Na diverse temperatuurproblemen te hebben opgelost door middel van een nieuwe thermostaat, sensors, etc heb ik er een nieuw probleem bij:
Mijn mondeo station Ghia (1.8 zetec) rijd in de stad maximaal 1:6 en op de snel weg 1:9. Dit is gekomen na het vervangen van de thermostaat. Nou weet ik wel dat een mondeo geen zuinige auto is maar dit is toch wel erg dorstig! Zo erg was het voorheen nooit.
Hoe zou dit kunnen komen?
Mijn toerental gaat stationair niet onder de 1100 toeren. Klopt natuurlijk ook niet.
Heeft dit er wat mee te maken en hoe kan ik dit toerental omlaag krijgen?
(Er komt geen rook uit de uitlaat)
Om grapjes te vookomen: Nee......Ik heb echt geen zware voet.
Integendeel: Ik schakel zoals de "Dukes uut Hasselt"
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
hallo
misschien kun je eens kijken naar de stappenmotor, motormanagment. Tijd van de ontsteking. Wij hebben bij scorpio namelijk zelfde probleem gehad. Daarbij was het motormanagment 'kapot', en begon hij om veiligheidsredenen voor de katalysatoren meer toeren te draaien
Wat is de stappenmotor?
Kan het probleem van motormanagement door middel van uitlezen gevonden worden?
Als het management kapot is, wat kost een nieuwe?
19 jaar
Ik denk dat je beter de computer kunt laten uitlezen bij de dealer. Deze kan dan aan de hand van foutcodes zien wat er aan de hand is.
Dit lijkt op een probleem met de watertemperatuur sensor. Vooralsnog denk ik niet dat het motormanagement kapot is.
Kijk chiel, ik denk dat je de spijker op de kop slaat!
Dit vermoeden hebben meer mensen.
Ik heb alleen maar de sensor aan de onderkant van het thermostaathuis vervangen samen met de thermostaat. De sensor bovenop het thermostaathuis heb ik niet vervangen.
Ik heb (de auto dan) overigens last van plotselinge temperatuur-schommelingen zie ook mijn topic:
http://www.problemcar.nl/index.php?topic...
19 jaar
Hoi Werner.
Het zou kunnen dat deze sensor (ECT) defect is.Laat het eens uitlezen met datalogger,dan komen alle signalen naar boven,en kan je zien of alles goed is.
Ook kan je het signaal van de lambda-sensor zien,of die regelt.
Is ook vaak een probleem van hoog verbruik(verkeerde waardes,aangeven dat het mengsel arm is o.i.d)
Jou mondeo is van '98,heb jij de zetec-SE(zwart kleppendeksel)of de zetec-E(grijs/blank kleppendeksel)?
Is nl net een overgangsjaar,en kan dus beide zijn.
stappenmotor kan het niet zijn,gezien die alleen je stationair toerental regelt,verder niets.
Ook kan je zelf even controleren,of al je vacuumslangen achter op je inlaat spruitstuk er nog opzitten,deze willen wel eens loslaten.
Een versleten voorpijppakking(ring) geeft ook een verkeerde waarde aan je lambdasensor,door extra lucht in je uitlaat.
Kijk ook deze na(knapt ie in de motor iets,met optrekken?)
Als jij een grijs kleppendeksel hebt,zit er op je schutbord,een drukverschil kastje,deze kan ook defect zijn,en ook invloed hebben op je brandstofverbruik.Kan de dealer ook zien,of deze goed is(hij schokt niet met koude motor?)
Al met al een moeilijk verhaal geworden,en ik neem aan dat je soms ook met airco uit rijd,want dat vraagt natuurlijk ook wel wat.
korte ritjes,en veel stadverkeer helpt ook veel mee.
1:12/13 is een gemiddeld verbruik,maar dat is alleen in ideale omstandigheden.
Succes met je probleem.
Niels
whoopsie...dat verhaal van de zetec-SE mag je vergeten..zie net dat het een '96 mondeo is..
Dus alles wat opgaat voor de zetec-S mag je meenemen..:)
Niels
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Mondeo of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar