Ford Escort: Wiellagers achteras vervangen

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.8TD

Mijn Ford Escort TD wagon van 1998 is APK afgekeurd op wiellagers achteras. De Ford garage biedt aan deze te vervangen voor 380 euro all in. Ik vind dat nogal aan de prijs en overweeg het zelf te doen. Een set wiellagers kost iets van 50 euro, eventueel zou ik ze allebei kunnen vervangen, omdat dat aangeraden wordt. Hoe dan ook, echt ingewikkeld kan het niet wezen lijkt mij, alleen lagers kunnen nog wel eens behoorlijk vast zitten. Verder de vraag hoe gaat het in zijn werk...kun je het deel waar de lagers in zitten los krijgen van de auto? Of moet je ze uitpersen terwijl ze in de auto zitten? Dat zou de zaak namelijk aanzienlijk compliceren.

Groeten!

dirkmev

Geplaatst door dirkmev (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Escort? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

barten (0), 12 jaar geleden

neem aan dat je trommelremmen hebt.
borgveren verwijderen de oude lagers verwijderen met een drevel.
nieuwe monteren door de oude lagers te gebruiken om de nieuwe erin te slaan.
zorg dat je ze recht eruit haalt, en de nieuwe ook recht erin monteert.
Zorg dat je ze vergenoeg inslaat, zodat de gorgringen goed passen succes
gr,
Jan
er

fordmannetje (0) PRO, 12 jaar geleden

het lager moet eruit en erin GEPERST worden
zonder pers gaat het je niet lukken

barten (0), 12 jaar geleden

neem aan dat het gewoon trommels zijn.
Ik heb de achterlagers van een escort nog nooit eruit geperst.
Zaten nooit zo vast dat het nodig was.
maar het kan wel

dirkmev (0), 12 jaar geleden

Het zijn trommelremmen inderdaad. Misschien is een pers nodig...maar er is nog wel een verschil tussen persen en persen natuurlijk. Een special tool in elkaar lassen met een beetje staal zodat je met een stuk draadeind M10 en 2 moeren die lagers eruit perst is nog wel denkbaar.

Ik heb in het verleden ook wel eens bij motorfietsen lagers uit het carter gehaald door de juiste maat dop over de buitenschaal te zetten en er een tik met de hamer op te geven....dan zitten ze wel vast, maar je hebt geen hydraulische pers nodig om ze eruit te krijgen.

Ik krijg de indruk dat dit wel te doen is met een betje hobby-bob handigheid. Anders kan ik altijd nog met de trommel naar de garage en ze daar eruit en erin laten persen. Das allicht goedkoper dan ze daar de hele klus laten doen.

Hoe zit het met die asmoer? Hoeveel Nm moet daarop? Dat zijn meestal ook vrij forse getallen.

dirkmev (0), 12 jaar geleden

Heb het trouwens ook bij de Ford garage gevraagd waar ze de auto afgekeurd hebben of het zelf te doen is en of je speciaal gereedschap nodig had. Zij zeiden dat er geen speciaal gereedschap nodig was, alleen wat handigheid, dus ik ga ervoor denk ik. Jullie horen er wel van!

jopiekees (0) PRO, 12 jaar geleden

Heb het regelmatig gedaan en het stelt echt niks voor, ik sluit me aan bij barten uit Staphorst. Zorg wel dat je niet uitschiet met de drevel over de nieuwe lagerschalen, want dan kun je met drie weken opnieuw de lagers vernieuwen omdat er een kras in de schaal zit waar het lager weer stuk op draait.
Een pers is in elk geval echt niet nodig.

Suc7

dirkmev (0), 12 jaar geleden

Ik heb vandaag de linkerkant gedaan en het ging wel, maar viel me niet mee. Het verwijderen van de oude lagers en het plaatsen van de nieuwe viel niet mee. Eruit gaat nog wel, omdat het dan niet zo veel uitmaakt als je een keer uitschiet met je gereedschap, maar erin is erg moeilijk. Overigens was 1 van de 2 lagerschalen die ik vandaag heb verwijderd inderdaad slecht. Op een stuk van circa 1cm^2 was het oppervlak helemaal weggeslagen.

Heb bij het plaatsen ook geprobeerd te verwarmen, trommel in de oven op 175 graden, maar dat helpt niet genoeg. De boring groeit 0,1mm (berekend), maar de lagerschalen zijn wel 50,30mm dus past het dan nog niet. Wat je eigenlijk wil hebben is "gewoon" een stuk pijp van rond 49,50 met een wanddikte van 2 of 3mm of iets dergelijks, dan mep je hem er zo in. Ik had een dop 32mm en die was net te klein (past precies door de kleinste boring van de lagerschaal)

Nu heb ik dus met de oude lagerschalen en een stukje hout ze erin getikt en het laatste stukje met een drevel (je kunt goed horen trouwens wanneer de schalen goed zitten, daar is geen twijfel over mogelijk, die zitten goed), maar ik ben toch wel een paar keer uit gschoten daarbij. Je ziet en voelt eigenlijk niks in de lagerschaal, dus ik heb goede hoop dat het wel goed komt. Lagerschalen zijn natuurlijk ook keihard en mijn dreveltje niet zo hard....blijkt ook wel aan de vervorming van de drevel en de lagerschalen zie je niks aan.

Ik had in de Ford-garage gevraagd wat het aanhaalmoment van de asmoer moest zijn en zij zeiden dat je hem gewoon keihard aan moest draaien en dan een kwart slag lossen. Dat heb ik nu gedaan en het wiel loopt super soepel en er zit geen voelbare speling in, maar ik maak me zorgen over de borging van die moer. Die moer is opgebouwd uit 3 dunne moeren op elkaar met een stuk blik eromheen gevouwen waaraan de drukring weer vast zit. Als je de moet met de hand op de as draait merk je dat het eerst heel soepel gaat, als de tweede moer op de as komt gaat het al zwaarder en als de derde erop komt lukt het je niet meer met de hand. Ik krijg de indruk dat Ford op deze manier geprobeerd heeft een zelfborgende moer te maken, maar is dat ook zo? En werkt het ook? Ook als je alles "lekker" ingevet hebt? Mijn Audi 200 repair manual (trommelremsysteem is nagenoeg identiek) eindigt met het plaatsen van een splitpen door de as, dus een vorm van borging is wel gewenst...

Wat te doen met de asmoer?? Wanneer weet ik dat die goed zit?

Morgen de rechterkant...in de helft van de tijd :-)

C.Jonker (0) PRO, 12 jaar geleden

Je hebt het goed gedaan, ford werkt wel vaker met zelfborgende moeren, het beste is wel nieuwe te gebruiken.
Bij bv de Fiesta/Ka moeten ze met een moment vastgezet worden, maar ik denk dat je het op deze manier ook wel in orde hebt.
Je draait de lagers niet stuk mocht het te vast zijn in ieder geval.
ik zou ze nog even kontroleren na een flink stuk rijden.

jopiekees (0) PRO, 12 jaar geleden

Als het wiel zwaarder begint te draaien, zit de asmoer té vast.

Groet,

Kees

C.Jonker (0) PRO, 12 jaar geleden

dan moet je hem wel heel erg vastzetten Kees, want dat red ik met mijn kracht niet.

Hans4040 (330) PRO, 12 jaar geleden

Achterste naaf vastzetten met 250-270 Nm.
Best wel vast dus...voor een paar tientjes koop je een momentsleutel, dat is altijd beter dan gokken.
Als er een splitpen doorheen moet, een gat zoeken tussen 250 en 270 Nm.

mvg,
Hans.

dirkmev (0), 12 jaar geleden

En daarna niet lossen? Ik heb 'm nu denk ik op circa 200Nm gezet en dan 1/8 slag terug.

Ik ben wel tevreden over het resultaat.

Hans4040 (330) PRO, 12 jaar geleden

Bedankt voor de feedback.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Escort of stel zelf een nieuwe vraag.