Ford Mondeo: Motor temperatuur

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 tddi

Ben nieuw bij problemcar en hoop dat mijn vraag beantwoord kan worden.
Mijn Mondeo 2.0 diesel blijft gedurende lange tijd op de meter te koud.
Thermostaatklep en zender vervangen doch geen resultaat. Meter blijft op ¼ van
de schaal staan.
Zit deze zender niet in het koelwater, want er kwam geen water uit de opening
toen ik de zender er uit haalde.
Motor loopt perfect en de verwarming geeft normaal warme lucht.
Bedankt voor jullie reactie(s).

diesel20

Geplaatst door diesel20 (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Mondeo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

Danny78 (0) PRO, 16 jaar geleden

Neen, die mondeo heeft een cilinderkop temperatuur sensor, die zit als je voor de wagen staat rechts op de cilinderkop.

Kleine vraag ivm vervanging, heb je die op het juiste moment aangetrokken !
Het is zo dat je die na lossen niet mag hergebruiken omdat je het pennetje vervormd bij aandraaien voor goed contact het het metaal oppervlak in het gat waar hij in gedraaid zit.

Mag dus niet hergebruikt worden na lossen en de nieuwe moet juist vast gezet worden, te los is slecht contact met cilinderkop en te vast => is hij weer stuk door teveel vervorming.

Het meest voorkomende probleem met temp. aanduiding te koud is het kleine thermostaatje in de waterpomp !


[img]http://img181.imageshack.us/img181/579/2...[/img]

Dit kan je perfect vervangen zonder verwijderen waterpomp !

diesel20 (0), 16 jaar geleden

Oké Danny, bedankt voor de informatie. De oude zender was inderdaad vervormt.
De thermostaat klep in de waterpomp is dat een extra klep, daar ik de "normale" thermostaat klep al vervangen heb? Zo te zien zit bij mijn auto de waterpomp en de pomp van de stuurbekrachtiging op de zelfde aandrijving.

Rudi

Danny78 (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=diesel20]Oké Danny, bedankt voor de informatie. De oude zender was inderdaad vervormt.
De thermostaat klep in de waterpomp is dat een extra klep, daar ik de "normale" thermostaat klep al vervangen heb? Zo te zien zit bij mijn auto de waterpomp en de pomp van de stuurbekrachtiging op de zelfde aandrijving.

Rudi[/quote]
Ja dat is een extra klepje, en inderdaad de stuurbekrachtigingspomp drijft de waterpomp aan via een asverbinding !

Het is wel nodig de inlaat collector te verwijderen om dat klepje te vervangen zo van buiten weet ik niet of je die zo kan zien zitten.
Maar het is duidelijk, zit vast in de pomp met 1 boutje.

Komt veel voor dat probleem en dikwijls vergeet men dat deze er ook nog zit ;-)

Dat de zender vervormd is dat is normaal zoals ik zei, dit moet ook MAAR bij het monteren van de nieuwe moet je dus deze vast zetten op het juiste koppel !
te los is niet goed ivm niet goed contact en te vast is niet goed voor de sensor zelf omdat deze dan te fel is ingedrukt en waarschijnlijk slecht zal meten.

diesel20 (0), 16 jaar geleden

Bedankt Danny, ga dit zo snel mogelijk bekijken. Weet jij toevallig ook wat de watertemperatuur is wanneer de wijzer in het midden van de schaal staat (dit was nl voorheen bij mij zo). Jammer dat er geen temp op de schaal staat maar alleen streepjes.
Rudi

Danny78 (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=diesel20]Bedankt Danny, ga dit zo snel mogelijk bekijken. Weet jij toevallig ook wat de watertemperatuur is wanneer de wijzer in het midden van de schaal staat (dit was nl voorheen bij mij zo). Jammer dat er geen temp op de schaal staat maar alleen streepjes.
Rudi[/quote]
Neen, niet echt van buiten !

Dit komt wel inorde met dat kleine thermostaatje ;-)

diesel20 (0), 16 jaar geleden

Danny, vandaag de kleine thermostaat klep vervangen. 't Is de klep voor de oliekoeler. En je had gelijk, de temperatuur loopt weer snel op tot de gebruikelijke waarde. Oude klep bleef openstaan. Wel even prutsen in de kleine ruimte, maar wel te doen. Nogmaals bedankt voor de tip.

Rudi

Danny78 (0) PRO, 16 jaar geleden

Graag gedaan Rudi ;-)

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Mondeo of stel zelf een nieuwe vraag.