Klant heeft een paar keer gehad dat de auto er mee ophield tijdens rijden op de snelweg. Een tijdje wachten en toen kon ze weer verder rijden. Bij ons gekomen hebben we een proefrit hemaakt en vernemen er niets aan.
Uitgelezen kwam er wel wat naar voren P1285 oververhitting cilinder en P1299 die te maken heeft met detectie oververhitting bescherming.
Bij nader onderzoek zien we dat het thermostaathuis lekt en er wat weinig koelwater in zit, maar tankje is niet leeg.
\Lijkt een logisch probleem nu, maar uk kende deze foutcode en het afslaan van de motor niet. Iemand hier ervaring mee?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
P1285 - Cylinder Head Overtemperature Condition
P1299 - Cylinder Head Overtemperature Protection Active
Het gaat dus niet om een cylinder, maar om de kop die te warm wordt.
In plaats van een koelwater temperatuur heeft deze een kop temperatuur.
Ik denk dat je een Ford specifieke scanner nodig hebt om die temperatuur ook goed te zien.
Stekker verbinding van de temp sensor boven in de kop controleren, heeft er misschien koelwater in de bougiegaten gestaan??
geeft de nokkenas censor geen probleem
Die sensor is alleen voor het sequentieel inspuiten, ook zonder de stekker op de nokkenassensor loopt ie gewoon, maar spuit dan simultaan in.
Als het een diesel was geweest was het een ander verhaal geworden
Nou, aangezien de distributie riem ook aan vervanging toe was hebben we ook de waterpomp gelijk maar meegenomen. Alles gemonteerd, ook het nieuwe thermostaat huis en toen bleek toch bij warmdraaien dat hij heel lichtjes bleef borrelen. Slangen worden niet hard, maar wel blijkt de radiateur niet gelijkmatig warm te worden en die gaan we dus ook maar vervangen.
Auto loopt weer prima, maar komt nu met de klacht dat de temperatuurmeter plotseling tijdens rijden naar rood springt, maar direct weer naar normaal gaat. Motor wordt ook niet te heet. We hadden de stekkerverbinding van de temperatuur sensor nog bekeken en die zag er prima uit. Voor de zekerheid hadden we wel de T- sensor vervangen en nu komt deze klacht dus naar voren.
Verder blijft de radiateur ventilator soms doorlopen zonder dat de motor heet is. Toch stekker probleem van de t-sensor? Of computer?
Iemand daar nog suggesties over?
[b]Vergeet niet om de oplossing ook te vermelden. Degene die helpt bij het oplossen van een probleem hoort graag hoe het is afgelopen![/b]
Sorry! We hebben een weerstandje geplaatst tussen de draad die naar de temperatuursensor gaat. Ik meen een wit/paars draadje, maar staat hier ook ergens op de site beschreven.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Focus of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar