auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Ford Escort: Motor start maar valt telkens weer stil

Bouwjaar: 1992, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.8 Diesel

Beste mensen,
Ik heb hier een Ford Escort 1800 diesel uit '92 staan. Deze had lang stilgestaan en was wat misbruikt geweest maar was mechanisch in uitstekende staat (staan ook nog maar 73600 km's op), ideaal om wat op te knappen in mijn vrije tijd dacht ik. Na de zekeringkast opnieuw aan te sluiten en de relais en zekeringen terug te plaatsen startte hij wonderbaarlijk goed naar mijn verwachtingen. Sinds dien heeft deze steeds goed gedraaid, reedt soepel voor een non-turbo diesel.
Een tijdje terug echter hadden we een probleem met een mondeo clipper en hebben in de zoektocht naar een mogelijk probleem, de gehele mazout filter en behuizing uit de escort gehaald om deze als test in de clipper te monteren. Gisteren heb ik uiteinelijk de filter terug in de escort gemonteerd, volgepompten de leidingen ontlucht. De auto startte vlot maar toen ik hem liet draaien en voorbij de uitlaat wandelde viel me op dat dt er telkens een kleine onderbreking in het motor geluid zat, net alsof hij op 3 cilinders draaide (wat niet kan). Mijn eerste gedacht was dat er misschien nog wat lucht op de leiding zat en dat hij er wel zou door komen.
5 minuten later was het geluid nog niet veranderd en na de motor even wat hoger in toeren te laten gaan klonk plots een ( vrij luid) rammelen onder het kleppendeksel, heb deze toen derekt stil gelegd, de (nogniet vervangen) d-riem gecontroleerd uit schrik dat deze het misschien had begeven. D-riem lag nog steeds mooi gespannen op de riemschijven.. ik kon niet derekt denken wat er anders zou mis kunnen gegaan zijn, dus ik waagde het erop om hem terug te proberen starten, dit ging deze keer vrij moeizaam en eens hij gestart was liet ik gas los en viel hij terug stil, het rammelend geluid heb ik niet meer gehoord. Daarna nogmaals proberen starten, deze keer van als hij startte gas blijven geven, de motor ging naar 2500-3000 toeren maar viel ongeveer op ongeveer hetzelfde moment als daarvoor weer stil.
Vandaag heb ik de nokkenassen en klepstoters gecontroleerd, maar deze waren niet zichtbaar beschadigd. Misschien een klep gesneuveld ? Kan me alleen niet voorstellen wanneer of hoe dat zou gebeurt zijn aangezien de motor altijd soepel heeft gedraaid en er nooit echt mee gereden is ondertussen.. Iedereen die een mogelijke oorzaak denkt te weten of dit probleem zelf al heeft gehad, advies is welkom :)

Geplaatst door

DrK92 (0)
badge

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ik kan er niet veel van brouwen? Daarom wat vragen.. Wat bedoel je? als je schrijft (wat niet kan)
Het rammelen zou een hangende klep kunnen zijn geweest, bv gebroken klepveer of vastzittende klep of stoter. Er is toch niets in de inlaat gevallen?

Stilvallen kan komen doordat de brandstofstop relais even geen spanning meer heeft. Plaats er een lamp op en kijk wat die doet, als hij afslaat.

Laat eens de verstuivers controleren.

geert3496 0
badge

13 jaar

[quote=cor van jaarsveld]Ik kan er niet veel van brouwen? Daarom wat vragen.. Wat bedoel je? als je schrijft (wat niet kan)
Het rammelen zou een hangende klep kunnen zijn geweest, bv gebroken klepveer of vastzittende klep of stoter. Er is toch niets in de inlaat gevallen?

Stilvallen kan komen doordat de brandstofstop relais even geen spanning meer heeft. Plaats er een lamp op en kijk wat die doet, als hij afslaat.[/quote]
Met -wat niet kan- bedoel ik: zou er 1 cilinder geen arbeid leveren dan zou ( ingeval dat de motor zou kunnen blijven draaien) het verlies in vermogen zeker niet onopgemerkt voorbij gaan. Er kan onmogelijk iets in de inlaat zijn geraakt aangezien deze al een lange tijd terug helemaal is uitgekuist en sindsdien niet meer open heeft gelegen. een gebroken klepveer zou inderdaad veel verklaren en net zoals het relais dat geen spanning zou krijgen. hartelijk dank al voor de info. ik post zodra ik meer weet

DrK92 0
badge

13 jaar

[quote=geert3496]Laat eens de verstuivers controleren.[/quote]
Dit kwam ook in me op toen ik in het begin het onregelmatige motorgeluid hoorde, maar na het 'motorkabaal' te horen heb ik daar verder niet meer bij stil gestaan. Ik denk dat het inderdaad geen slecht plan zou zijn om deze eens te laten nakijken. Hartelijk dank

DrK92 0
badge

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Escort of stel zelf een nieuwe vraag.