Ford Mondeo: Motor zuigt lucht aan met de dieselaanvoer

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.8 TCDI

De laatste dagen van m'n vakantie begon de motor van m'n Mondeo 1.8 TCDI (194.000 km) wat te haperen. Verder startte de motor 's bij de eerste koude start van de dag goed maar viel ieder keer na circa 20 seconden uit, en was vervolgens zeer moeilijk aan de praat te krijgen. De rest van de dag was het starten geen probleem buiten het continu haperen van de motor om.
Terug in Nederland heeft een monteur van mijn dealer snel even wat checks gedaan om een mogelijke oorzaak te vinden, heeft deze echter niet gevonden (controle van diverse sensors van het inspuitsysteem, kontrole van lekkage van het membraan voor op de inspuitregeling)
Ik heb later zelf min of meer toevallig de oorzaak gevonden. Bij het overbruggen van de brandstoftoevoer over de diesel-voorverwarming met behulp van een een doorzichtig slangetje merkte ik dat er continu luchtbellen met de aangevoerde diesel meekwamen. Ik heb een poosje de motor laten lopen terwijl ik brandstof zonder luchtbellen liet aanzuigen uit een reservetankje en de motor liep direkt perfect.

Bij het zoeken van de plek in de brandstoftoevoerleiding waar de lekkage zit heb ik niets gevonden in het motorcompartiment of onder de auto. Ook lekt er geen diesel onder de auto, de lekkage moet dus boven het niveau van de tank zitten.

Ik heb nu wat vragen aan een expert:

- Weet iemand misschien een vaak voorkomende oorzaak en plek van de lekkage?

- Ik ben nu aan het kijken bij de aansluiting boven op de brandstoftank, dit zit onder een grote rubberdop onder de achterbank. Voor zover ik kan zien lijken de kunststof brandstofleidingen daar relatief vochtig met diesel. Ik weet echter niet wat ik daar kan doen. Kan ik de brandstofleidingen vanaf de opening onder de achterbank bereiken of moet de tank worden uitgebouwd?

- Onder de rand van de opening onder de achterbank zitten twee moeilijk bereikbare snelkoppelingen van de diesel toevoer en diesel reourleiding. Eén is rood gecodeerd, de ander niet gecodeerd. Welke van de twee is de brandstoftoevoer?

- Op welke manier kan de dop boven op de brandstoftank met de twee dieselleidingdoorvoeren en de niveausensor worden losgenomen?

Harms

Geplaatst door Harms (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Mondeo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

yoshi (0) PRO, 17 jaar geleden

wat regelmatig voorkomt is dat er lucht wordt aangezogen via de verwarming van de brandstof die naast het brandstoffilter zit, een lek membraan bovenop het filter of lucht aanzuigen via de leiding die van het filter naar de pomp loopt. Ook goed nazien of er geen brandstofleiding tegen een andere leiding ligt te schuren. Ik zou eerst dat controleren voordat je de brandstoftank gaat losmaken.

De vlotter is te verwijderen door eerst de tank vanonder de wagen te halen en dan los te maken.
Bij de benzinemotoren is rood de retour en wit de brandstoftoevoer, bij dieselmotoren weet ik het niet vanbuiten, maar als je de leiding vanaf de tank volgt zie je vanzelf wel waar je uitkomt. Is het de toevoer dan kom je bij de filter terecht en anders kom je om de pomp terecht.

Harms (0), 17 jaar geleden

Bedankt voor jouw antwoord. Ik heb de aanzuiging van luchtbellen juist ontdekt bij het overbruggen van de verwarming, door het aansluiten van de brandstofleiding met een doorzichtig slangetje direkt op het brandstoffilter. De lekkage zit dus in de brandstofleiding zelf, niet in de voorverwarming.
Is de brandstofleiding van de tankaansluiting los te koppelen zonder de tank te verwijderen? Dit laatste lijkt me nogal een gedoe.

yoshi (0) PRO, 17 jaar geleden

als ik het goed voorheb zit de vlotter niet precies onder de opening onder de achterbank. Het zal dus vrij moeilijk gaan, denk ik. Ik haal altijd de tank vanonder de wagen. Als je een brug hebt en een steun om de tank te ondersteunen, gaat dat heel vlot.

Harms (0), 17 jaar geleden

De (schroef?)deksel van de vlotter en dieselaanvoer en -retour leidingen zitten wel precies onder de opening onder de achterbank. De snelkoppelingen tussen de metalen dieselleidingen en de kunststof brandstofleidingen van/naar de motor zitten wat verder weg onder de rand van de opening en zijn niet zonder meer te bereiken. Ik kan niet goed herkennen op welke wijze deze deksel moet worden verwijderd.

Een alternatief is het wat laten zakken van de tank zodat ik beter bij de snelkoppeling van de dieselaanvoerleiding kan komen. Ik kan dan checken of het luchtlek in de kunststof brandstofleiding zit of in de leiding van de tank.

Zo te zien moet ik dan alleen de twee metalen ophangstrips van de tank losnemen en twee bevestigingspunten van de vulbuis. Klopt dit?

yoshi (0) PRO, 17 jaar geleden

Klopt. Twee ophangstrips losmaken en de darm van de ontluchting. De vulbuis kan je laten zitten, die schuift normaal gezien uit de tank.

De vlotter is met een ring vastgezet in de tank. Die ring moet je eerst losdraaien en dan kan je vlotter eruit nemen.

Volgens het werkplaatshandboek is de vlotter bij jouw type mondeo te verwijderen via de opening onder de zitting van de achterbank. Ze nemen wel een benzine als voorbeeld, voor een diesel staat het er niet apart bij, dus zou het ook op die manier mogelijk moeten zijn.

Harms (0), 17 jaar geleden

Ik ben toevallig net vanmorgen begonnen om het lek te zoeken en ik heb het gevonden. Ik heb eerst met veel moeite de snelkoppeling tussen brandstofslang en aansluiting op de tank losgekregen (deze zit, erg serviceonvriendelijk, een stuk naast opening onder de achterbank). Circa 10 cm vanaf snelkoppeling zaten drie flinke schaafplekken op het leidingoppervlak van de plastic dieselleiding waarvan één een scheurtje had. Het slechte stuk leiding eruit gesneden en met een stukje flexibele slang de einden weer verbonden. Er is nu geen lucht meer te zien bij het brandstoffilter en de motor loopt perfect. Nu rest me het weer netjes wegwerken van de leiding.

Yoshi, bedankt voor je hulp.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Mondeo of stel zelf een nieuwe vraag.