auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Ford Focus C-Max: Motor vermogen valt weg met caravan

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld, Motorinhoud (cc): 2000, Vermogen (kw): 100

Ik ben nieuw op het forum, heb gezocht maar kon dit probleem niet vinden

Dit jaar op vakantie ( caravan 1500kg geladen en ook in flink gewicht in de auto) in zwitserland viel een aantal malen op een helling het motor vermogen weg. In het begin van de helling trek hij de combinatie soepel omhoog met 80 km/uur ( in de 4 of 5 maakt niet uit) dan gaat de airco uit, binnen een minuut zakt dan de snelheid terug naar 60 km/uur in de 3de versnelling. Boven aan gekomen neemt langzaam de snelheid weer toe, koppel lijkt weer terug te komen en de airco gaat weer aan. De helling was maximaal 4% zeker niet meer, De temperatuur van de motor lijkt maar een heel klein beetje op te lopen, maar blijft ruim voor het midden . Geen lampjes aan, ben bij de dealer geweest onderweg (en thuis waar ook het onderhoud gebeurd) niets te vinden. De dealer weet het niet.
Ook nog tijdens zo'n helling al de airco uitgezet, maar dat leek niet te helpen.

Wie heeft deze ervaring ook, of wie weet een oplossing

Geplaatst door

focuscmax2006 (0)

al 6 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Als de airco in die omstandigheden "vanzelf" uit gaat, heeft je motor het te heet: dan kan je de koelcapaciteit vergroten door eerder zelf de airco uit te zetten en in een lagere versnelling met meer toeren (en wellicht iets minder snelheid) omhoog te gaan.
Ook kan je de kachel omhoog zetten, maar dat is onprettig.

Weet je zeker dat je auto nog de volledige koelcapaciteit heeft?
Heb je al eens je radiateur schoongemaakt?
En je koelsysteem door laten spoelen of de radiateur schoon laten maken?
Vooral als er een keer lekstop in is gegooid, neemt de koelcapaciteit af, zéker als er verschillende soorten koelvloeistof na elkaar of door elkaar heen zijn gebruikt.

Heino4267 725

6 jaar

Met 80km in zijn vijf en dan ruim 3000kg een helling in Zwitserland op.En het dan raar vinden,dat hij in noodloop gaat.Daar ga je het toch wel warm van krijgen.Volgens mij mankeert je auto niets.Er moet alleen anders worden gereden.
Ferry

ferdinand 60

6 jaar

Dat noemt men het nieuwe rijden maar is funest voor de motor toeren draaien moet een motor en gooi hem maar eens in zijn 3 de motor vervuilt gigantisch met het zuinig rijden

jan5047 0
badge

6 jaar

Lijkt mij ook een gevalletje , te hoge belasting door verkeerde keuze van versnelling , motor heeft het dan zo zwaar dat hij het gewoon niet trekt en zichzelf in bescherming neemt , voor zover een auto natuurlijk zelf kan denken ha ha , dat moet de bestuurder dus doen , meer toeren in een lagere versnelling en ja dan gaan we maar wat langzamer .

Ik zou doen wat Heino ook al zegt.
De radiateur van buitenaf tegen de richting in eens schoonspuiten en idd een veel lagere versnelling kiezen en niet onder de 3000 toeren komen.
Die motor moet toeren maken om trekkracht te kunnen leveren.

primera p11 0

6 jaar

Wat vindt topic starter hier nu zelf van.Die reageert niet meer.
Ferry

ferdinand 60

6 jaar

Dank allemaal voor jullie bijdrages.
En ja de topic starter die moet ook gewoon werken, en heeft nog andere zaken die ook aandacht nodig hebben. Maar goed.

1) Schijnbaar is iedereen het eens dat het een koel probleem is, maar waarom geeft de temperatuurmeter dan niet aan dat de motor te warm is voordat er ingegrepen wordt door het motor management system?
Ik heb er verder geen verstand van maar als het koppel wegvalt, stopt dan de turbo? Kan die ook " ongezien" te heet worden?

2) Er is geen lekstop gebruikt.
3) Gespoeld is de radiator voor zover ik weet ook nog nooit, goede tip.
4) Radiator aan de buitenkant schoongemaakt: Nee, heb ik nog niet gedaan, ga ik morgen checken , ik neem aan schoonmaken met perslucht?

3) over anders rijden en de snelheid:
Maakt mij niet uit hoe hard ik naar boven ga, als dat 60 Km/uur moet zijn in de 3, met ca 3000 rpm dan is dat prima. Ik heb echter steeds ca 2000 rpm aangehouden (en dat is bij ca 80 km de 4) omdat dan max koppel hebt, zo had ik begrepen. Voor mij is belangrijk dat ik fatsoenlijk zonder de motor over te belasten de berg op ga. Dat ga ik dus in ieder geval doen in de 3 met 3000rpm omhoog.
Wordt vervolgt.......

1) Er zijn twee temperatuur sensoren: eentje voor de chauffeur (in het instrumentenpaneel), die geeft de chauffeur een indicatie of de motor koud, warm of oververhit is.
Achter de schermen meet de motor zelf veel nauwkeuriger de temperatuur en gaat daar ook heel adequaat mee om. Tenzij de koelcapaciteit niet optimaal is (ouderdom, vervuiling, niet betrouwbaar werkende tweede stand van de koelventilator enz.).
Als de motor het te warm krijgt, kunnen sommige auto's de airco preventief uitschakelen.
En een turbo wordt érg warm. Bij voldoende snelheid koelt de rijwind (onder de motorkap) normaal gesproken goed genoeg. Bij ongunstige omstandigheden (een lagere snelheid die hoort bij iets aan de trekhaak) zomertemperaturen, een niet meer piepjonge auto en volle belasting (zwaar trekken, bergop) kan de temperatuur onder de motorkap te hoog worden en kan er "ongezien" wat kapot gaan.

2. Ik doe dat als volgt: de radiateur voorzichtig door de grille (en niet te dichtbij komen) schoonspuiten met een hogedrukreiniger met alleen water, nadat je alle kwetsbare componenten bij de motor tijdelijk hebt afgedekt (bv. met een plastic zak).

3. Bij het toerental van maximum koppel loopt de motor het efficiëntst.
Als de motor zwaar moet werken:
- verminder je de maximale belasting, bv. door verminderde snelheid, airco uit enz.
- rij je tussen het toerental van maximum koppel en maximum vermogen in: dáár heb je genoeg koelcapaciteit (het toerental van de waterpomp is dan hoog genoeg) en heeft de motor zijn optimale rendement (= meer trekkracht bij minder warmte ontwikkeling).

Moderne motoren komen aan de rand van hun thermische belastbaarheid bij de relatief lage toerentallen waarbij het meest gebruikte koppel wordt ontwikkeld en de enorme gewichten waarmee zo'n motor op grond van zijn trekkracht wordt belast.

Even offtopic hier, maar eenzelfde soort misvatting:
Is je niet opgevallen uit de media dat er in Nederland de laatste tijd relatief veel ongelukken plaatsvinden met aanhangers en caravans? Dat komt (volgens mij) doordat de auto's steeds meer met turbo-diesel en turbo-benzinemotoren (TSI en "Turboboost" e.d.) worden uitgerust die bérgen trekkracht leveren. "Mijn auto kan dat gemakkelijk trekken".
En vervolgens gaan ze met twee personen op vakantie en zetten ze een nagenoeg lege trekauto voor een behoorlijk volgeladen aanhanger of caravan: zelfs op rechte weg gaat dan de aanhanger of caravan met de trekwagen aan de haal en verongelukt de hele boel: de auto wordt vanachter gewoon van de grond gelicht door de krachten die door de aanhanger of caravan tijdens normaal rijden worden ontwikkeld.
En nee, daar helpt geen enkele slingerbedwingende frictiekoppeling tegen ....
Maar ik dwaal af ...

Heino4267 725

6 jaar

Dankjewel voor je feedback Heino.

Ik begrijp je punt in 1) tav temperatuur meten. Voor de turbo, heeft die geen eigen ventilator voor de koeling, alleen rijwind koeling?
De 2de stand van de koel ventilator kan ik die zelf checken en zo ja hoe dan?

2) Merci dat is duidelijk, dat ga ik zo doen.
3) duidelijk. Helaas kan ik het moeilijk testen hier in nederland of dit het probleem oplost.
Off topic: Ja die ken ik, evenals zonder nadenken dezelfde snelheid omlaag gaan als omhoog. Als je dan moet bijremmen, dan veranderd de hele dynamiek ( en dus stabiliteit) van de combinatie.

Bedankt tot zover

De turbo heeft geen eigen koelvoorziening.
De tweede stand van de ventilator kan je testen door de auto lang stationair te laten draaien: dan schakelt de ventilator in. Je kunt horen of hij dan op stand 1 draait ( ventilator gaat gewoon draaien) of op stand 2 (echt loeien). Ik weet niet of dit bij koudere temperaturen werkt .....

Heino4267 725

6 jaar

Hoi Heino,

Oke het is me duidelijk, Echt loeijen doet hij wel, maar dan staat de Airco aan, en dan weet ik niet welke ventilator dit is. Morgen als de wagen thuis ga ik dit checken samen met de vervuiling van de radiator.
Ik laat nog wat weten....

Ik blijf bij mijn eerste reactie .Gewoon op tijd schakelen . Een aantal professionals zijn het met mij eens .Het onderhouden van je auto ,zoals je radiateur staat buiten kijf.Maar dat is niet de oorzaak . In dit gegeven mankeert je auto niets.
Ferry

ferdinand 60

6 jaar

Ferdinand,

Om nou te concluderen dat er niks aan mankeert,daar kan ik niet in mee gaan.
Er zijn genoeg zaken buiten het nieuwe rijden om die er voor kunnen zorgen dat de airco uitgezet word.
En dan gaan er geen storingslampjes branden en toch word het vermogen terug geregeld.
Bij niet werkende ventilatoren of een niet werkende hoogste stand van de ventilator leiden allemaal naar een storingsmelding.
Overigens zijn dit zaken die een dealer allemaal simpel kan controleren,kan allemaal aangestuurd worden op een testkast.
Turbo's die niet meer fris zijn of tegen de max druk aan zitten geven ook niet altijd een storingsmelding maar toch gaat het vermogen terug.
En heeft de TS dit met dezelfde rijstijl in het verleden dezelfde klachten gehad.
Zoniet,dan is het niet op de rijstijl terug te voeren maar een technisch probleem.
Ondanks dat je het nieuwe rijden moet laten voor wat het is als je een caravan/aanhanger gaat trekken een bergop.
Ik zou beginnen met het schoonmaken van de radiateur,kijken wat er aan zooi tussen de lamellen zit.
Kun je nu ook al zien of de boel dicht zit of niet door simpel naar de radiateur te kijken.

primera p11 0

6 jaar

Primera,
Ik ben het met je eens,dat er meer kan zijn dan alleen het op tijd schakelen.Dat dek je af zoals ik al noemde met goed onderhoud.En daar valt ook onder even naar je radiateur kijken en eventueel schoonmaken.Daarbij weet ik ook ,dat een 12 jaar oude auto wat aan vermogen is ingeboet.Alleen al om die reden is het aan te bevelen om in bepaalde gevallen eerder terug te schakelen.Ik heb er beetje moeite mee als mensen met een dergelijke zware combinatie in zijn vijf een berg op rijden.Ik zelf had jaren een 5.7 V8 met caravan en ik schakelde soms wel terug naar 2 of 1.Maar goed onderhoud blijft voorop staan.
Ferry

ferdinand 60

6 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Focus of stel zelf een nieuwe vraag.