreemd dat de motor de eerste paar dagen wel goed loopt en ik doe echt niets vreemds met de auto. Als er ergens een lek zit moet dat toch altijd aanwezig/merkbaar zijn ?

Heino4267 (240), 6 jaar geleden

Begin maar eens met goed laten uitlezen (en maak met je telefoon een foto van het scherm met de foutcodes of vraag een uitdraai!).

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Mondeo of stel zelf een nieuwe vraag.