Ford Mondeo: na koude start loopt motor onregelmatig met veel witte stinkende

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: 130pk

als ik mijn mondeo nu bij koude start loopt hij heel onregelmatig en produceerd witte rook. deze stink zo naar verbrande diesel lijkt wel een petrolium kachel.
dit duurt eventjes en dan is het weg en loopt hij weer rustig en komt het de hele dag niet meer voor. (weet nog niet hoe het is als het de hele dag koud blijft)

verder produceerde hij eerst een enorme zwarte rook gordijn als ik flink optrek...soms zie ik de auto's op de snelweg achter mij niet meer.
uiteindelijk na de ford dealer gegaan en zover ik nu kan inschatten is het zwarte roken weg ze hebben de egr klep schoon gemaakt.

maar het slechte starten met witte rook is gebleven..hoewel de alle 4 de gloeibougies nu vervangen zijn (de stroom bij koude start zou maar 20 amp zijn) en de lucht massa meter is met data logger gecontroleerd.
Verder is de Turbo aansturing en werking gecontroleerd en zijn de verstuivers opnieuw ingeleerd.

In Mei zijn er door een niet Ford dealer 2 nieuwe verstuivers gemonteerd. Hierna is hij nooit meer de auto van voorheen geweest meer gaan verbruiken en ook het zwarte roken is hierna ontstaan. Maar verder reed hij prima.


vandaag zijn de injectoren opniew ingeleerd zaten binnen tolerantie Nu weet ik niet of nu het verbruik omlaag is gegaan na het opnieuw inleren .
dit moet ik nog gaan meten meten.

Heeft iemand misschien een idee/tip waarom hij zo rottig loopt bij koude start. en met die witte rook ....er zouden geen storingen in het IDS syteem zitten.
hij verbruik geen olie en er zit geen olie bij koelvloeistof en is/blijft op nivo
waar duidt wikke rook op... slechte verbranding.... te rijk of te arm??


Al vast bedankt

math1

Geplaatst door math1 (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Mondeo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

markyv (0) PRO, 13 jaar geleden

witte naar petrolium ruikende rook is hoogstwaarschijnlijk onverbrande diesel.
laat de verstuivers en pomp goed controleren/inleren.
zwarte rook komt ook van slechte verbranding, dat is roet, en bij flink gas geven blaas je dat uit de uitlaatdempers. waar het bij rustig rijden in blijft liggen.

math1 (0), 13 jaar geleden

mark bedankt.
op dit moment staat hij weer bij de dealer ..s'morgens start hij wel direckt maar het lijkt of hij op 3 cillinders loopt en natuurlijk die witte rook.als ik de straat uit rij houdt hij behoorlijk in, de straat wit en stinken, en dan in een keer lijkt het wel of er ergens een schakelaar omgezet wordt en dan rijdt hij normaal de witte rook is weg en dan lijkt het of er niks meer aan de hand is.
op het hoger verbruik na.
tot dat hij weer een halve dag of langer stil gestaan heeft.

ze gaan de compressie meten en vervolgens de verstuivers testen..hoop dat hier iets uitkomt.
hoop dat er niets met de compressie aan de hand is er ligt al een nieuwe motor in (70.000 km geleden)
het is een common rail type moet hierbij ook de pomp ingeleerd/afgesteld worden ???

markyv (0) PRO, 13 jaar geleden

Hoi
voor zover ik weet kun je verstuivers en pomp inleren bij een tdci.
Ik hou het erop dat een verstuiver niet goed is mogelijk een verkeerd inspuitbeeld of zoiets.
anders met datalogger bij koude motor de cilinderbalans controleren op afwijkingen.
want het gaat ergens fout met de inspuiting.
Maar als het opeens goed is loopt de motor dan echt goed of nog schokkend, niet soepel?

math1 (0), 13 jaar geleden

nou hij loopt dan wel inderdaad even wat onregelmatig, normaal ga ik de snelweg op en dan lijkt alles ok en na een paar km constant 90 a 100 schokt hij nog wat na en dan rijdt hij prima...hij verbruikt wel veel meer als vroeger en als ik snel moet optrekken heb ik een hoop rook achter me ..soms wittig en soms zwart.
ook lijkt het dat hij nu minder vermogen dan vroeger heeft...ik ben wel een rustige rijder.


ik heb ook altijd het gevoel gehad dat er iets met de injectoren aan de hand moet zijn omdat de ergenissen begonnen nadat er twee vernieuwd waren. hiervoor gaf de verbruiks meter 5.5 aan en na de reparatie ruim 6.7.
Welliswaar niet bij de dealer laten repareren maar meerdere keren terug gweest maar kreeg de indruk dat deze man het ook niet meer wist.
Het waren trouwens geen nieuwe verstuivers maar revisie. Ik begreep uit z'n gesprek dat hij er zelfs een keer een paar verstuivers van een andere auto ingezet had om uit te proberen.

ik hoop dat de dealer er nu wel uit komt. want bij het uitlezen met de datalogger geeft hij geen fout code's aan .

bedankt

math1 (0), 13 jaar geleden

misschien kan iemand ons helpen....
op dit zijn de gloei spiralen vervangen en de compressie gemeten...welke ok is.

verder zijn de injectoren bij bosch dienst getest 1 was er goed en 3 niet en die zijn gereviseerd.

echter de start problemen zijn er nog steeds...loopt even schokkend tijdens koude start dan plots loopt hij goed en lijkt niets aan de hand ...hoewel soms tijdens rijden schokt hij.




bedankt zover

data logger geeft niets aan.
heeft iemand nog tips.

markyv (0) PRO, 13 jaar geleden

Hoi,
als ik het goed begrijp heb je 4 goede verstuivers, 4 nieuwe gloeibougies en is de compressie oke?
Dan zou het de pomp zelf nog kunnen zijn.
Maar de turbo druk is wel oke?
Bij Transit komt het wel eens voor dat er een probleem in de distributie zit (timing) maar ken dat niet bij mondeo.
hoop dat dit weer een beetje helpt.

math1 (0), 13 jaar geleden

hoe kan de garage de pomp testen ..wat ik al eerder aangaf het lijkt wel of als ik de straat uit ben ergens iets gebeurt waarmee het in een keer weg is ....alsof er een schakelaartje omgezet wordt ..enzeker nu er nieuwe verstuivers inzitten rijdt hij volgens de garagist als een beest...zou er niet een sensor rottig kunnen zijn die koud het niet doet ....
of iets electrisch..als het de pomp is welke mechanisch is dan zou het toch altijd zo moeten zijn of heb ik het verkeerd.
en alsje start het je dan gelijk turbo druk nodig ???
bedankt

markyv (0) PRO, 13 jaar geleden

ook bij een tddi zitten er een (klein) beetje electronica in de pomp.
De pomp zelf is het best te controleren door een revisie bedrijf.
dit kan soms zelfs op de auto.
Het kan ook een temperatuur sensor zijn die bijv een verkeerde waarde afgeeft.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Mondeo of stel zelf een nieuwe vraag.