close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Ford FOCUS: Motor tikt

Bouwjaar: 2008, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: SHDA, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 74

Goedemiddag,

Ik heb een probleem met mijn focus waar ik niet de vinger op kan leggen.
Mijn motor tikt alsof er kleppen gesteld moeten worden. Met name na het gaspedaal loslaten is het het ergst. Bij gasgeven is het minder. Ik ben op youtube toevallig een filmpje tegen gekomen met een soort van zelfde geluid. Helaas verdere informatie over wat dat was heb ik niet kunnen vinden. Link is https://www.youtube.com/watch?v=WOZ2yRYh...
Ik heb geen vermogensverlies, hij rookt niet, geen overdreven brandstof verbruik, nauwelijks olie verbruik, en geen water verbruik of hoger niveau. Geen overdreven hoge carterdruk, al is dit op gevoel gemeten bij de olievuldop. Mijn distributieriem is 70000 km geleden vervangen bij 150000. Daar ik dat niet zelf gedaan heb, (helaas) weet ik dus eigenlijk ook niet of de garage (geen ford garage) de waterpomp heeft mee genomen. Wel toen nog eens terug geweest, omdat ze hem niet goed op tijd gezet hadden. Daarna wel goed overigens.
Ik heb vandaag, ondanks dat ik er geen voorstander van ben, mijn motor met engine flush gespoeld. Hierna olie en filter vervangen. 5w30. Ik had hier en daar gelezen dat het wel eens zou kunnen helpen bij een eventuele vervuilde klepstoter. Helaas geen resultaat. Ik heb mijn kleppendeksel los gehaald om te kijken of er schade is aan de nokkenassen. Deze zien er nog zeer mooi uit. geen ingelopen of beschadigde nokken en of plaatjes boven de hydraulische klepstoters.
Als je de oliedop verwijderd met draaiende motor, heb je geen tikkend geluid wat uit het kleppendeksel komt. Het lijkt ook wel alsof het wat lager komt, achter het inlaatspruitstuk vandaan. Luisterend bij het carter, lijkt het toch van hogeraf te komen. Het is moeilijk te bepalen waar het vandaan komt.
Kan het zijn dat dat het een injector is? Zoja is dit makkelijk te testen?
Is er een andere manier om er achter te komen of het een hydraulisch klepstoter is?
Kan het de spanner zijn van de distributie?
Kan het de waterpomp zijn?
Nu kan het dit allemaal natuurlijk zijn, maar ik wil graag gerichter zoeken.

Kan iemand mij hierin zijn ervaringen of adviezen delen?

Alvast bedankt.

Geplaatst door

Bas Kempers (0)
badge

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Focus of stel zelf een nieuwe vraag.