close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Ford Escort: navigatieradio

Bouwjaar: 1997

Als ik een navigatieradio installeer(bv vdo dayton 4100)heeft deze dan aan het gps signaal genoeg of moet er nog meer gebeuren?
Ik hoor allemaal verhalen over baksignaal,kilometerteller,etc. Gps rekent dat toch zelf uit?
Groetjes,David.

Geplaatst door

vfr (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

in de beschrijving van de navi radio staat wat je nodig hebt. Meestal is dat een elektronisch snelheidssignaal (bij mech teller is er een opnemer los verkrijgbaar) en een externe antenne.

GPS systemen kunnen zelf wel snelheid en aftand bepalen, maar dan moeten via kruispeiling meerdere satsignalen kunnenontvangen. Omdat dat duurdere technologie is wordt voor in-car systemen vak gebruik gemaakt van het signaal van de elektronische snelheidsmeter.

Lees de gebruiksaanwijzing of ga even langs bij een inbouwstation.. die weten het vast wel.

Alex218 0
badge

19 jaar

De vdo dystemen werken met "mapmatching", dat wil zeggen dat hij het traject op digitale kaarten uitmeet.
De gereden afstand berekent hij met het pulssignaal van de ecu/snelheidspuls, en de bochten worden opgemerkt door het signaal wat de in het systeem ingebouwde gyroscoop afgeeft. Als je de auto in zijn achteruit zet, wordt er door het systeem niets bij de gereden meters opgeteld. Daarom moet je de achteruit (+ van de achteruitrijdverlichting) op het systeem aansluiten.
Het gps signaal wordt uitsluitend gebruikt om het systeem en de uitgerekende positie daarvan te controleren aan de hand van een "kruispeiling".
Kortom: De snelheidspuls en de achteruit zijn belangrijker dan de gps ontvangst, zonder gps funktioneerd het systeem al prima.

John5711 0
badge

19 jaar

Bedankt voor de antwoorden,alleen nog 1 ding,hoe zit dat dan met je tellerafwijking?
Als je teller teveel aangeeft rij je in principe minder meters,en dan zou de route niet kloppen toch?

vfr 750 0

19 jaar

Je navigatiesysteem telt het aantal pulsen die de pulsgever geeft (snelheidssignaal), en berekent aan de hand van de digitale kaart en de gyroscoop hoeveel meters er in bijvoorbeeld 100 pulsen zitten. Met de gps wordt op geregelde tijden de berekening gekontroleerd, dwz de coordinaten van de huidige positie worden door middel van satelieten gekontroleerd en zonodig gecorrigeerd.Het systeem calibreerd en corrigeerd zichzelf .
In principe is je door de navigatie aangegeven rijsnelheid preciezer dan je originele snelheidsmeter (en dat is af en toe wel eens schrikken!)

John5711 0
badge

19 jaar

Dit is mij nu allemaal heel duidelijk geworden!
Bedankt voor de toelichting.
Ik weet nu alleen nog niet of mijn escort uit 1997 een pulskabel heeft(het is een schakelbak)of een mechanische kabel.
Groetjes van David.

vfr 0

19 jaar

John,bedankt voor de site tip,was erg duidelijk.
Het is ook allemaal gelukt.
de speedpuls is er ook voor als je in een lange tunnel rijdt,dan telt deze gewoon door.
Bedankt allemaal
Nu nog een vraag.Waarom heeft mijn escort eem mechanische tellerkabel,en een speedpuls?
David.

vfr 0

19 jaar

Speedpuls is nodig voor correcte werking van het motor besturingssysteem. Aangezien er een normale klok inzit heb je dus ook een kabel nodig. Waarom dan geen elektronische klok? dat moet Ford beantwoorden. Zal wel met kosten te maken hebben.

chaan 0
badge

19 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Escort of stel zelf een nieuwe vraag.