close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Ford Maverick: motorstoringslamp brandt / vermogenverlies

Bouwjaar: 2002, Brandstof: LPG, Transmissie: Handgeschakeld, Motorinhoud (cc): 2000, Vermogen (kw): 91

Ford Maverick 2002 2.0i op LPG (lpi-systeem). Gassysteem steekt er 1 jaar in. Nu brandt de motorstoringslamp en trekt de wagen slecht boven de 4000 rpm. Ook loopt de motortemperatuur op bij autostrade rijden à 3500 rpm in 5e (120 km/h) (meestal na een 10-tal minuten, maar dit gebeurt niet op benzine). Als ik dan op lpg even snelheid minder (motorrem), dan gaat de temperatuur tot tegen de rode zone. Als ik dan terug accelereer, daalt de temperatuur terug tot het normale niveau, maar na een 5-tal minuten begint deze terug te stijgen. Soms valt de wagen ook spontaan stil als ik de koppeling intrap ..... Iemand een idee ?

Geplaatst door

marc verstraeten (0)

al 7 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Heb je ook vermogensverlies op benzine?
Het lijkt erop dat het LPG systeem te weinig gas aflevert.
Voorlopig maar uitsluitend op benzine rijden om dure gevolgschades te voorkomen.

Foutcodes laten uitlezen, die kunnen ook een hoop verklaren.

oldford 0
badge

7 jaar

op benzine heb ik de indruk dat hij wel goed trekt

Als toelichting voor TS:
- Op benzine rijdend leidt teveel ingespoten benzine tot een verhoging van de motor temperatuur, totdat hij slechter gaat lopen (bij steeds meer benzine).
- Op gas rijdend leidt een te weinig aan LPG tot een (stevige, lokale) verhoging van de motor temperatuur, totdat er (na enig verloop van tijd) iets verbrandt/smelt in de motor.

Heino4267 660

7 jaar

gisteren met de auto een voorlopige diagnose laten doen : blijkbaar draait hij ook niet zo gezond op benzine (ik had de indruk van wel). Blijkt dat er een probleem is met de eerste cylinder / kleppen ..... bij afkoppelen van benzine-injector/ gas-injector is er geen verschil (enkel op de 1e cylinder, (bij de 3 andere cylinders is er een duidelijk verschil merkbaar). Iemand een idee ? (volgende week deftige diagnose bij officiële Ford-dealer) ..... waaraan mag ik mij verwachten qua kosten / motorschade ?

Met alleen de kosten van reparatie van de motorschade (zal wel een lekke klep zijn) ben je er niet.
Daarna moet de oorzaak ook nog opgespoord worden en die zit waarschijnlijk in je LPG systeem.
Alleen vindt ik het wel heel erg snel als dat na 1 jaar al gebeurt. Mogelijk klopt de afstelling van dat systeem niet.

oldford 0
badge

7 jaar

inderdaad, ik vind dat ook raar. Degene die toen de garagist heeft geassisteerd bij de installatie vertelde mij ook dat je niet boven de 4000 rpm mocht op LPG. Hij dacht ook dat de calibratie niet goed was ....
maar we gaan nu eerst zien dat de motor teug 100% draait op benzine en dan de LPG-installatie helemaal laten nakijken .....

Dat is gewoon beun-werk als je niet boven de 4000 rpm mag komen.
Zo'n installatie moet je niet verkopem/installeren, dat is vragen om problemen.
Heb je nog garantie op die LPG installatie?

oldford 0
badge

7 jaar

er zit geen garantie op. De installatie is geplaatst door de zoon van de garagist als zijnde een "eindejaarsproject". Hij heeft alles wel laten controleren door een erkende installateur uit de Westvlaanders (waar hij zelf ook woont). Ik ben ermee naar een LPG-expert in Eeklo geweest en die zei dat er wel wat werk aan de winkel was om de installatie weer goed te krijgen .....
ik heb de wagen 4 maand geleden gekocht met alles erop en eraan en toen draaide die goed (naar mijn mening) .....
tja, we zullen wel zien wat er uit de bus komt .....

Ik zou als de motor weer goed loopt naar die LPG expert in Eeklo gaan en vragen wat de kosten voor herstel van de LPG installatie zijn.
Als die hoog uitvallen, dan de LPG installatie demonteren en weggooien.
N.B.: Tot die tijd wel uitsluitend op benzine blijven rijden.

oldford 0
badge

7 jaar

diagnose in de garage : compressie 1e cylinder : 4; overige cylinders : 12
oplossing : motor opengooien en reviseren of ander blok steken (2e optie veel goedkoper dan optie 1)
we gaan dus voor een ander blok en dan terug de gas erop .....
bedankt iedereen voor de adviezen !

Mooi zo...succes.
Bedankt voor de feedback.

Hans4040 1320
badge vip badge

7 jaar

Update : intussen een ander motorblok laten steken (+/- 80.000 km gereden). Volgens de garage alles in orde : motor draait goed, rijdt goed .... Mijn eerste rit : wagen draait inderdaad mooi stationair, alleen heb ik de indruk dat hij wat vermogen mist op benzine (nog niet op lpg gereden tot ik zeker weet dat alles in orde is). Ik stop aan het eerstvolgende verkeerslicht ..... motor valt stil .... terug starten, motor draait even en valt direct terug stil ..... Dit gebeurt een aantal keer na elkaar en ik besluit terug naar de garage te rijden. Ondertussen bij stationair toerental schommelt de toerenteller tussen 1000 en 2000 rpm ..... Volgens de garage probleem met de gasklep (die had hij niet vervangen; hij had die van de ruilmotor laten zitten ....) Hij vervangt de gasklep van de ruilmotor door degene die van de kapotte motor kwam en de wagen draait terug goed op stationair toerental. Volgens computerdiagnose alles dik in orde met de ruilmotor, dus ik rij naar de LPG-installateur om de gasinstallatie te laten nakijken. Op benzine onderweg ...... stoppen aan het verkeerslicht ..... wagen valt stil. Ik start terug ....valt terug stil .... een aantal keer na elkaar .. Uiteindelijk aangekomen bij de lpg specialist. Deze ging de gasinstallatie nakijken ..... Iemand een idee waty er nu mis zou kunnen zijn met deze Zetec-motor ? (ik begin zo een beetje radeloos te worden) .....

Mijn eerste reactie is terug naar de garage die de motor gewisseld heeft...heb je geen garantie op de reparatie?
En ik zou de motor (weer) laten uitlezen.

Hans4040 1320
badge vip badge

6 jaar

ik heb inderdaad een jaar waarborg op het blok. Nu staat hij bij de LPG-man, eens hij daar klaar is dan gaat hij terug naar de garage .....

nu ongeveer 1000 km gereden met de ruilmotor. Rijdt goed, genoeg vermogen (zowel op benzine als lpg) ..... maar het probleem met stilvallen blijft .... terug naar de garage om gasklep terug te laten afstellen / reinigen en/of stappenmotor te vervangen .....

wagen terug gekregen met andere stappenmotor, draait ronduit slecht op stationair toerental, garagist gaat op zoek naar nieuwe .....

wagen nogmaals terug gekregen maar deze keer met nieuwe stappenmotor : draait goed, toerental zakt mooi en auto valt niet meer stil. Motor draait ook rustiger en klinkt minder rauw .... eind goed, al goed ?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Maverick of stel zelf een nieuwe vraag.